Perfekt bursdagsgave da Kenneth Hansen vant for første gang på to år
Kenneth Hansen markerte 33-årsdagen med sin første seier på over to år. Og om det skulle klinge en bjelle eller to over navnet du akkurat har lest, så ligger det både én og to kuriose historier bak denne mannen.
RALLYCROSS: Hvor ofte hører man ikke om bilsportutøvere som har maks uflaks, utur, og feil sted til feil tid. Like ofte hører vi ikke alltid om når ting bare klaffer og flyter. Men hva gjelder sistnevnte, så gjelder det altså for Kenneth Hansen.
Og ja - vi skal komme tilbake til navnet hans og historier tilknyttet det.
Men 33-åringen fra Sarpsborg, som nettopp rundet dette speiltallet på lørdag, var absolutt på rett sted til rett tid når ting begynte å skje på Finnskogbanen i forbindelse med den tredje NM-runden i rallycross.
Fikk fri bane
For fra å ha karret seg opp fra en B-finale, til bakerste startspor i A-finalen i Supernasjonal klasse 3, så klinte han altså til med finaleseier. Hans første tur på toppen av seierspallen siden sesongstarten på Momarken i 2022 - altså mer enn to år siden.
– Dritmoro! Dette trengte vi. Ofte er det jo flere nedturer enn oppturer i motorsport, sier Kenneth Hansen til Parc Fermé.
Han fikk en god start, og allerede på andre runden fikk han beskjed om å ta alternativsporet. Mens han fikk fortsette i fri bane, begynte de foran å knuffe.
– Det var rart at ikke flere gikk inn, men da fikk jeg fri bane. Så kan man senke skuldrene sine, samtidig som det går fortere - for når du har folk rundt deg må du kjøre smalere og være mer våken. Det koster tid, sier Hansen.
Raskt var pallen innenfor rekkevidde. Men så kom gavebakka. På siste runde blir det litt for glatt nede i «dumpa» etter første sving for Thomas Bryntesson, som får en snurring. Med en jagende Petter Leirhol rett bakk måtte valdresingen bremse for å unngå et sammenstøt, som medførte et stort tidstap.
Og fordi Leirhol måtte inn i alternativsporet på siste runde, så fikk Hansen servert helgas beste bursdagsgave på sølvfat fra en av sine erkerivaler. Og med sin første seier siden sesongstarten i Momarken i 2022, altså mer enn to år siden, så må NM nå prioriteres.
For medaljen er innenfor rekkevidde.
– Det var litt usikkert på om Vikedal var et løp vi skulle kjøre eller ikke. Det er en tur vi har gledet oss til, men det er langt å reise, og det er kostbart det vi driver med. Men nå MÅ vi jo reise dit, sier Hansen.
Navnet er ikke tilfeldig
Og ja - om du har fulgt mer med på internasjonal rallycross kontra her hjemme på bjerget, så stusser du kanskje over at vi ikke skriver om en svensk kar fra Götene som er nærmest dobbelt så gammel.
Dog er det ingen familiære relasjoner mellom disse to. Men et par kuriosaer som ikke er ren tilfeldighet henger der som et bakteppe. For eksempel den første bilen som norske Hansen kjøpte før han begynte å satse i 2010, en Ford Sierra som ble brukt til datidens norgescup i RCN (Rallycross Nasjonal).
– I 2010, da vi kjøpte den usett fra Bodø, så kommer det en kar som sier at «den bilen vet jeg hvem er sin». Så jeg bare «ja, ok?». Så spurte han om han kunne skrape i malinga på den, og det kunne han godt gjøre, sa jeg. Og da kom grønnfargen til Kenneth Hansen opp. Så det er altså gamlebilen som Kenneth ble europamester med, sier 33-åringen.
Og med litt hell fikk bilen livet sitt forlenget. For det er ingen selvfølge at den hadde blitt bygget opp til en fullblods rallycrossbil igjen.
– Bilen gikk faktisk i bilcross i 1997. Da var den nærme døden, sier Hansen, tydelig stolt over å ha eid og kjørt ex-bilen av sin mer kjente navnebror.
Posted by Malin Jeanette Opseth on Thursday, June 20, 2013
– Ja, du skiftet vel ikke akkurat navn bare fordi du hadde den bilen, hehe...
– Hehe nei. Men - da jeg ble født, så er det sånn at pappa lurte på hva jeg skulle hete. Og fordi etternavnet mitt ble Hansen, så var onkel tydelig. «Han må hete Kenneth Hansen», sa han.
Samme bil siden 2016
I dag kjører sarpingen en Volvo S40, en generasjon nyere enn karosseriet vi har pleid å se i supernasjonal-klassene. Den bilen ble bygget da Hansen kjørte i norgescupen, og han tok over bilen i 2016. Klassen var tiltenkt de gamle bilene som ikke lenger passet inn i NM, så at det ble reaksjoner med et slikt nytt chassis var ikke til å komme utenom.
Selv om regelverket ikke var til hinder for det.
– Bilen var bygd i 2008. Jeg fikk mye påpakk. Det skulle jo ikke være nye biler. Regelverket var riktig, men de begynte å spekulere i ting. Det ble mye styr, innrømmer Kenneth, som nå yter gode resultater i supernasjonal etter at klassene ble slått sammen fra og med 2016.
Og nå ble det altså atter en løpsseier i hans S40, i en klasse som gjerne domineres av velpreparerte BMW M3 E30-biler, og selvfølgelig mange andre sterke doninger med inntil 2,4-liters motor.
Men Hansens S40 skiller seg litt mer ut i sin form.
– Sammen med resten av totalen så er den veldig konkurransedyktig. Det er et sinnsykt hardt startfelt. Det har vært litt stang ut i år, men vi er ofte i en A-finale. Med bakkeløp, fra 2017, så har vi åtte NM-medaljer. Men gull har jeg ikke, konstaterer han.
Parc Fermé kommer med mer fra NM-runden på Finnskogbanen...