
Så mange millioner har Dennis Hauger spart på IndyCar-kontrakten
IndyCar-betingelsene for 2026 indikerer at Dennis Haugers prestasjoner for 2025 er verdt langt mer enn premiepengene alene.
RACING: Med svært få unntak må alle førstereis-utøvere i IndyCar ha med seg en solid pott med penger inn i et sete i toppserien av amerikansk formelbilracing. Samtidig er veien kort fra å betale til å bli godt betalt, og mye tyder på at Dennis Hauger har gode forutsetninger for å starte sine første inntjeninger etterhvert så lenge han består den ultimate testen neste år.
Selv om pengesummer ikke er noe verken Hauger eller manager Harald Huysman prater om i detalj rundt Dennis sitt inntog til IndyCar, så er det ikke til å komme utenom at de er ansvarlige for å skaffe en andel selv.
Uten premiepenger i IndyNXT, og støtte fra et etablert team, så kan inngangen til IndyCar være svært kostbar.
– Et sted rundt seks, syv, åtte millioner dollar, sa manager Harald Huysman til Parc Fermé tidligere i høst, på generelt grunnlag på hva et IndyCar-sete er verdt for en nybegynner.
Rundt regnet er én dollar i dag verdt 10 norske kroner, så matematikken er enkel. Vi snakker altså en inngangsbillett på opptil 80 millioner kroner på det aller dyreste. Flere kilder, deriblant det velrenommerte nettstedet Racer, operer også med at enkelte biler i øvre sjiktet kan koste opp mot 10 millioner dollar i året, altså 100 millioner kroner. Pengesummer som Team Hauger aldri har vært i nærheten av å kunne få finansiert.

Ble tilbudt test i fjor
Faktisk fikk de et tilbud allerede i oktober i fjor å teste Penske sin IndyCar-bil. Til en klekkelig sum Huysman ikke ønsker å kommentere. Men selv om Hauger selv ett år etterpå i skrivende stund ikke har sittet i en IndyCar-bil på ekte - så angrer de ikke ett sekund.
– Vi kunne få en hel dag i deres IndyCar-bil. Vi tenkte å prøve det for å vise hva han er god for, men det var ganske kostbart. Så vi ville spare de pengene og hive de inn i en IndyNXT-sesong, sier Huysman til Parc Fermé om hvordan de første forhandlingene allerede i fjor begynte.
– Da har dere hatt is i magen, ettersom han kunne teste IndyCar allerede for ett år siden, og nå fortsatt ikke har kjørt sin første test?
– Du vet du hva; det er vi veldig glad for i dag. Hadde han bitt tilbudt et sete til en billig penge vi kunne hatt råd, til, så hadde vi takket ja til det. Nå priser vi oss lykkelige over at han tok dette ene året i Indy NXT, sier Huysman.
For tilbake til disse rundt regnet 80 millionene det kan koste for et sete i IndyCar. Selv går ikke Huysman inn på hvordan de ulike andelene av finansieringen er verdt for neste års sete, men Dale Coyne er slettes ikke blant de dårligste teamene til å ikke være å regne som et toppteam - så at vi snakker en minimum veiledende inngangsbillett på mellom 50 og 60 millioner er ikke utenkelig. Selv om teamet også skal være kjent for å gi rimeligere inngangsbilletter enn toppteamene.
Så vet vi at premiepengene fra IndyNXT ligger på 850.000 dollar, altså i underkant av ni millioner kroner. I tillegg er Haugers kontrakt først og fremst bundet til Andretti Global, som har sine egne langsiktige planer for nordmannen, og da låner han ut til Dale Coyne Racing sammen med deres nye tekniske samarbeid som et tydelig ledd i denne avtalen.
Så inne i denne avtalen ligger det da en finansiering fra Andretti Global som Huysman ikke vil spesifisere noen summer på, men han avkrefter ikke at deres egen sponsorjakt tilsvarer omtrent det de måtte jakte i Formel 2. Med andre ord i overkant av 20 millioner kroner.
30 millioner kroner i innsats
Det betyr altså at Haugers innsats i år er verdt i alle fall 30 millioner kroner utenfor egne sponsorpenger i form av langtidskontrakten med Andretti, og premiepengene han kjørte inn for å finansiere årets sete. Det er grunn til å tro at prislappen er verdt minst 50 millioner kroner, der Huysmans eneste respons til denne summen er at man «ikke er langt unna skiva».

Med andre ord, uten IndyNXT-seieren og at han har sjarmert seg inn i Andrettis aller helligste, så måtte Hauger selv ha dekket minst 30 millioner kroner til dersom han skulle hatt en IndyCar-kontrakt i 2026 - som nå dekkes eksternt utenfor eget sponsorbudsjett.
– Dennis markerte seg fra dag én. På den første testen i fjor, så brukte han syv-åtte runder på å sette bestetiden som stod seg ut dagen. Da hadde han aldri sittet i bilen, aldri kjørt banen, aldri kjørt simulator. Måten han knuste feltet på, etterfulgt av at han vant fire av de første fem løpene, det ble lagt merke til. Han sjokkerte feltet der, og ikke minst Andretti-teamet. Og da er det irrelevant egentlig om han har flere sesonger i Formel 3 og Formel 2. Ja, det er en dårlig unnskyldning for hele feltet at han kommer fra Formel 2, sier Huysman om inntoget Dennis Hauger gjorde for i underkant av ett år siden.
Manageren hevder også at det er mye rundt vesenet og personligheten til Hauger som Andretti skal ha falt for, og Andretti-sjef Dan Towriss sparte heller ikke på superlativene i sin tale til Dennis etter at gullet ble sikret i slutten av august.
Timingen er likevel nøkkelen til alt, ikke minst «sjokkeffekten» det var ved å velge en såpass utradisjonell inngang ut ifra hvor Hauger opprinnelig kom fra. Flere Formel 2-førere har stort sett hoppet rett inn i IndyCar med de budsjettene de har, eller stått og stagnert og ikke kommet videre.
De andre europeiske førerne som har forsøkt seg har ikke vært i nærheten av Haugers tempo i år.
– Vi fikk veldig tidlig masse tilbakemeldinger fra folk i miljøet på at «wow, den så vi ikke komme - men fader så smart». Vi valgte riktig og var litt heldige.