Ingen bilsportutøvere har deltatt i «Mesternes Mester» – dette er castingens vurdering av fraværet

Det folkekjære programmet ivrer etter å få inn profiler fra nye idretter, men bilsporten er langt fra alene om å få vist fram utøverne fra sin beste side.

Publisert

– Jeg tipper at vi innen to til tre år, så har vi garantert én - om ikke to - fra bilsporten med. Jeg har øynene opp for dem og følger nøye med, sier castingansvarlig Jan Kvalheim til Parc Fermé.

Jan Kvalheim (hvit jakke i midten) er en av Mesternes Mester-produksjonens viktigste brikker, og holder et godt øye med bilsporten selv om ingen bilsportutøvere har vært representert enda. Her fra årets sesong hvor Aksel Lund Svindal (ytterst til venstre) stakk av med seieren - og også blir den nye programlederen til neste sesong (Foto: Sondre Transeth / Rubicon TV)

– Jeg tipper at vi innen to til tre år, så har vi garantert én - om ikke to - fra bilsporten med. Jeg har øynene opp for dem og følger nøye med, sier castingansvarlig Jan Kvalheim til Parc Fermé.

Like tradisjonelt som at fyrverkeriene sendes opp i lufta når man trer inn i et nytt år, så starter en ny sesong av NRK-juvelen Mesternes Mester. Ett av de mest populære programmene som vises på statskanalen, men også ett av de mest populære anerkjennelsene for en tidligere aktiv utøver å kunne føre opp på CVen sin.

123 utøvere fra 35 ulike idretter er representert gjennom de 12 sesongene de har holdt på siden 2009. Utøvere fra fotball, håndball og vinteridrett i ulike grener og disipliner har naturlig nok vært hyppigst representert, men utøvere fra bilsport på fire hjul har altså glimret med sitt fravær.

Motorsport er definert som en kategori, men det er kun med utøvere på to hjul, henholdsvis freestyler Ailo Gaup, endurofører Pål Anders Ullevålseter - som forøvrig vant sesong 10 i 2019, og motocrossfører Genette Våge som var med i årets sesong.

Selv kommer castingansvarlig Kvalheim fra en suksessrik internasjonal volleyballkarriere, og ble selv en del av apparatet bak Mesternes mester etter at han deltok i den andre sesongen i 2010. Nå er han hovedmannen bak utøverne som blir forespurt om å være med, og bruker selv sin egen bakgrunn til å finne de utøverne som virkelig har utmerket seg i grener som kanskje har større anerkjennelse internasjonalt enn her i Norge.

– Både produksjonen, NRK og jeg personlig har et mål om å synliggjøre hele Idretts-Norge, og jeg fighter for å få inn det vi kan kalle såkalte små, ukjente idretter, selv om de ikke nødvendigvis er det på verdensbasis. Men selv om vi har hatt representanter fra 35 ulike grener, så er det også fryktelig mange som ikke har vært med enda. Ikke bare bilsporten, sier Kvalheim, og nevner idrettsgrener som aking og bob, bandy, bordtennis, curling, rugby, sprangridning og skyting for å nevne noen.

Hovedkriteriet for å bli forespurt som idrettsutøver er at man har lagt sin aktive karriere på hylla. I tillegg skal man ha oppnådd en viss suksess, aller helst internasjonalt, som det naturlig nok kreves utifra hva som framgår av tittelen på programmet.

Castinansvarlig Jan Kvalheim (høyre), her i sjakkduell med endurofører Pål Anders Ullevålseter, som vant Mesternes Mester i 2019. (Foto: Sunniva Luca Veliz Pedersen /Rubicon TV / NRK)

Parc Fermé resonnerer seg fram til at det i dag kanskje er kun Petter Solberg og Tommy Rustad som stikker seg tydelig ut som de mest hete kandidatene, tatt i betraktning at de formalt har stått fram med karriereslutt - begge etter 2018-sesongen - i tillegg til at de har en suksessrik internasjonal merittliste bak seg.

– Jeg kan ikke kommentere hvem vi vurderer og eventuelt spør per i dag. Men jeg følger med og har en stund tenkt på bilsporten, lover Kvalheim.

– Hva er grunnen til at ingen bilsportutøvere ikke har vært representert? Sier de nei, eller er det for få aktuelle som faktisk har signalisert at de har lagt opp eller gjort seg aktuelle på annet vis?

– Generelt så har jeg vært i kontakt med mange utøvere opp igjennom. Også fins det jo idretter hvor man legger opp når man så vidt har passert 20, mens i andre grener - for eksempel bilsport - så holder man på aktivt til man er både 40 og 50, og kanskje til og med 60 år, sier Kvalheim.

Programmet er også kjent for å dra frem utøvere med relativt lav kjendisstatus, men som likevel har en CV med gode meritter bak seg. De kan det også være mange av i bilsporten. Utøvere som Liv Berstad, Thomas Schie, Eivind Opland, Sverre Isachsen og Pål Varhaug er noen av mange eksempler på bilsportutøvere som har gitt seg for godt på toppnivå, som sitter på sterke prestasjoner utenfor Norges grenser.

Tommy Rustad og Petter Solberg er ikke bare to gode kamerater, men er ifølge Parc Fermés vurdering kanskje to av de mest aktuelle til å delta i Mesternes Mester den dagen de takker ja om de eventuelt blir spurt. Her fra VM-runden i rallycross i Frankrike i 2017. (Foto: HTB Racing)

To rallycrossførere er nevnt over, men ikke Martin Schanche. For castingansvarlig Kvalheim kan avsløre at Schanche ble spurt for syv-åtte år siden.

– Men det ble et blankt nei fra han, humrer Kvalheim, som legger til at verken alder eller fysiske forutsetninger ikke er en begrensning som produksjonen setter.

– Ofte er det utøverne selv som setter begrensinger og sier nei, fordi de ikke tror de mestrer de fysiske oppgavene. De vet jo at de blant annet skal henge i en stang så lenge som mulig. Og mot slutten av programmet blir det stadig flere fysiske øvelser. Men om de vil slite fysisk i noen grener, så presterer de på en annen side ofte veldig godt hvor det ikke er fysikken som spiller noen rolle, sier han.

Powered by Labrador CMS