Slik vurderer Red Bull-kongen sesongstarten til Dennis (16)

Dr. Helmut Marko følger nøye med på sin norske juniorfører i Red Bull-stallen.

Publisert

For når det kommer til fart og rundetider så har Dennis Hauger over det store og det hele vist at han er en av de raskeste, hvis ikke den raskeste, både i den italienske og den tyske Formel 4-serien.

Dr. Helmut Marko, tidligere Formel 1-fører, og Red Bulls øverste rådgiver. (Foto: Red Bull Content Pool)

For når det kommer til fart og rundetider så har Dennis Hauger over det store og det hele vist at han er en av de raskeste, hvis ikke den raskeste, både i den italienske og den tyske Formel 4-serien.

Men når det kommer til resultatene, så skulle gjerne Dennis Hauger sett dette annerledes. Det har på mange måter vært vinn eller forsvinn. På 11 løp over fire løpshelger er det blitt fire pallplasser hvorav to seire. De syv andre løpene er altså blitt spolerte.

En klar førerfeil, samt en påkjørsel fra en konkurrent på tyske Oserschleben var den brutale starten på sesongen, før han sist helg fikk en en tidsstraff på 30 sekunder som følge av et brudd på gulflagg-reglementet hvor han tjente ett tidel i en sektor på Red Bull Ring, etter fulgt av et sammenstøt som førte til punktering og brutt løp i siste finale.

Sterk kjøring bak resultatene

Dennis Hauger har to seire hittil i år. Den første kom på Misano i Italia. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

I tillegg fikk han hele løpshelgen på italienske Vallelunga ødelagt av en straff som teamet fikk da bensinprøver gjorde et utslag som stridte mot regelverket, hvor straffen var å sende Hauger bakerst i startfeltet i samtlige tre løp. Dog klatret han hele 59 plasser til sammen på disse tre løpene i sprutende regnvær, selv om det «bare» endte med ett poeng på tre løp.

Utover dette har han altså levert to seire, én andreplass og én tredjeplass, og er spesielt i Italia absolutt med i tetkampen sammenlagt. Hva tenker så Red Bull om innsatsen til Hauger i år satt opp mot resultatene man også i stor forventer at man leverer? Vi har tatt en prat med sjefen sjøl, nemlig Dr. Helmut Marko som er Red Bulls øverste rådgiver i deres internasjonale motorsportsatsing.

– Ser vi på farten, så har Dennis hatt en strålende start på sesongen. Ser vi på resultatene, så har han vært litt uheldig og gjort noen feil. Men feil er en del av læringen, og han har på ingen måte kjørt hensynsløst. Han lærer av alt dette og kommer til å bli en sterkere fører, sier Dr. Helmut Marko til Parc Fermé.

– Han gjør absolutt alt riktig

Christian Horner, Dennis Hauger, Helmut Marko og Harald Huysman på deres første møte sammen i England etter at Red Bull-kontrakten var i boks i 2017. (Foto: Privat)

Han er med andre ord svært fornøyd med farten Hauger viser og tenker som så at når det kommer til læring, så er det mye rundt selve farten som 16-åringen kan lære enda mer av. Men der virker også Red Bull å være støttende overfor nordmannen.

– Tekniske overtredelser er også en del av racingen, og utover egen kjøring - som Dennis allerede har god kontroll på - så vil han også lære hvor grensene går og hvor hardt han han satse uten å havne i problemer. Han har farten. Resten kan han lære, sier Red Bull-rådgiveren videre.

– Hva forventer dere av Dennis i år dersom han skal fortsette å være en del av Red Bulls stall i årene som kommer?

– Dennis gjør absolutt alt riktig på dette stadie av karrieren. Han vil lære fra disse tidlige løpene og etterhvert få de resultatene han fortjener gjennom resten av sesongen, konstaterer Marko.

Roser valg av mesterskap

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Han mener all uflaks Hauger har vært borti i år, både uforskyldt og selvforskyldt, også er hendelser som fortsatt skjer på øverste nivå av bilsporten.

– Det er en del av læringsprosessen, og i ser at til og med førere på toppnivå blir involvert i slike situasjoner, sier han.

Marko legger ikke skjul på at det er korrekt for Hauger å være i både Italia og Tyskland på nivå fire innenfor formelbilracing. I fjor høst fikk Hauger testet Formel 3, og det hadde vært budsjettmessig mulig å konkurrere i det nye internasjonale Formel 3-mesterskapet.

Men det ville betydd mindre kjøring, tøffere og konkurranse og et enda mer krevende utgangspunkt for en 16-åring som kun har én sesong i formelbil bak seg.

– Formel 4-mesterskapene i Tyskland og Italia er de mest logiske stedene å være for hans egen utvikling der begge mesterskapene er ganske så konkurransedyktige. Han kjører på et variert utvalg av baner, og flere av banene er også Grand Prix-baner, noe som er veldig bra for hans erfaring, sier Marko til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS