Slik fikk Jarle homologert sin helt nye bil i nasjonal klasse

Her er det som på mange måter er symbolet på starten av en ny æra i nasjonale klasser i Norge.

Publisert

Mange dro kanskje kjensel på bilen fra tidligere da den dukket opp for første gang på Sigdalsrally tidligere i år. Jarle Lippert fra Svelvik er i det norske bilsportmiljøet forbundet med sin mørkeblå BMW M3 og ofte levert sterke resultater i både bakkeløp og sprintrally.

Mange dro kanskje kjensel på bilen fra tidligere da den dukket opp for første gang på Sigdalsrally tidligere i år. Jarle Lippert fra Svelvik er i det norske bilsportmiljøet forbundet med sin mørkeblå BMW M3 og ofte levert sterke resultater i både bakkeløp og sprintrally.

Med helt nytt og friere Gruppe H-regelverk, som tar for seg biler i nasjonal klasse, er det nå nye åpninger for å klasse inn nye biler utover de som allerede er nasjonalhomologerte eller har utgått internasjonal homologering. Og dette har Lippert nå utnyttet.

Ferdigbygd base

For bilen han kom med til sesongstart var «ferdigbygd» i så måte at den først var bygd for datteren Malin til junior-rallycross tidligere. Men det skulle altså ikke mer til enn å kikke litt på papirer fra Sverige for tilsvarende bil, og en litt større motor, så var bilen god som ny for rally. Støpeformene for skjermer og støtfangere var allerede laget, og Lippert jobber nå med å bygge en tilsvarende bil til fra bunn av med enda større motor.

https://parcferme.no/rally/na-kommer-et-nytt-gruppe-h-regelverk-det-var-pa-tide-med-en-modernisering/

– Jeg har vel bygd på denne bilen de siste tre årene. Det har gått en stund før de nye reglene ble spikret, og de kom jo i desember i fjor så det ble knapt med tid til i år. Så 2019 blir nok et prøveår, både for meg og mange andre, men jeg tror dette er veldig viktig for de nasjonale klassene. De som hører hjemme her liker å skru, ha litt frie tøyler og bruke det man kommer over, sier Jarle Lippert til Parc Fermé.

Hans nye BMW, som har base i E36 Compact, tror han passer ypperlig i klassen. Lengere akselavstand mener han kan være en kjøremessig fordel, han mener bilen har en mer fordelaktig vektfordeling og annet tyngdepunkt i tillegg til at diverse innfestninger og andre ting er akkurat lik den mer klassiske E30 som forbindes med BMW i nasjonale klasser.

Kopierte svenske papirer

Jarle Lippert, her med datteren Malin som kartleser fra Hurumsprinten i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Men jeg tror E30 dør ut i nasjonal om ikke mange år. Det blir vanskeligere å få tak i deler og samlerverdien blir høyere noe som gjør at den nå blir ganske dyr å ha. Derfor er det viktig nå få et regelverk som åpner opp for flere biler, sier Lippert.

Selv gjorde han en stor jobb med å ta bilder og samle informasjon mens han bygde bilen for å få godkjent homologeringspapirer fra Norges Bilsportforbund. Men så kom han som sagt over at det fantes papirer i Sverige, noe som gjorde denne jobben mer effektivt rent byråkratisk.

– Ja, vi kopierte homologeringspapirene fra den svenske. Så om man har lyst til å bygge en ny bil, så tror jeg det enkleste er å finne papirer som allerede eksisterer og ta med inn til forbundet, sier Lippert, som også kjenner til rundt 12 andre homologeringspapirer man kan hente fra Sverige.

Mye oppmerksomhet

Han legger ikke skjul på det har vært stor oppmerksomhet og stor positivitet rundt den nye bilen hans, og at mange nå er inspirerte til å bygge seg ny bil med et oppdatert og friere regelverk for nasjonale rallybiler.

– Mange syns dette er tøft, og jeg har forstått det slik at mange er i tenkeboksen på å bygge seg noe eller kjøpe seg noe. Men det er ingen som har rukket å ha noen bil ferdig enda, så derfor har det blitt ekstra mye oppmerksomhet her med en gang. Men jeg syns det er morsomt, og jeg har stor tro på at dette er bra for klassen i framtiden, sier Lippert.

Grunnen til at Jarle Lippert er først ute med bil bygd etter det nye regelverket, er fordi basen allerede var ferdigbygd. Her fra bakkeløpet i Hof i fjor høst, med Marius Bermingrud bak spakene. Denne gang en rallycross junior-bil med 1,6-liters motor. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS