Nikolai (19) har kjørt 300 billøp på 14 år – men nå starter et nytt kapittel i hans bilsporteventyr

Men først skal han måle seg mot fire andre av de største talentene som norsk bilsport har å by på.

Publisert

Han er kanskje den mest ukjente av de fem utøverne som denne uken skal møtes til dyst i forbindelse med prestisjefylte Bilsporttalentet, hvor vinneren stikker av med en eksklusiv premie til en verdi av 300.000 kroner for sin bilsportkarriere.

Nikolai Haldammen debuterte i rally forrige helg, og har nå startet på et nytt kapittel i sin bilsportkarriere. (Foto: Anders Hagen / Parc Fermé)

Han er kanskje den mest ukjente av de fem utøverne som denne uken skal møtes til dyst i forbindelse med prestisjefylte Bilsporttalentet, hvor vinneren stikker av med en eksklusiv premie til en verdi av 300.000 kroner for sin bilsportkarriere.

Utøvere som Martinius Stenshorne (gokart), Marius Solberg Hansen (rally, rallycross og racing), Andrine Rafoss (rallycross) og Emil Sivesind (rallycross og bakkeløp) har markert seg godt i sine grener og dertil fått mye oppmerksomhet rundt sine karrierer. Nikolai Haldammen der imot, er kanskje ikke like godt kjent for de fleste - med mindre du er fra Kongsvinger eller opererer i crosskartmiljøet.

Historiske crosskartgull

Men 19-årige Haldammen er ingen hvem som helst. Han var en av de få første til å delta aktivt i miniklassen i norsk crosskart i 2008, og siden den gang har han gått gradene gjennom samtlige klasser - noe som har endt med gullmedaljer i de tre øverste klassene, 250 ccm, 650 ccm og Xtreme. Han ligger også an til et nytt gull i Xtreme som skal avgjøres førstkommende helg.

– Tre av gullene er vel historiske, sier Haldammen stolt til Parc Fermé, vel vitende om at han var yngst i de tre nevnte klassene som henholdsvis, 15-, 16- og 18-åring.

I crosskart vokste han opp i generasjonen med kjente utøvere som Oliver Solberg, Ola Jr. Nore og Jacob Lyseng. Tre utøvere han var på nivå med, som han ofte slo, og som han også etablerte gode kameratskap med som han fortsatt har den dag i dag.

– Vi delte jo på alle pallplassene stort sett fra løp til løp. Det var alltid tøff konkurranse mellom oss og det var mye konkurranseinnstinkt der ute. Det handlet alltid om å være best. Men de er alle fine folk som jeg unner alt godt, og det er veldig fine folk å ha med å gjøre, både privat og i motorsporten, sier Nikolai om de tre nevnte førerne.

Han er stolt fra å komme fra en gren som har kommet litt mer i skyggen av gokart som gjerne forbindes som det store springbrettet for unge utøvere som vil opp og fram i bilsporten. Haldammen ramser opp en haug andre navn som han ser opp til når han nå skal ta nye steg i karrieren.

– Crosskart har nok vært litt undervurdert fram til de siste årene. Men se hvilke folk som har kommet nå utenom Oliver, Ola og Jacob. Du har jo Pontus Tidemand, Ole Christian Veiby, Mats Lysen, Steve Røkland. En ting er at man lærer å håndtere både asfalt og grus, men man begynner jo også med giring og clutching det året man fyller ni, sier Kongsvinger-gutten.

Bitt av rallybasillen

Nikolai Haldammen delte crosskartpallen ofte med Oliver Solberg (venstre) og Jacob Lyseng (midten). Dette er også noen av de sterkeste minnene han har fra bilsportkarrieren sin. Her fra Finnskogbanen i 2011. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferm´é)

Sist helg fikk han sin rallydebut i forbindelse med Rally Hedemarken. Det er dette som alltid har vært den store drømmen. Pappa Tore var i mange år en markant skikkelse i norsk rally, blant annet i nasjonale klasser med BMW og Volvo, og nå er det sønnen sin tur til å ta stafettpinnen videre i familien.

– Det var en helt egen opplevelse. Rally må bare oppleves. Helt rått. Med hånda på hjertet det moromste jeg har gjort, sier Haldammen, vel vitende om at de raskeste crosskartene går vesentlig raskere enn en utrimmet Volvo 940.

Debuten var også godkjent. Ilddåpen kom med to krevende Rally Hedemarken-etapper i mørket på fredag, og etter at bensinpumpeproblemen ble borte tidlig på lørdag, så var han som debutant med på topptidene i Volvo Original-klassen utover dagen.

– Man får ekstremt mye kjøring på en helg. Men så er Kongsvinger-gjengen også helt utrolig for å være ærlig. Det samholdet med unggutta der, det er styggbra.

I sin første test ble det en liten avkjøring og påfølgende skader. Det lokale miljøet stilte opp med deler, oppretting og lakkering slik at han fikk stilt til start, og han trekker blant annet frem Sagli-brødrene, Nygård-brødrene og Kim Anders Nyhus fra lokalmiljøet.

– Det er også noe av årsaken at det frister å begynne med rally. Fordi alle stiller opp for hverandre. Det er en egen kultur her, dette.

Gir seg som hockeyspiller

Nikolai Haldammen fra høsten 2007 da han akkurat hadde fått sin første crosskart. Og siden 2008 har han kjørt hvert eneste år og blitt en svært rutinert bilsportutøver til tross for at han ikke har rundet 20 år enda. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men det er store steg å ta neste år. Da har han fått helsponset en Mitsubishi Lancer Evo 7, som blant annet pappa Tore har kjørt tidligere. Så han tar steget rett opp i klasse 13. Satsingen blir så seriøst at han er nødt til å legge en annen lovende karriere på hylla. For Haldammen er en høyst potent ishockeyspiller, og blant annet hatt plass på A-laget til Kongsvinger.

– Det blir 30 kamper til vinteren hvor mange av dem er i Stavanger, Bergen, Tromsø og så videre. Det er ikke lett å gi fra seg den ene idretten, men den andre idretten har jo blitt lagt i blodet mitt. Jeg er så glad i motorsport, og det er så sosialt og trivelig at jeg vil satse på det, sier Haldammen.

Men først skal han måle krefter i kampen om den gjeve talentprisen fra Norges Bilsportforbund. Og som en veltrent hockeyspiller har han en god grunnfysikk til å vise seg fram, blant annet i den fysiske testen. Han tror dog ikke fysikken i seg selv vil være den største fordelen, for han er også vesentlig større og kraftigere bygd enn konkurrentene sine.

– Jeg gir meg ikke uten kamp, men de andre er lettere til beins enn meg. Løping og sånt er jo ikke noe problem, men smågutta her er jo mye lettere enn meg. Verste utfordringa for meg blir kanskje gokarten. Jeg kjenner jo Marius godt, og han er vel halve vekta i forhold til meg, humrer Haldammen. 

Powered by Labrador CMS