Tapte halvminuttet da bilen var mer eller mindre tom for bensin

En tilsynelatende komfortabel seier ble ikke nødvendigvis fullt så komfortabel for Anders Grøndal.

Publisert

I et rally preget av en del feilaktige tider var det sikkert ikke så mange som tenkte over halvminuttet Anders Grøndal tapte på den aller siste etappen. For den soleklare vinnerfavoritten kunne i praksis cruise til mål i ensom majestet på den avsluttende etappen ved Starmoen som attpåtil var sentrum og base for hele Romjulsrally.

Og faktisk var Grøndal nødt til å cruise rolig inn til mål. For det var ikke av arrogante årsaker han gjorde det.

– Vi startet bilen som vanlig i «stage mode», men etter 400 meter så stoppet bilen helt. Vi satte den i «road mode» (transportmodus, journ.anm) og kjørte etappen rolig ut, sier Anders Grøndal, og forklarer videre at årsaken var at bilen nesten ikke hadde bensin igjen.

LES OGSÅ: Flere spennende fjes å finne på startstreken i Romjulsrally

Seks til åtte liter på mila

Det var ikke akkurat snakk om at de hadde med seg for lite drivstoff opp til Elverum, men heller snakk om en enkel feilberegning da det skulle fylles. Normalt bruker en R5-bil mellom seks og åtte liter på mila, men flere faktorer kan påvirke forbruket. Noe Grøndal merket på SS2, den to mil lange Melåsberget-etappen.

– Jeg hadde egentlig kontroll på forbruket og vi sjekker alltid nivået etter fartsprøvene. Men vi brukte mer enn vanlig på SS2. Den var lang, men samtidig var det glatt og sleipe forhold første turen, så da brukte vi mer. Vi hadde jo nok bensin med oss, så vi kunne selvfølgelig fylt på mer.

– Dere er kanskje nøye på ikke å fylle mer enn «nødvendig»?

– Neida, vi fyller så nøye som mulig og vi fyller på literen av hva vi beregner. Vi pleier å ha god kontroll, men denne gangen ble det litt mer spennende enn nødvendig, sier drammenseren, som var eneste R5-bil som fullførte.

Fullstendig resultatliste ser du her!

Bryntesson storkoste seg

Christian August Selmer brøt med tekniske problemer allerede på den første etappen.

Nummer to ble til slutt Martin Nygård, kun 17 sekunder foran Runar Pedersen - begge i Subaru Impreza i Gruppe N-klassen. Nygård endte forøvrig to minutter og ni sekunder bak Grøndal.

LES OGSÅ: Bilsport-kjærestene klare for årets hefigste bilcrossløp

Det er også verdt å merke seg at rallycrossfører Thomas Bryntesson ble nummer 10 totalt og 6 av 16 fullførte i nasjonal klasse. Før løpet kunne vi fortelle at norsk-svensken skulle debutere i rally denne fredagen som trening inn mot rallycrossesongen.

Og Bryntesson storkoste seg mildt sagt i rallydebuten.

– Dette var «grymt roligt», sier 21-åringen entusiastisk til Parc Fermé.

– Det gikk bedre og bedre gjennom dagen. Farten kom mer og mer. Jeg hadde aldri trodd det skulle gå så bra allerede første løpet.

– Hvordan var det å kjøre på noter for første gang?

– Det var uvant. I begynnelsen kjørte jeg forsiktig og turte ikke helt å kjøre etter notene. Men på de siste etappene så kjørte jeg mer på hva jeg hørte, selv om jeg ikke så utgangen på svingen. Da jeg fikk til dette, så gikk det riktig fort og da var det utrolig kult, sier Bryntesson.

Powered by Labrador CMS