Aksel Lund Svindal vant kjendiskampen mot sin kommende teamkompis, den svenske alpinlegenden Ingemar Sternmark,

«Race of Champions» skapte «flashback» fra glansdagene som alpinist for Aksel Lund Svindal

Det hersket liten tvil om at Aksel Lund Svindal hadde det som plommen i egget da han fikk menge seg med flere av verdens største bilsportstjerner denne helgen.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: I Norge er han kjent fra både en enorm alpintkarriere og i år også kjent som nybakt programleder for «Mesternes mester» for NRK, men denne helgen fikk han kjenne på bilsportens internasjonale variant av programmet han leder. «Race of Champions» er et tradisjonsrikt konsept i bilsporten som ble gjennomført for 31. gang sist helg, og er kanskje mest kjent for sin variant på Gran Canaria gjennom 90-tallet og starten av tusenårsskiftet.

BILSPORT: I Norge er han kjent fra både en enorm alpintkarriere og i år også kjent som nybakt programleder for «Mesternes mester» for NRK, men denne helgen fikk han kjenne på bilsportens internasjonale variant av programmet han leder. «Race of Champions» er et tradisjonsrikt konsept i bilsporten som ble gjennomført for 31. gang sist helg, og er kanskje mest kjent for sin variant på Gran Canaria gjennom 90-tallet og starten av tusenårsskiftet.

Men ikke bare var Aksel Lund Svindal gjest i Piteå i Nord-Sverige, men 39-åringen bidro også til showet sammen med to andre alpintlegender, Ingemar Stenmark og Anja Persson, samt den tidligere tennisspilleren Jonas Björkman. For de hadde nemlig sin egen kjendisduell ved siden av den ordinære konkurransen.

– Nesten klaustrofobisk

Og i denne duellen mot tre andre svensker, så var det Lund Svindal som stakk av med seieren i den siste duellen mot sin kommende teamkamerat i Porsche Sprint Challenge Scandinavia senere denne sesongen, Ingemar Stenmark.

For ute på det islagte vannet stilte de opp i den bilen de nettopp skal konkurrere med i år, en Porsche 718 Cayman GT4, som er bygd for alt annet enn snø- og iskjøring. Så utfordringen var komplett for de ferske bilsportutøverne.

– Denne er jo laget for asfaltracing, så det var ikke det letteste kjøretøyet å ha med å gjøre. Men det er læring det også. Jeg har aldri sittet i bilen før, så det var digg bare å få kommet seg inn i setet. Dette er jo noe helt annet enn en vanlig bil, med måten du blir stroppet fast på, at du tar på deg helhjelm og dette HANS-systemet, og settes inn hvor du mister all utsikt og bevegelse mot siderutene. Det er nesten klaustrofobisk, men fint å få tid til å kjenne på det, sier Aksel Lund Svindal til Parc Fermé.

Fulgt konseptet i mange år

Opplevelsen både på og utenfor banen var selvfølgelig stor for alpinlegenden. For han har et stort hjerte og stor interesse for bilsport, og følte seg nærmest som en guttunge mens han fikk menge med flere av de største bilsportstjernene i verden.

– Dette var jævlig gøy, selvfølgelig! Og da tenker jeg på hele settingen og konteksten. Å få være en del av det var dødskult. «Race of Champions» er jo også noe jeg har fulgt med på mange ganger tidligere. Så var det en utrolig fin gjeng med en kul dynamikk. Skikkelig god stemning, samtidig som det ligger en enorm prestisje bak det til at det ikke er noe offisielt mesterskap. En fin balanse, sier Lund Svindal.

– Så du kan egentlig dra noen paralleller til programformatet du er kjent med fra Mesternes mester?

– For så vidt, men det er litt annerledes. I Mesternes mester er det en gjeng som kjenner hverandre litt fra før, alle har lagt opp, alle er nordmenn, men de kommer fra forskjellige idretter. Her er folk mye likere og de driver med grener som likner mer på hverandre. Men likevel er det forskjellige typer. Noen er aktive og noen er pensjonerte, og det er vel ingen av førerne som er direkte i aktive i akkurat den type bil og gren som ble benyttet i konkurransen, forteller han.

Egentlig fikk Aksel flashback til noe helt annet enn Mesternes mester. Og det var nettopp fra hans egen aktive tid som alpinist.

– Skal jeg være ærlig, så var dette enda likere slik det var å reise rundt på World Cup, VM og OL. Da møtte vi alpinister fra hele verden, og vi bruker mye tid sammen, enten det er i heisen eller i varmestuene på toppen av fjellet med vind og utsettelser. Stemningen minnet meg slik det var som i alpint, konstaterer Lund Svindal.

Kjenner mange profiler

Ved siden av å kjøre selv på banen, så fikk han også en påsitt-runde slik alle førerne måtte ha med i de fleste bilene under konkurransen. Nordmannen fikk æren av å sitte på med Sebastien Loeb, som senere også vant hele sulamitten i en siste duell mot Sebastian Vettel, men det ble ingen heatseier for Loeb med Svindal som passasjer.

– Men Loeb kjørte ikke dårlig heller. Kristoffersson var vass, og hadde oppsettet vært annerledes så hadde Kristoffersson blitt vanskelig å slå, mener Aksel.

Flere av utøverne kjenner han også til fra før fra sin tid som stor idrettsstjerne verden over. Han nevner i fleng:

– Vettel har jeg jo truffet en del før, og det samme med Mick Schumacher og Mattias Ekström. Og David Coulthard, selvfølgelig. Han er jo med over alt. Så kjenner jeg jo Petter litt fra før, men ikke så godt. Men nå fikk jeg bli enda bedre kjent med både han og Oliver, og det syns jeg var veldig artig, sier han.

I tillegg lot han seg fascinere av de amerikanske utøverne som stilte opp, hvor Jimmie Johnson og Colton Herta var de store profilene fra NASCAR- og IndyCar-sirkuset.

– Det var kult å treffe dem også. Jeg har aldri møtt den type utøvere før. Spesielt Jimmie Johnson, for en type altå! Det er kult at du treffer folk som er så store i USA, så kommer de hit til Nord-Sverige og er så avslappa, kule og jordnære. Og det er jo hele formatet som gjør det, slår Svindal fast.

Powered by Labrador CMS