Mads og Citroën kunne vært storfavoritter - likevel velger de ikke å stille til start i den belgiske VM-runden
Kombinasjoen Mads Østberg, Citroën og asfalt har vært sterk de siste sesongene. Likevel er det en tydelig grunn til at de mener det er lurt å droppe Ypres Rally.
– Det er bedre å ta poeng fra konkurrentene dine, enn å score enklere poeng fordi deltakelsen er liten, sier Mads Østberg til Parc Fermé.
Han er på vei til Belgia og Ypres Rally, men denne gang uten kjøredress og hjelm. I stedet skal han være med og jobbe for TV-produsenten av VM-løpene med blant annet WRC+ All Live, slik han har gjort ved et par anledninger tidligere i år. At han ikke kjører denne helgens VM-runde på asfalt ligger det et par enkle forklaringer bak.
– Fordi vi ønsker å prioritere andre løp. Det har mer med det å gjøre enn at vi ikke prioriterer dette. Planen var egentlig å kjøre Finland, Spania og Japan, men fordi det nå er gjort om slik at vi ikke må kjøre utenfor Europa, så velger vi Hellas framfor Ypres i stedet, sier Østberg.
Det til tross for at Citroën og Østberg sammen har levert sterke resultater på asfalt de siste årene. For i Spania i 2019, Monte Carlo og Monza i 2020 og Kroatia i år så har det endt med seier for ham i alle disse løpene, og selv har han også utviklet seg enda mer på fast dekke gjennom det ungarske mesterskapet. Til helgens VM-runde stiller kun fem førere opp i WRC 2, men ingen av de fem beste i mesterskapet er med.
– Det er bra for meg at jeg kjører der de andre kjører, slik at jeg kan ta poeng fra dem. Hvis jeg stiller der de ikke stiller, så blir det jo bare lettere for dem å få mer poeng igjen. Det er strategien vår også. Skal vi vinne VM, så må vi sørge for at vi vinner der de andre ikke kan vinne, sier han.