I godt over et år har Per Magne i timesvis hver eneste dag bygd opp sin egen bil fra bunn av

Et solid antall tusentalls timer er benyttet. Denne helgen får sørlendingen Per Magne Svardal svaret på hvor god bilbygger han er.

Publisert

Det var i august 2019 at det trillet inn en delebil fra det åpne markedet, nærmere bestemt en Audi A1. Og planen har vært klar lenge. Dette skulle bli Per Magne Svardals nye rallycrossperle.

Per Magne Svardal. (Foto: Anne-Beth Mål Arntzen)

Det var i august 2019 at det trillet inn en delebil fra det åpne markedet, nærmere bestemt en Audi A1. Og planen har vært klar lenge. Dette skulle bli Per Magne Svardals nye rallycrossperle.

Et halvt år senere begynte byggingen, og etter et drøyt år - få uker før sesongstart - så står det en flunkende ny rallycrossbil ferdigbygd, så å si 100 prosent etter familien Svardals egne oppskrift. For der mange kjøper inn komponenter fra ulike leverandører over omtrent hele Europa, så har de valgt å gjøre så å si alt på egenhånd.

– Det er vel tre hele ting som er kjøpt eksternt. Girkasse (Sadev), dempere (Reiger) og veltebur. For å få bilen FIA-sertifisert valgte vi å sette bort burbyggingen til Joe Harry Linnerud, selv om vi sikkert kunne gjort det selv, sier Per Magne Svardal til Parc Fermé.

Men understell, hjulstillinger og ikke minst all karbonstøping har 21-åringen gjort helt på egenhånd. Også det visuelle utseendet på bilen er hans egen oppskrift, selv om formene kan minne mistenkelig om Mattias Ekström sine suksessbiler fra Rallycross-VM.

– Ekstremt mye jobb. Det er vel totalt 35 ulike støpeformer som jeg har laget til bilen. Jeg tegnet opp alt slik jeg ville, men den er helt klart inspirert fra Supercars. Jeg ønsket å ha det så likt som mulig uten å kopiere det helt. Og det finnes leverandører jeg kan kjøpe former fra, men jeg får ikke lov til å støpe videre fra de når de blir ødelagt. Derfor valgte vi å gjøre det sjøl, selv om man jo blir litt lei etter 200 timer med glassfiberpussing, sier den blide sørlendingen.

Bygger motoren på egenhånd

Selv om det er svært mange gode og kreative bilbyggere der ute, så er det vanligste likevel å sette bort motoren, enten om man kjøper den fra utlandet eller om man bruker spesialistene som er godt kjent i utlandet. Men også her trimmes og monteres alt på egenhånd i garasjen.

– Motoren er det pappa (Magne, journ.anm.) som har bygd. Den er en salig blanding av blokk fra en type Volkswagen og topp fra en annen type Volkwagen. Men «tuning» gjør vi sjøl, og alt settes sammen sjøl. Pappa syns det er veldig gøy, sier han.

– Leverer dere motorer til konkurrenter også?

– Han liker ikke bygge for andre, mest fordi det er en sjans for at det er vår feil dersom det ryker. Men vi hjelper gjerne klubbkameratene våre med motor, sier unggutten som representerer «rallycrossmenigheten» i NMK Konsmo.

Han jobber til vanlig som biloppretter, og har dermed fått dobbelt dose med jobb det siste året. For hver dag etter arbeidstid har han havnet rett i garasjen. Uten å si et x antall timer, så er det ikke langt unna minst 2000 arbeidstimer aleine gitt at han har lagt ned et helt årsverk i denne bilbyggingen.

– Kort fortalt har jeg vel jobbet i et verksted fra syv om morgenen til ni-ti om kvelden. Jeg er jo veldig interessert i sveising og alt som har med metall å gjøre, så det å gjøre alt sjøl sånt er jo bare morsomt. Lenkearmer og understellskomponenter er laget rett fra råmateriale, så vi maskinerer og ordner mye sjøl. Det samme med bakstilling, fjærbeinstårn, hjuls, ja - alt. Målinger, utregninger og tegninger har jeg gjort sjøl, sier Svardal.

Mye penger spart

Fordelen med å gjøre så mye fra bunn på egenhånd er ikke minst sparte kostnader. Høyt potente Super 1600-biler, som bilene i klasse 1 tross alt er, kan fort ha en millionverdi etter dagens moderne standard. Jobben til Svardal er verdt flere hundre tusener alene.

– En motor ute i Europa kan vel fort koste 350.000. Jeg har også hørt priser på bygging av karosseri, hvor bare breddingen av bilen i karbon koster 35.000 kroner alene. Så grunnen til at vi gjør alt dette er jo også fordi vi sparer så mye vi kan. Vi har ikke solgt den gamle bilen enda (Peugeot 206, journ.anm.) så om vi ikke hadde kommet i mål så hadde jeg fortsatt fått kjørt, konstaterer 21-åringen.

Nye biler betyr gjerne potensielle barnesykdommer som må lukes ut en etter en. Tre vellykkede tester er gjennomført, og han føler han ikke kunne vært bedre forberedt til helgens sesongåpning på Gardermoen.

– Vi tar ett heat av gangen så får vi se. Jeg tror vi har luket vekk det meste av barnesykdommer. Så nå handler det om å kunne få en medalje. Fire fjerdeplasser de siste årene får være nok, sier han.

Rallycross-NM starter som sagt på Gardermoen denne helgen, hvor de ulike NM-klassene er fordelt på helgedagene. Lørdag 19. juni kjører Rallycross Junior, Supernasjonal klasse 1, Supernasjonal klasse 4 og Supernasjonal klasse 5, mens Historisk, Supernasjonal klasse 2 og Supernasjonal klasse 3 kjører søndag 20. juni.

Powered by Labrador CMS