Her har det vært flest statusløp i norsk bilsport siden 2000
Vi fortsetter å saumfare historikken i norsk bilsport de siste 25 årene. Nå kan vi avsløre hvilke baner og klubber som har hatt størst aktivitet innenfor NM og norgescup.
BILSPORT: Med noen få unntak innenfor offroad-grenene, så er Parc Fermés samling av historiske arrangementsdata i norsk bilsport mer eller mindre komplett fra tusenårsskiftet. Denne dataen har vi brukt blant annet til å definere hvilke utøvere som har preget norsk bilsport aller mest i form av deres egen deltakelse og mesterskapsoppnåelser i Norge. I dette teller vi alle norgesmesterskap og norgescup i alle grener, samt landsfinalene for bilcross, selv om sistnevnte status ikke har noen formell definisjon som verken NM eller norgescup.
Men ingen utøvere på startlistene uten at det finnes klubber, anlegg og trasee for å drive dette. Dermed har vi nå kunne hentet ut oversikten over hvor, og ikke bare av hvem, bilsporten har blitt satt mest preg på i Norge.
75 enkeltrunder i NM
Når det kommer til formaliteten med antall enkelttellende NM-runder, så er det Norsk Dragracing Gardermoen (NDRG) som kommer best scorende ut. Siden år 2000 har de arrangert intet mindre enn 75 enkeltstående NM-runder, utifra Parc Fermés analyser som tar for seg terminliste data direkte fra Norges Bilsportforbunds egne dokumenter.
Dette gjelder da utelukkende dragracing-stevner, men to av rundene har gått innunder disiplinen Street Legal sitt eget NM, som i format er en dragracing-gren å regne, men som er tuftet på andre og mer folkelige premisser enn de etablerte klassene innenfor dragracing.
Neste på lista er KNA Solør Motorsport, som i motsetning til NDRG har en vesentlig større variasjon i både grener og lokasjon. De siste årene mest aktive med løp på Finnskogbanen, og vi må tilbake til Vålerbanen i 2011 sist de hadde et mesterskapsarrangement i Norge utenfor deres egen grind i Åsnes Finnskog. I tillegg arrangerte KNA Solør Motorsport også Rally Solør i sin tid til og med 2005 hvor løpet dessverre ble rammet av en dødsulykke.
På tredjeplass finner vi sørlandsklubben KAK, som i disse dager også figurerer i det bilsportpolitiske mediebildet. Men på den sportslige arenaen har denne klubben også hatt en rekke variasjon på sine arrangementer, selv om de primært er kjent for sine rallyløp, og det av mange ulike varianter. Løp som Rally Sørland, Sørlandssprinten, Vårsleppet, Mjåvannsprinten og Rally Treungen har alle blitt arrangert av KAK gjennom de siste 25 årene. Ellers har NM crosskart og rallycross på Rugslandsbanen vært en sentral aktivitet for klubben, og de siste årene har de også engasjert seg i driftingen som huser et stort miljø på Sørlandet.
Når det kommer til baneanlegg, så henger lokasjonene gjerne litt sammen med klubbstatistikken over, men likevel er det noen interessante emner her.
Gardermoen Raceway, som da er navnet på området hvor dragracingstripa og driftingsløyfa holder til, har totalt 90 NM- og norgescuparrangement bak seg siden 2000. Tett etterfulgt av Rudskogen Motorsenter som står med 80 unike arrangementer innenfor samme mesterskapskriterie, mens Vålerbanen ligger på 67 på en tredjeplass. Av baneanleggene med grus på, så er det det relativt nye anlegget Grenland Motorsportsenter som topper denne med 39, fire enkeltarrangementer foran Finnskogbanen.
Høy aktivitet på 15 år
Og vi kan holde oss i Grenland-land når vi skal se på klubber og anlegg når det kommer til variasjon av bilsport. NMK Grenland ligger på topp, sammen med NMK Modum & Sigdal på antallet ulike disipliner de har arrangert NM- og norgescup. Begge klubbene har avviklet mesterskapstellende runder innenfor bakkeløp, bilcross, crosskart, gokart, rallycross og shortcar. Eneste forskjellen er at NMK Grenland også operer med drifting der NMK Modum & Sigdal har rally i sin grenportefølje.
Nevnte Grenland Motorsportsenter ruver da alene på topp i antall ulike disipliner som har skjedd innenfor deres anleggsområde. Hele ni ulike grener har funnet sted på anlegget som rommer grusdisiplinene, i tillegg drifting og offroad-disiplinene. Det gjør at de har hatt hele ni ulike grener på besøk, nærmere bestemt bakkeløp, bilcross, biltrial, crosskart, drifting, formula offroad, rallycross, shortcar og street legal. Det er et relativt effektivt tall ettersom denne banen hadde sitt første statusløp først i 2011.
Eikås Motorsportsenter utenfor Bergen følger på med åtte ulike grener, mens det relativt nye anlegget Arena Wallenberg utenfor Løkken Verk sør i trønderregionen Orkdal har selskap med Fuglehaugen utenfor Gol, Krabyskogen utenfor Gjøvik, Lånkebanen, Vålerbanen og Vinjarmoen ved Dokka hvor de har hatt fem ulike disipliner innenfor deres avvikling av billøp.
Hele lista kan du følge under, der du også kan søke opp spesifikt den eller det anlegget du er interessert i. Trykk på se mer for å se detaljert oversikt over det antallet du kommer fram til.