Hvordan kan en som har kjørt så dårlig likevel sikre EM-gullet?

Steve Volders hektet seg selv av gullkampen med svake omganger og en svak semifinale i Höljes. Trodde vi. Her er fasiten på hvordan man vinner et EM-gull ved å starte fra bakerste rekke og havne nest sist i en semifinale.

Publisert

Først hadde Fredrik Magnussen tapt EM-gullet i Touringcar med ett fattig poeng til Sivert Svardal. Så ble gullvinner Sivert Svardal disket, og dermed falt alt seg naturlig at det likevel ble gull til Hønefoss-gutten. Parc Fermé, med flere, var tidlig ute med å konstatere dette.

Her leder Sivert Svardal foran Daniel Holten, Kenneth Johansen og Camilla Antonsen - med Steve Volders haltende bak på en femteplass. Lengre fram kom ikke belgieren. Én måned senere var dette likevel nok til å bli europamester. Vi forklarer hvorfor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Først hadde Fredrik Magnussen tapt EM-gullet i Touringcar med ett fattig poeng til Sivert Svardal. Så ble gullvinner Sivert Svardal disket, og dermed falt alt seg naturlig at det likevel ble gull til Hønefoss-gutten. Parc Fermé, med flere, var tidlig ute med å konstatere dette.

Så sniker altså belgieren Steve Volders seg opp på totallisten når FIA kunngjør de nye offisielle listene denne helgen, og igjen snus alt på hodet.

Hva skjer nå? Er ikke Fredrik Magnussen europamester likevel? Med seier og full pott med 30 mulige poeng i Höljes? Det framstår meget uheldig og ikke minst ufortjent å miste EM-gullet i og med at hovedrivalen hadde blitt tatt for en disk - et tydelig erkjennbart regelbrudd som Svardal la seg flat på og ikke ville løfte en finger for å klage på.

For dem som fulgte med på Touringcar-klassen i Höljes, så spottet man også at Steve Volders kjørte meget svakt til en gullkandidat å være. Jepp, han ledet runden før Höljes med totalt 46 poeng mot Fredrik Magnussens 29 etter to gode løp i Belgia og Norge, men belgieren var ikke i nærheten av de raskeste gutta i det hele tatt i Sverige. En 8.-, 13.-, 8.- og 10. tid, i tillegg til at han havnet nest sist i sin semifinale.

Under kan du se tabellene før og etter de nye poengutregningene som følge av diskvalifikasjonene vi skal komme tilbake til.

[gallery td_select_gallery_slide="slide" ids="14224,14225"]

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Det er ikke mye å forsvare en ledelse med når en skokk med andre nordmenn har ligget foran deg hele helgen, og mange av disse klare gull- og medaljekandidater. Deriblant Fredrik Magnussen etterhvert.

Så dukker det altså opp, i etterpåklokskapens hoderegning og excel-kalkulasjon, flere elementer som gjør det rimelig logisk at Volders tar EM-gullet i Touringcar. Vi har nå foretatt en ny, manuell omregning for å se om dette stemmer med FIAs nye lister.

Og det gjør den, dessverre først og fremst for Fredrik Magnussen.

Det første punktet er at det ikke bare var Sivert Svardal som ble diskvalifisert grunnet spor av feil bensin. Det viste seg nemlig at Ole Morten Tangen og Kenneth Johansen begge ble utelukket fra Höljes av de samme årsakene. Dette var informasjon som ikke hadde kommet Parc Fermé for øret den dagen vi fikk klarhet i Svardals regelbrudd, men noe Norges Bilsportforbund kunngjorde på sine nettsider dagen etter Parc Fermés artikkel om Svardal.

Alene var den første informasjonen nok til å utrope Magnussen som en naturlig vinner av løpet ettersom en utelukkelse rett og slett fjerner alle resultater - men ikke gridposisjoner ettersom løpet allerede er kjørt. Ingenting hadde tydet på at Volders hadde klatret nok kun med Svardals disk og hans svake leveranser friskt i minnet.

Da vi en dag senere fikk melding om at Tangen og Johansen var disket, så satte dette igang en rekke usynlige ringvirkninger som nettopp snudde opp-ned på EM-lista igjen.

For i motsetning til Magnussen, så lå belgieren bak samtlige tre nordmenn som senere ble diskvalifisert. Bare dette gir han tre gratis poeng hele veien, med unntak av Q3 hvor Kenneth Johansen var bak ham kun én gang, mens Svardal og Tangen slo Volders i samtlige omganger.

Likevel - fra å ligge på 10. plass og syv nye mesterskapspoeng etter fire omganger, klatret Volders nå automatisk opp til syvendeplass med 10 poeng, og dermed fikk han tre gratispoeng i mesterskapet bare her.

Men 56 poeng på dette tidspunktet var ikke nok til EM-gull, ettersom Magnussen endte på 59 poeng. Hvordan skulle Volders karre til seg fire poeng ekstra for å knipe EM-gullet fra Magnussen, uten i det hele tatt å ha vært i nærheten av ham i løpet?

Det må nemlig nevnes at Volders kjørte i samme semifinale som både Svardal og Johansen, og han endte her nest sist - noe som i utgangspunktet gir to poeng og intet finaleavansement. Dermed skulle det egentlig stoppet på ni poeng totalt for Volders - noe som ga grunnlaget for at Volders aldri var i tankene når Magnussen uoffisielt ble tildelt EM-gullet etter at vi hørte om Svardals disk.

Men - Svardal og Johansens resultater strykes som kjent fullstendig, og i semifinale-resultatene flyttes dermed Volders fra femteplass og to poeng opp til tredjeplass i semifinalen og - hold deg fast - fire poeng.

Nok til å frarøve Magnussen gullet både vi og et helt miljø - logisk nok der og da - konstaterte etter at Svardals første diskvalifikasjon ble kjent. Til og med Norges Bilsportforbund konstaterte at Magnussen tok gull, uten at FIA hadde dementert dette, og det var NBF som også var kilden til at ytterligere to nordmenn var disket, dagen etter Parc Fermés artikkel om Svardal.

Så det er ikke noe annet enn å sende en ekstra tanke til Fredrik Magnussen, som nå uansett skal kjøre Supercars framover. For at det som virket helt naturlig både for oss og resten av miljøet, viste seg å ende opp totalt feil på så liten margin som overhodet mulig, over en måned etter at målflagget var vaiet for siste gang for Touringcar.

Powered by Labrador CMS