Mads skal kombinere egen kjøring med coaching i W Series

Han er blitt kjent for en unik mentalitet bak rattet, og det vil arbedsgiveren til Mads Siljehaug nyte godt av.

Publisert

Han har det som plommen i egget ved å være heltidsansatt for Reiter Engineering, den godeste Mads Siljehaug, som rent sportslig satser fullt på både den tyske og europeiske GT4-serien i år.

Mads Siljehaug. (Foto: ADAC Motorsport)

Han har det som plommen i egget ved å være heltidsansatt for Reiter Engineering, den godeste Mads Siljehaug, som rent sportslig satser fullt på både den tyske og europeiske GT4-serien i år.

For tredje uka på rad blir han opptatt med konkurranse når han og Marcus Påverud som de eneste nordmennene møtes til dyst i den beintøffe europeiske serien på Brands Hatch denne helgen. Dette etter en helg hvor Mads Siljehaug klarte å revansjere seg fra marerittstarten på Monza for to uker siden.

Skal hjelpe Reiter-kollega

Samtidig har Siljehaug fått nye og spennende oppdrag på blokka, kombinert med egen kjøring. I den nye og populære, men også omstridte W Series, skal Siljehaug coache en av de 18 håpene blant jentene som får prøve seg i identiske Formel 3-biler, alt finansiert og organisert av W Series - etablert av blant annet David Coulthard.

Siljehaug skal være en viktig mental støttespiller for Naomi Schiff som han er blitt kjent med gjennom Reiter-systemet. Han begynte å jobbe med henne i fjor, hvor hun gikk til topps i X-Bow Battle Series, og nå har fått tillit til å kjøre mot de antatt beste kvinnelige racerførerne i verden.

Naomi Schiff. (Foto: Colin McMaster/LAT Images/W Series)

– Det Reiter først og fremst ønsker er at hun skal få litt av den «gærne» mentaliteten jeg får når jeg sitter i en bil. Hun har slitt litt der, for det gjelder å være ordentlig på. Jeg har hatt mange dager hvor jeg primært jobber for henne og ikke bare meg selv, men jeg syns det er veldig gøy å kunne videreføre det som skjer når jeg også er ute å kjører, sier Mads Siljehaug til Parc Fermé.

Målet er å følge henne opp tett når han selv ikke kjører. Denne helgen blir det digital kommunikasjon mellom passene når de selv er ute og kjører. Schiff åpnet forøvrig sterkt med en fjerdetid på første treningspass på Hockenheim denne helgen, hvor sesongstarten i både W Series og DTM finner sted.

– Da har vi gjort noe riktig enn så lenge ja, sier Siljehaug tydelig fornøyd når han får høre tiden til sin kvinnelig samarbeidspartner.

Positiv til konseptet

Samtlige konkurrenter kjører identiske Formel 3-biler i den kvinnebaserte W Series, som samkjøres med de fleste DTM-løpene. Naomi Schiff. (Foto: Colin McMaster/LAT Images/W Series)

Lillehammer-gutten synes tilbudet for jentene er av det positive slaget, selv om han forstår at det også har vært omstridt å dele opp en egen kvinneklasse innenfor en gren hvor det er opplest og vedtatt at ingenting skal skille mellom kjønn.

– Helt 100 prosent synes jeg jo ikke at man skal dele opp klasser i kjønn, men jeg syns dette er en utrolig bra mulighet for jentene. Sporten er jo mannsdominert, og det er bra de kan få oppmerksomheten som denne serien gir. Det kan også bidra til enda større interesse for motorsporten, og rekruttere nye fans som ikke har hatt kunnskap eller lyst tidligere, sier Siljehaug.

– Det er gratis kjøring og en premiepott rettet kun mot jenter. Er det noe du som gutt er bitter over?

– Der jeg har havnet i dag, så tenker jeg ikke på det. Men jeg kan forstå det for dem som er utenfor min situasjon, at det er surt ikke å få en slik mulighet. Jeg tror uansett at W Series kommer til å bli bra, og jeg syns det er tøft at noen tør å satse og investere i dette. Racingen kommer helt sikkert til å bli veldig bra, sier Siljehaug.

Tror på sterk norsk konkurranse

Ser har han fullt fokus mot søndagens to løp på Brands Hatch. Og han tror sin Team Norway-kollega og norske rival Marcus Påverud kan bli en av de tøffeste konkurrentene.

– Marcus er en sterk motstander her. Han har kjørt bra her før og gjort en veldig god jobb. Men jeg fikk en god selvtillitsboost etter sist helg, men skal jeg være ærlig så er nok ikke denne banen her like bra for KTMen. Vi skal gjøre vårt beste i alle fall, sier Siljehaug.

Powered by Labrador CMS