Aksel Lund Svindal i ekstase etter sin første test med sin Porsche 718 Cayman GT4 på Mantorp tidligere i vår. Her gir han knoke med Prins Carl Philip som også kjører utvalgte løp i år.

Nå starter Aksel racingkarrieren sin – og han oppfordrer enda flere nordmenn til å bli med

– Nå som jeg har kommet meg ordentlig inn i bilen, så kjenner jeg bare at dette er jævlig gøy.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Det var en særdeles gira og motivert Aksel Lund Svindal som Parc Fermé denne uka tok en prat med mens han satte kursen på vei østover til Anderstorp i Sverige.

RACING: Det var en særdeles gira og motivert Aksel Lund Svindal som Parc Fermé denne uka tok en prat med mens han satte kursen på vei østover til Anderstorp i Sverige.

Det er nemlig duket for sesongstart i Porsche Sprint Challenge Scandinavia, som samkjøres med den skandinaviske Porsche Carrera-cupen, hvor Svindal og kompani kjører med identiske GT4-biler av typen Porsche 718 Cayman.

Og da han fikk gjennomført sine første tester torsdag ettermiddag klinte han jammen til med å sette dagens raskeste tid blant samtlige 13 førere som er påmeldt til denne serien.

Det er et resultat som ligger et godt stykke unna de ambisjonene han selv markerte da vi pratet med ham dagen før.

– Jeg hadde først en ambisjon om å være midt i feltet og unngå å være bakerst. Og det er ambisjonen enda. Jeg har sett at når jeg har fått litt tid på banen og blitt litt kjent, så kan jeg kjøre såpass fort at jeg ikke er bakerst, sier Lund Svindal til Parc Fermé.

Her har Aksel Lund Svindal akkurat kjørt inn til bestetid totalt under den offisielle testen på Anderstorp-banen før det braker løs med sesongstart på samme bane denne helgen.

Nå er han altså helt først etter de første testene, og på roll-out-kjøringen de hadde på Mantorp for et par uker siden kjørte han inn til en tredjetid.

Men det er ikke noen gullambisjoner tilsvarende alpinsuksessen han er på jakt etter denne sesongen. Han har fått en gyllen mulighet fra Porsche til å danne team med en annen alpinlegende, Ingemark Stenmark, og det er først og fremst for opplevelsen at de stiller.

Uvant med multitasking

Når det er sagt, så er toppidrettsmentaliteten fortsatt godt brakt inn. Han stiller ikke uforberedt og legger så å si sjela si i å prestere så godt som mulig. Hver eneste meter skal analyseres og han skal hele veien finne nye triks til læring og utvikling.

– Først og fremst må jeg skryte av Porsche-gutta pluss Mtech-teamet som drifter bilen. De er dritproffe. Jævlig gøy rett og slett. Du blir så varmt tatt imot, både teknisk og mennesklig. Du lærer deg hele tiden når du er på runden hvor dekke har betst grep, hvordan du skal stille inn bremser foran og bak og mye greier. Du føler deg trygg og godt ivaretatt, sier 39-åringen.

Den fasen han er inne i nå er første gang han legger ned en helprofesjonell og seriøs innsats i å utvikle seg selv og kjøre for så gode resultater han klarer. I 2015 fikk han invitasjon av Audi, sammen med to alpinkolleger, hvor de kjørte Audi TT Cup på Red Bull Ring, mens han i vinter også kjørte på isen i forbindelse med Race of Champions.

Men dette var først og fremst showpreget og med begrensede forberedelser. Nå er settingen helt noe annet, og det merker han på kroppen.

– Det er mye å lære i starten. Man skal finne seg til rette i bilen og få automatisert mest mulig. Så man får multitasket litt. Hvis noen snakker på radioen, så er det plutselig fort gjort å glemme og gire fordi man er så fokusert. Så skal man komme inn i en god flyt, og man skal lære seg banen. Det er en god del jobb, sier han.

– Nesten klaustrofobisk

Helt siden 2019 har han vært en Porsche-ambassadør, både i Norge og i utlandet. Selv er han en lidenskapelig bil- og bilsportentusiast som tar muligheten til det fulle, og ikke bare for show og oppmerksomhet i kjølvannet av sin svært suksessrike alpinkarriere.

Og nå skal han ikke bare representere det tyske sportsmerket kommersielt, men han skal også vise fram sine sportslige egenskaper, og ikke minst førerferdigheter.

– Jeg merker at nå som jeg har kommet meg ordentlig inn i bilen, så kjenner jeg bare at dette er jævlig gøy. Det blir noe helt annet enn en vanlig gatebil på Rudskogen. Spesielt det å komme seg ned i setet og bli stroppet fast. Det er nesten klaustrofobisk i starten, for du ser jo såvidt ut frontruta. Du er vant til bevegelsesfrihet i vanlig bil, men jeg må si det er digg å sitte ordentlig fastspent, konstaterer Svindal.

Mentaliteten som toppidrettsutøver bruker han for fullt også som bilsportutøver, og nå om dagen er det lite annet som gir Aksel Lund Svindal en bedre følelse enn å stroppe seg fast i bøttestolen i bilen.

13 førere stiller til start i den første runden på Anderstorp. I tillegg til Aksel er Erik Sandell den andre som kjører med norsk flagg i helgen. I september skal sirkuset finne veien til Norge og Rudskogen, hvor det er ventet flere nordmenn.

Selv har eks-alpinisten en klar oppfordring i retning fedrelandet.

– Det finnes noen biler i Norge, men det er vel ingen andre nå som har gitt lyd fra seg. Så det hadde vært gøy om de ble med. Det er jo ikke så mange biler i Norge nå, så det hadde vært gøy om de som var tilgjengelig også ville stille opp, sier Aksel.

Rundt ti biler i Norge

Vi sjekket med Porsche Center Son som tar inn de sportsriggede bilene til Norge, og Roger Moen kunne avsløre at det finnes omlag ti biler i Norge som er godkjente for å kunne kjøre i sprintserien. De aller fleste benytter bilene til egen «driver’s club» på Rudskogen hvor bilene står stasjonert, hvor eierne kan komme og få luftet seg med bilene sine.

Noen brukes også i den norske GT3-klassen i NM, og Moen kjenner godt til de som eier disse Cayman-bilene som benytte for det meste på Rudskogen til vanlig banetrening.

– De som er er med på «driver’s club» er en veldig fin gjeng. Så er det selvfølgelig veldig positivt å ha med Aksel nå. Han er en Porsche-ambassadør over hele verden, så det er jo superbra at han vil ha med flere nordmenn. Vi håper jo at det skjer spesielt til løpet på Rudskogen, sier Moen til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS