Skuffelsen fra lørdag la en liten demper på kanonavslutningen

Han hyller sin egen kartleser, og er strålende fornøyd med fire etappeseiere. Men Ole Christian Veiby kjenner likevel på skuffelse etter girkasseproblemene som ødela en pallplassering.

Publisert

Marginen opp til italienske Fabio Andolfi på tredjeplassen ble til slutt fattige 1,8 sekunder. Da hadde Veiby i forkant tapt to minutter på lørdagens siste fartsprøve, da bilen låste seg fast i første gir.

Ole Christian Veiby og Stig Rune Skjærmoen. (Foto: Skoda Motorsport)

Marginen opp til italienske Fabio Andolfi på tredjeplassen ble til slutt fattige 1,8 sekunder. Da hadde Veiby i forkant tapt to minutter på lørdagens siste fartsprøve, da bilen låste seg fast i første gir.

– Det er en teknisk feil som ikke skulle skjedd, men OK - sånn er rally noen ganger, sier 21-åringen til Parc Fermé.

Han svarte på lørdagen ved å vinne samtlige søndagens etapper, altså de to som ble kjørt. Deriblant tok han et voldsomt jafs på åpningsetappen på hele 55 kilometer.

Vant hver tredje etappe

Og på den aller siste etappen kjørte han fra WRC 2-feltet nok en gang, men i mål manglet han fremdeles 1,8 sekunder opp til siste pallplass.

– Det har vært et langt og tøft rally. Men ja, man sitter litt med en skuffet følelse akkurat nå. 1,8 sekunder er type ingenting. Vi har kjørt alt vi kunne i dag, sier Veiby.

Etterhvert som skuffelsen legger seg så innser han at han har gjort et kanonløp, og kanskje bedre enn forventet. Spesielt med tanke på at han ikke har altfor mye asfalterfaring bak seg, og at han merker progresjon på det faste underlaget for hver meter han kjører.

– 4 av 12 etappeseire var ikke det vi trodde vi skulle klare før løpet. Én hadde kanskje vært bra. Men vi har tatt store steg de siste ukene og lært utrolig mye. Alt med oppsett og slikt har fungert veldig optimalt denne helgen, sier han.

Imponert over Skjærmoen

Rally Korsika er et særegent løp med et stort antall svinger som byr på en enorm prøvelse også for kartleserne. I tillegg er mange svinger svært like og flere av etappene særdeles lange, slik at det er krevende å lære seg prøvene. Dermed spiller notene en ekstra viktig rolle.

Og det har Veiby rukket å tenke ekstra godt over.

– Stig Rune (Skjærmoen, kartleser) har lest som en helt. Kjeften går i ett og han får nesten ikke puste. Dette er det løpet i løpet av året hvor man får mest mulig informasjon og mest mulig noter gjennom et helt løp, konstaterer Veiby.

Kongsvinger-gutten reiser over til Argentina om 2,5 uke, men der er han ikke oppnevnt av Skoda Motorsport. I stedet skal han kjøre i privat regi for å få mest mulig kjøretrening og erfaring fra løpet.

– Det skal blir spennende å kjøre i Argentina. Vi gleder oss til det, sier han.

Powered by Labrador CMS