R5-bilen til Volkswagen er allerede utsolgt for 2018

Bilen homologeres 1. august, men om du har sittet på gjerde så blir det ingen Polo på deg riktig enda.

Publisert

Men det eneste glimtet vi har fått av en Volkswagen Polo GTI R5 er under test i Wales med Pontus Tidemand bak spakene.

Men det eneste glimtet vi har fått av en Volkswagen Polo GTI R5 er under test i Wales med Pontus Tidemand bak spakene.

Selv har ikke svensken ønsket å kommentere overfor Parc Fermé hvordan denne bilen er å kjøre, og lite annet vet vi om bilen enn at Volkswagen Motorsport er fornøyde med de aller første testene som er blitt gjort både på grus og asfalt.

LES OGSÅ: Svensk-norsk ekspertise bak den første testen av Polo GTI R5

LES OGSÅ: Denne R5-bilen er bygget på Volkswagens gulloppskrift

Likevel er bilen allerede utsolgt.

Det er en plan om å lage 15 til 18 biler denne sesongen. Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets forklarer hvorfor.

– Det er tross alt viktig å ha logistikk på service og reservedeleer under kontroll helt i starten. Vi må få en nødvendig struktur på ting først, sier Smeets ifølge tyske Rallye-Magazin.

Fra og med 2019 er tanken å produsere og selge mellom 40 og 50 biler, men vi får de første offisielle glimtene fra bilen i forbindelse med Rally Tyskland i år, som annonsert tidligere.

En annen ny R5-vinning av året, er Citroen C3 R5, som er bygget helt på nytt av sammenliknet med forgjengeren DS3 - som ikke var en stor suksess for franskmennene.

Optimisme rundt C3

Det hviler en ny optimisme rundt C3, som venter å selge rundt 40 til 50 biler selv. Om både C3 og Polo er på vei til Norge kjenner ikke Parc Fermé noe til foreløpig.

– Fra de første dataene vi har sett så er denne bilen bedre på alle områder enn forgjengerne sine, sier teknisk sjef hos PSA, Pierre Budar, til avisen.

Både motor, girkasse og styring skal være nytt på C3en sammenliknet med DS3en, og forsåvidt 208en også, som heller ikke var den største R5-suksessen.

– Styringen var et svakt punkt på PSA-modellene, men vi har fått klare tilbakemeldinger på at sjåførene har satt stor pris på den raske utviklingen, sier Budar.

LES OGSÅ: Citroën vil sette ny standard med nye C3

Powered by Labrador CMS