M-Sport får amerikansk Ford-støtte til VM-sesongen neste år

Dermed får Sebastien Ogier mye som han vil, og det er etter alle solemerker nøkkelen til at franskmannen forlenget med teamet.

Publisert

Lenge var det knyttet stor spenning til framtiden til Sebastien Ogier. Før sesongavslutningen i Australia holdt han muligheten for å legge opp like åpen som det å fortsette etter at han sikret sin femte VM-tittel i Wales.

Malcolm Wilson storfornøyd med å ha med seg Sebastien Ogier ett år til på laget. (Foto: Red Bull Content Pool)

Lenge var det knyttet stor spenning til framtiden til Sebastien Ogier. Før sesongavslutningen i Australia holdt han muligheten for å legge opp like åpen som det å fortsette etter at han sikret sin femte VM-tittel i Wales.

Ett av Ogiers åpne krav for å fortsette i M-Sport var at teamet måtte få støtte fra Ford i større grad enn det teamet har gjort etter at Ford-fabrikken trakk seg ut i 2012. Om det ikke er snakk om større økonomiske ressurser i første omgang, så får de nå tilgang på ressurser de ikke har hatt de siste årene.

(Foto: Red Bull Content Pool)

USA-baserte Ford Performance kunngjorde i høst ut at de trekker seg ut av Rallycross-VM, noe som blant annet gjorde Andreas Bakkerud arbeidsledig for neste år. Og det ble raskt spekulert i at Ford Performance kanskje ville over til rally etter at de kuttet ut støtten til Ford-teamet Hoonigan Racing Division.

LES OGSÅ: Ford ute av rallycross – Bakkerud på bar bakke neste år

Om det er en direkte sammenheng blir det ikke sagt noe om, men Ford er i alle fall tilbake med større fabrikkstøtte enn det de har hatt siden 2012.

– Sebastien var veldig tydelig på at han ønsket større involvering fra Ford, og det er selvfølgelig noe jeg gjør også. Jeg skulle gjerne sett at vi var på samme budsjettnivå som våre konkurrenter, men per i dag er det ikke slik, sier teamsjef Malcolm Wilson til Motorsport News.

Først og fremst vil det dreie seg om en teknisk støtte fra Ford Performance, som holder til i USA.

– Vi vil jobbe tett med med dem på den tekniske biten via deres tekniske senter i USA. Det er bra at vi får mer teknisk støtte til fingerspissene, og det må finansieres - men mye av dette kan de gjøre «in-house» i USA. For eksempel aerodynamikken er noe de har fasiliteter til å hjelpe oss med, sier Wilson videre.

LES OGSÅ: Derfor er Sebastien Ogier suveren – uten å være suveren

LES OGSÅ: Verdensmesteren tar et år til i Rally-VM med M-Sport

Powered by Labrador CMS