Fire hendelser fra samme sted på Brandbus superspesial lørdag ettermiddag. Sjekk ut hvordan det gikk med noen av enkeltskjebnene lenger ned i saken, med tilhørende bildefortellinger. Oppe til venstre, Ingrid Maria Fulsås og Kristian Lien, oppe til høyre Karl Peder Nordstrand og Stig Rune Skjærmoen. Nede til venstre Torbjørn Eidså og Tommy Egeli, og nede til høyre Herbjørn Haug og Alina Drazkowski med besøk av Daniel Løvlien.
Fire hendelser fra samme sted på Brandbus superspesial lørdag ettermiddag. Sjekk ut hvordan det gikk med noen av enkeltskjebnene lenger ned i saken, med tilhørende bildefortellinger. Oppe til venstre, Ingrid Maria Fulsås og Kristian Lien, oppe til høyre Karl Peder Nordstrand og Stig Rune Skjærmoen. Nede til venstre Torbjørn Eidså og Tommy Egeli, og nede til høyre Herbjørn Haug og Alina Drazkowski med besøk av Daniel Løvlien.

Rally Hadeland:

Sulten publikumsetappe spiste opp flere av førerne

Sentrumsetappen på jordet i Brandbu ble en stor suksess for publikum og arrangør. Men ikke nødvendigvis for alle førerne.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Nytt av årets utgave av Rally Hadeland var publikumsmagneten på Brandbu, relativt sentrumsnært og godt tilrettelagt for publikum. Og folk kom i hopetall, og for mange var dette kanskje den aller første gangen man fikk se rally i direkte levende live.

RALLY: Nytt av årets utgave av Rally Hadeland var publikumsmagneten på Brandbu, relativt sentrumsnært og godt tilrettelagt for publikum. Og folk kom i hopetall, og for mange var dette kanskje den aller første gangen man fikk se rally i direkte levende live.

Men til «mikke mus-etappe» å være, som ikke alltid er en favoritt hos førerne, så var den gjengse tilbakemeldingen svært positiv. En utfordrende løype til tross, så var det mange av førerne som roste opplegget, og gjerne så samme publikumsetappe tilbake igjen ved neste Rally Hadeland.

Dog var det ikke alle førere som kom like heldig ut av etappen. På første gjennomkjøring var det bakketoppen helt i enden før man vendte tilbake mot siste del av etappen som skulle utfordre førerne skikkelig. Og den første ulykksalige var Ingrid Maria Fulsås og kartleser Kristian Lien.

– Jeg er jo litt lav

Og da skulle det også bli noen utakknemlige tilrop mot publikum, som - som nevnt - kanskje ikke var de mest erfarne. For hardbarka rallyfans har for vane å stupe fram til biler som kjører seg fast, nesten i det hele tatt før bilen hadde stoppet.

På Brandbu gikk sekundene fort. Fulsås skjønte ikke hva som skjedde.

– Det ble litt hett i bilen, der! Og stakkars kartleseren min også da, sier Ingrid til Parc Fermé.

– Jeg så ikke veien der oppe. Jeg er jo litt lav, så jeg så ikke veien ordentlig, forklarer ungjenta videre om årsaken til at kun kjørte seg fast uten at farten nødvendigvis var spesielt høy.

Her bærer det galt av sted for Ingrid Maria Fulsås og Kristian Lien inne på SS4.
Her bærer det galt av sted for Ingrid Maria Fulsås og Kristian Lien inne på SS4.
Og med bare forhjulsdrift på sin Peugeot 208 R2 kommer man ingen steder uten ekstra hjelp.
Og med bare forhjulsdrift på sin Peugeot 208 R2 kommer man ingen steder uten ekstra hjelp.
Hvor blir dere av? tenker ekvipasjen her.
Hvor blir dere av? tenker ekvipasjen her.
Kartleser Kristian Lien veiver desperat med armene for å få publikum til å komme og hjelpe.
Kartleser Kristian Lien veiver desperat med armene for å få publikum til å komme og hjelpe.
Redningsoperasjonen er utført, dog med litt ekstra knall og fall som må til i den sleipe og tunge snøen ute på jodet. Fulsås og Liens rallydag er berget.
Redningsoperasjonen er utført, dog med litt ekstra knall og fall som må til i den sleipe og tunge snøen ute på jodet. Fulsås og Liens rallydag er berget.
Så fikk de kontakt med en gjeng som satt trygt og godt inne på en eiendom etter målpassering.
Så fikk de kontakt med en gjeng som satt trygt og godt inne på en eiendom etter målpassering.
Og da skjønte de virkelig hvilken rolle man faktisk spiller også som rallypublikum. For selv kan ens egen innsats være alfa og omega for om en rallyduo kan fullføre et løp eller ikke.
Og da skjønte de virkelig hvilken rolle man faktisk spiller også som rallypublikum. For selv kan ens egen innsats være alfa og omega for om en rallyduo kan fullføre et løp eller ikke.
Og takknemlige som de er kan de fortsette ferden videre mens publikum kan sette snuta hjem et par hundre meter mot terrassen igjen.
Og takknemlige som de er kan de fortsette ferden videre mens publikum kan sette snuta hjem et par hundre meter mot terrassen igjen.
Og innsatsen var upåklagelig! Her ser Ingrid og Kristian lys i enden av tunnellen.
Og innsatsen var upåklagelig! Her ser Ingrid og Kristian lys i enden av tunnellen.

Hun satt og håpet, som rallyførere gjerne gjør og forventer, at publikum skulle ta beina fatt over jordet og hjelpe til. Og etter mye roping, skriking og veiving med armene, så kom publikum omsider til slutt.

– Ja, de stod bare å så på. Så vi tenkte, «fader, skal det ikke komme noen?». Men de kom når vi fikk vinket, sier Fulsås, som på alle måter bare er svært glad og takknemlig for at de fikk gravd og dyttet henne løs.

I mål ble det en fin-fin fjerdeplass i klassen.

– Dagen har vært kjempefin. Eneste målet var å komme i mål. Det gjorde vi nå og fikk samlet gode erfaringer, sier hun.

Så var det Herbjørn Haug sin tur til å teste densiteten på jordet utenfor Brandbu sentrum.
Så var det Herbjørn Haug sin tur til å teste densiteten på jordet utenfor Brandbu sentrum.
Optimismen var stor når bakhjulene kaster snø med maksimal innsats, men dessverre gravde Haug og kona Alina Drazkowski seg bare enda mer fast.
Optimismen var stor når bakhjulene kaster snø med maksimal innsats, men dessverre gravde Haug og kona Alina Drazkowski seg bare enda mer fast.
På tide å rope om hjelp. Og med fersk erfaring i mente visste publikum hvilke arbeidsoppgaver som ventet.
På tide å rope om hjelp. Og med fersk erfaring i mente visste publikum hvilke arbeidsoppgaver som ventet.
Daniel Løvlien fikk lagt bredsiden til og stoppet bilen på toppen av kulen mens publikum spar for Konge og fedreland i håp om å få berget løpet til ekteparet fra Grue.
Daniel Løvlien fikk lagt bredsiden til og stoppet bilen på toppen av kulen mens publikum spar for Konge og fedreland i håp om å få berget løpet til ekteparet fra Grue.
Og med massiv muskelkraft i lår og legger fra Hadeland, så får den gule Mercedesen skyv på seg, og Haug slipper å fordøye atter et brutt løp for sesongen.
Og med massiv muskelkraft i lår og legger fra Hadeland, så får den gule Mercedesen skyv på seg, og Haug slipper å fordøye atter et brutt løp for sesongen.
Takk og farvel til atter en heltemodig innsats fra tilskuerne på terrassen etter målgang. Mercedesen kom seg på beina igjen etter godt ovel 2,5 minutts tidstap.
Takk og farvel til atter en heltemodig innsats fra tilskuerne på terrassen etter målgang. Mercedesen kom seg på beina igjen etter godt ovel 2,5 minutts tidstap.

Nesten ufrivillig brutt-hattrick

Andre rallyførere hadde mer flaks og var godt ute i brøyta. For eksempel unggutten Karl Peder Nordstrand som var første bil etter Fulsås, som var griseheldig som ikke ble stående etter massiv snøfresing på toppen av bakken. Også Marius Bermingrud kasta snø litt tidligere på'n der. 

Men andre skal også være glad for at Ingrid fikk varmet opp publikum. Herbjørn Haug har hatt en uheldig start på rallysesongen med to brutte løp på rad med avkjøringer, og igjen var friskusen fra Grue i det uheldige slaget og stod fast på eksakt samme sted som Fulsås.

Denne gang var publikum raskere på plass, men Haug stod enda mer fast etter at han - kanskje litt optimistisk - tok fart for å se om han kom seg løs. I stedet gravde han seg godt ned i snøen, men med god hjelp fra publikum som nå virkelig hadde lært og forstått hva deres knallharde innsats betyr for desperate rallyekvipasjer med høyt tenningsnivå og horna gjennom hjelmen, så fikk Haug og kona Alina Drazkowski i kartleserstolen lirket seg løst og fullført etappen med et tidstap på godt og vel fire minutter.

Torbjørn Eidså og kartleser Tommy Egeli i fint driv på Brandbu-etappen.
Torbjørn Eidså og kartleser Tommy Egeli i fint driv på Brandbu-etappen.
Meeeeen her går det galt også for Volvo-duoen fra Sørlandet. Og da er Eidså snarttenkt i topplokket.
Meeeeen her går det galt også for Volvo-duoen fra Sørlandet. Og da er Eidså snarttenkt i topplokket.
Sjansen for å bli stående var for stor. Derfor skal farta og tyngdekraften utnyttes maksimalt, og Eidså ga full pinne ned bakken mens han enda hadde momentum i bilen.
Sjansen for å bli stående var for stor. Derfor skal farta og tyngdekraften utnyttes maksimalt, og Eidså ga full pinne ned bakken mens han enda hadde momentum i bilen.
Bakhjulstrekk og fraværende brøyteskjær egner seg dårlig på på ubrøytet jordevei. Men Eidså hadde virkelig trua.
Bakhjulstrekk og fraværende brøyteskjær egner seg dårlig på på ubrøytet jordevei. Men Eidså hadde virkelig trua.
Om det så ville koste ham makstiden på etappen. Alternativet slik han så det var å bli stående igjen, da han ikke visste på forhånd om det var nok publikum innenfor rekkevidde til å dytte seg opp igjen.
Om det så ville koste ham makstiden på etappen. Alternativet slik han så det var å bli stående igjen, da han ikke visste på forhånd om det var nok publikum innenfor rekkevidde til å dytte seg opp igjen.
Han fikk berget bilen med et nødskrik, uten å passere målflagget og fotocella. Han ble belønnet med syv minutter på fartsetappen, som ga et tidstap på over fem minutter.
Han fikk berget bilen med et nødskrik, uten å passere målflagget og fotocella. Han ble belønnet med syv minutter på fartsetappen, som ga et tidstap på over fem minutter.

Tok rennafart i snømassene

Men flere andre fikk også kjenne på Brandby-etappens apetitt ved første gjennomkjøring. Og det var en Volvo-bande av dimensjoner, der både Lars Erik Haug, Andreas Pedersen og Fredrik Kviserud fikk kjenne på brøytekantene. Også B-Zero-fører Dan René Larsen fikk et ublidt møte med snøen.

Dagens «shortcut» gikk dog uten tvil til Torbjørn Eidså, som dro av på samme sted som nevnte Fulsås og Haug. Men han beholdt momentumet i bilen, tok rennafart ned den stupbratte bakken på jordet, og havnet rett i tidskontrollen ut av etappen, uten å fullføre de siste hundre meterne, ei heller passere mål.

Sørlendingen hadde virkelig bestemt seg, og stolte på regelverket ved at han fikk utdelt makstid på etappen uten å bli tvunget til å bryte.

– Vi skjønte med en gan vi kom over toppen der at dette ikke går. Ikke har vi firehjulstrekk heller, så skulle vi prøvd å redde oss inn, så hadde vi blitt stående - og for alt vi vet ville løpet vært over. Så da tok vi fart ned bakken, kjørte inn til tidskontroll og tok imot makstiden på etappen, forteller Eidså, som til slutt også fikk fullført NM-runden på Hadeland.

Og andre gjennomkjøring av Brandbu-etappen? Joda - den er verdt en helt egen historie som vi kommer tilbake til litt senere.

Se bildeserie av flere av avkjøringene under på SS4:

Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Andreas Pedersen fikk hjelp fra tilskuerne så han kunne fullføre de siste meterne inn til mål på SS4.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Dan Rene Larsen i sin B-Zero under Rally Hadeland.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Lars Erik Haug fikk etterhvert god hjelp ut igjen i løypa.
Powered by Labrador CMS