Langsiktige planer for NM i bakkeløp med olympisk smak

I godt samarbeid med Lillehammer Olympiapark blir dette løpet redningen for sesonåpningen i Bakkeløp-NM.

Publisert

For tre uker siden ble det klart at de to første NM-rundene i bakkeløp i Vikersund blir avlyst grunnet flere usikkerhetsmomenter som arrangøren ikke ville ha hengende over seg.

For tre uker siden ble det klart at de to første NM-rundene i bakkeløp i Vikersund blir avlyst grunnet flere usikkerhetsmomenter som arrangøren ikke ville ha hengende over seg.

Siden ble det etterlyst nye arrangører til å avholde de første rundene i bakkeløp, for å opprettholde planen om fire løp på to løpshelger på NM-kalenderen.

Nå er det klart at det er NMK Sør-Gudbrandsdal som blir redningen for et fullverdig norgesmesterskap. Sesongåpningen skal foregå på grusveien som går parallellt med bob- og akebanen som ligger rett ved Hunderfossen Familiepark nord for Lillehammer.

980 meter med grusvei

Bakken er ikke ukjent i bilsportmiljøet, og nå er altså den 980 meter lange grussløyfa tilbake i det gode selskap igjen. Starten foregår ikke langt fra parkeringsplassen til bob- og akebanen, og målgang blir på toppen hvor banen starter.

– Dette er en skikkelig bakke som setter både fart og ferdigheter på prøve. Det går fra bånn til topp med ren stigning, uten noen tønner og slike ting i veien, kan Inge Møller i arrangørklubben fortelle.

Området eies av Lillehammer Olympiapark som stiller vei og område til disposisjon for at klubben kan få gjennomført NM-runden, som er satt til helgen 19. og 20. mai.

– I første omgang har vi fått en gunstig leieavtale med olympiaparken, men blir dette vellykket så kommer vi til å be om minst tre år til med NM i bakkeløp, sier Møller, som er nøye på å skryte ekstra av de lokale eierne av banen.

– Vi syns det er så positivt at olympiaparken er så gira for å få til noe på motorsportsiden. Vi har hatt et langvarig samarbeid med dem, og det er folk som skjønner motorsport så det samspillet er glimrende, sier han.

Utelukker ikke «VIP-veien» i tillegg

Enn så lenge har de ikke satt et maks antall på deltakere. Han kan melde om «ubegrenset» depotplass og en egen vei bilene vil frakte seg ned på etter målgang uten avbrudd i løpet. Arrangøren vil derfor ta imot så mange biler som er både mulig og forsvarlig med hensyn til gjennomføring av arrangementet.

– Tidligere har vi hatt oppimot 100 deltakere, mens det dårligste vel har vært nede i 60, sier Møller.

LES OGSÅ: Nå åpnes det opp for å splitte 4WD-klassen i Bakkeløp-NM

Løypa ved Hunderfossen har blitt kjørt en rekke ganger tidligere i norsk bilsporthistorie, men ble sist kjørt i 2010 og 2011 i moderne tid. Samtidig har «VIP-veien» opp forbi Lysgårdsbakken midt i Lillehammer også blitt benyttet til bakkeløp en rekke ganger.

Møller er ikke fremmed for at det kan være aktuelt å kjøre bakkeløp der igjen på et senere tidspunkt.

– Vi ser ikke bort ifra at vi kan vurdere å bruke den neste år også, for eksempel. Det er det en mulighet for. Men bakkeløpsfolk er som alle andre - noen vil ha det på sin måte i form av at de som er glad i asfalt kanskje syns grus er pyton, og omvendt.

LES OGSÅ: Disse bakkeløpene skulle vi gjerne sett i virkeligheten

Skal bekjempe snøen

I forbindelse med denne vinterens store snøfall så settes det uansett et lite spørsmålstegn til hvordan snømengdene vil påvirke bakkeløpstraseen ved Hunderfossen.

Men Møller er tydelig på at de ikke ville gått ut med å arrangere løp nå hvis de ikke var skråsikre på at det ble noe løp.

– Denne veien har vært vinterbrøytet og er bygd etter OL-spesifikasjoner og skal tåle skikkelig belastning fra tungtransport. Skulle det knipe når det nærmer seg, så salter vi og skraper. Løp blir det - men det kan bli brøytekanter, sier Møller og bekrefter at det per dags dato er store snømengder i området.

Powered by Labrador CMS