Oliver er merkbart mer stabil bak rattet - ett år etter sensasjonsdebuten

Oliver Solberg kjørte raskere i rallycrossdebuten, men var vesentlig jevnere da han sikret sin tredje seier i RallyX Nordic på samme sted ett år senere.

Publisert

16-åringen var gutten i midten for ett år siden da han, da han i en alder av 15 år skulle debutere i den øverste rallycrossklassen Supercar i det nordiske mesterskapet på Grenland Motorsportsenter.

Oliver Solberg jubler for nok en seier og ledelse i det nordiske rallycrossmesterskapet. (Foto: RallyX Nordic)

16-åringen var gutten i midten for ett år siden da han, da han i en alder av 15 år skulle debutere i den øverste rallycrossklassen Supercar i det nordiske mesterskapet på Grenland Motorsportsenter.

Et drøyt år senere var Oliver Solberg tilbake i Norge, denne gangen i mer normaliserte forhold nå som han har etablert seg godt etter over ett år i Supercar-klassen.

Sammenlikningen mellom 2017 og 2018 viser at Oliver Solberg kjørte med høyere topptempo i debuten for ett år siden, men var vesentlig mer stabil ett år senere. (Grafikk: Simen Næss Hagen)

I fjor kjørte han inn til en tredjeplass i sitt første rallycrossløp, men hadde i mellomtiden vist gjennom helgen at han har en toppfart ingen andre kunne måle seg mot, og Solberg kjørte også den gang inn til besteplassering og pole position etter de innledende omgangene.

Det samme gjorde han også i år, men det er merkbart at han hadde en helt annen taktikk og pondus i år, selv om yngstemann Solberg fremdeles kun er 16 år gammel.

– En perfekt helg! Vi har vunnet heat og treninger og alt. Jeg var så nervøs før finalen, men jeg måtte bare ta det lugnt og ikke gjøre noen feil, så kom det til å gå bra, sa en jublende glad Oliver Solberg etter finalen hvor han vant med to sekunders margin på Oliver Eriksson.

Parc Fermé har tatt en nærmere kikk på rundetidene til Oliver Solberg, foruten start- og alternativspor-runder, fra i år sammenliknet med i fjor. Tatt i betraktning at det ikke var altfor store forskjeller på bane og forhold, så var Solbergs raskeste rundetid i fjor cirka halvsekundet enn hans raskeste i år.

I diagrammet under kan du også se at variasjonen mellom gode og middels rundetider er større i 2017 enn 2018, selv om det skal understrekes at Olivers dårligste runde i år var tregere enn den dårligste runden for ett år siden.

Etter hva Parc Fermé forstod slakket Solberg av ekstra på siste semifinale-runde for å spare dekk, noe som framkommer av den svake rundetiden på 42,079. Utover dette skilte det et drøyt halvsekund mellom raskeste og svakeste rene runde i omgangene for 16-åringen i år.

– Jeg overkjører ikke, og prøver å unngå feil og heller kjøre jevne runder. Jeg sliter fortsatt med å tørre mer inn i svingen etter den lange sletta, sa Oliver Solberg etter at omgangene var kjørt.

Nå leder han det nordiske mesterskapet med fem poeng på Thomas Bryntesson. Sistnevnte er regjerende mester, men måtte kapitulere i semifinalen etter at forstillingen knakk i inngangen til alternativsporet.

Noe av det samme skjedde hans norske lagkompis Ola Frøshaug i finalen, som til slutt endte på femteplass.

I Supercar Lites-klassen fortsetter Ben-Philip Gundersen å befeste sin posisjon som beste nordmann. Ingen kunne igjen tukte Guilamme De Ridder, som tok sin tredje strake seier, mens Gundersen kjørte inn til nok en andreplass som eneste nordmann i finalen.

Powered by Labrador CMS