Oppfyller Porsche-drømmen: – Målet er å gjøre som Dennis - å få fabrikkstøtte

Emil Heyerdahl har satt punktum på formelbil-karrieren. Fra nå er det «ordentlig» bil som gjelder.

Publisert

Til sommeren fyller han 17 år. Dermed er han fortsatt for ung til å få kjørt en rekke serier med bil med tak. Likevel tenkte Emil Heyerdahl, årets vinner av prestisjefylte «Bilsporttalentet» at det er på å tide å gjøre det som er «in».

Porsche-jakka er på og Emil Heyerdahl prøvesitter tilsvarende cockpit som han skal tilbringe 2019-sesongen i. Karrieren tar nå en ny vending for «Bilsporttalentet 2018». (Foto: Simen Næss Hagen)

Til sommeren fyller han 17 år. Dermed er han fortsatt for ung til å få kjørt en rekke serier med bil med tak. Likevel tenkte Emil Heyerdahl, årets vinner av prestisjefylte «Bilsporttalentet» at det er på å tide å gjøre det som er «in».

Gå for GT-racing, og gjerne ei Porsche. Og nå er valget tatt. Neste år skal Heyerdahl kjøre den skandinaviske Carrera Cup-en.

– Det å vinne Bilsporttalentet betyr alt for å komme seg videre. Pengene man vinner, PRen man får, og generelt all hjelp som jeg får - og har fått. Vi følte det passet å ta en avgjørelse nå, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé.

https://parcferme.no/annen-motorsport/bilsporttalentet-alt-gikk-i-svart-da-navnet-til-ble-ropt-opp/

Vi treffer ham på den årlige julelunsjen til Porsche Center Oslo, som samlet samarbeidspartnere, presse og også mange fra den store bilsporteliten i Norge. Bilsportforbundet var godt representert, og profilerte utøvere som Dennis Olsen, Dennis Hauger, Roar Lindland og Theodor Olsen, for å nevne noen, var til stede.

Og det er spesielt førstnevnte som har gitt en ekstra motivasjon. Selv om alle involverte Porsche-førere fra Norge hadde sine framlegg om sesongen som har gått, og om planene framover, så fikk Heyerdahl det største fokuset og den største applausen da han kunngjorde sin nyhet. Valget om å gå for GT-racing falt godt i smak for de frammøtte.

Supercup, langdistanse og Le Mans

– Jeg har på en måte alltid drømt litt om Porsche, men når man ser det Dennis Olsen har fått til, så viser han at alt er mulig. Han får oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt. I framtiden er jo målet en gang å kjøre Porsche Supercup og gjerne langdistanse etterhvert, kanskje til og med Le Mans. Og ikke minst gjøre som Dennis - å få fabrikkstøtte, sier Heyerdahl om framtidsdrømmene.

I dag er han bare 16 år og har langt i fra dårlig tid. Den eneste gangen han har kjørt vanlig bil på bane var under Bilsporttalentet-konkurransen i september, hvor han fikk kjøre en Porsche Cayman GT4. Med andre ord skjønner han at det ligger timer og flerfoldige mil med trening foran ham.

– Jeg må først og fremst lære, og også bygge kontaktnett. På mange måter har jeg alderen med meg. Men klarer jeg å bli beste approved-bil og henge med de nyeste bilene, så er jo det motivasjon i seg selv, sier Bjørkelangen-gutten.

Approved-bil betyr en noe eldre modell enn de nyeste GT3 Cup-bilene som benyttes. Grunnet alderen får han ikke kjøre de nyeste bilene, men innunder den skandinaviske cupen så får de med eldre bil også konkurrere om egne resultater i tillegg til sammenlagtplasseringene.

– Bilen ser lik ut og er lik å kjøre, men jeg tror det er en liten forskjell i motoren. Det skal tilsvare et halvsekund på runden, sier Heyerdahl.

Ser opp til de norske

Emil Heyerdahl har vært i en klasse for seg i Formel STCC i år, og vant serien overlegent. (Foto: Micke Fransson/teambild.se)

At han legger formelbilkarrieren på is, for ikke å si på hylla, det er han trygg på er et riktig valg. Uansett hvor mye han egentlig har drømt om Formel 1.

– Klart, Formel 1 er jo drømmen på en måte, men for meg hadde det vært urealistisk å fortsette nå med for eksempel Formel 4. Greit om man skulle gjort det bra, hva skal man gjøre videre om man ikke har pengene, spør Heyerdahl retorisk.

I GT-racingen er verden annerledes. Fabrikantene strør om seg med seter, både gratis og til og med betalte. Dennis Olsen, Christian Krognes og Mads Siljehaug er tre eksempler på førere som har kjørt gratis og nå får betalt for å kjøre fort med bil.

– At fabrikkene i GT-racing og skaper så mange muligheter er veldig positivt for den kommende generasjonen, mener Heyerdahl.

Powered by Labrador CMS