Tor Arne Kvia leverer sterke resultater i Drift Masters.

Tor Arnes snuoperasjon til verdenstoppen i drifting

Med mange baller i luften er det krevende å holde følge med verdenseliten. Tor Arne Kvia gjorde endringer for å levere resultater. 

Publisert

DRIFTING: Han har vært høyt og lavt og over alt i norsk drifting, men nå er han også i verdenstoppen internasjonalt. Tor Arne Kvia måtte snu om på livet for å kunne levere på banen. 

DRIFTING: Han har vært høyt og lavt og over alt i norsk drifting, men nå er han også i verdenstoppen internasjonalt. Tor Arne Kvia måtte snu om på livet for å kunne levere på banen. 

Nylig kom han til finalen i Drift Masters i Finland, hvor han til slutt ble nummer to. 

– Det føles utrolig godt å bevise både for meg selv og andre at jeg nå er der oppe, forteller Tor Arne Kvia til Parc Fermé.

Viktig endring

Andreplassen i Finland var den foreløpig siste kronen på verket til en utvikling over flere måneder, hvor han gradvis har hevdet seg mer og mer i toppen i Drift Masters. 

– Vi hadde en mental snuoperasjon før runden i Ungarn i fjor, sier Kvia.

Med mange prosjekter på gang var det lite plass igjen til å være en utøver på høyt nivå. Kvia måtte gjøre nye prioriteringer. 

Tor Arne Kvia under jubelhelgen i Finland.

– Jeg er kjent for å være en ekstremt travel mann. Jeg driver eget firma i tillegg til at jeg har styrt Norwegian Drift Championship. Det er mange baller i luften hele tiden, og jeg klarte aldri å stenge alt ute og fikk aldri kommet inn i noe særlig modus. Så da tenkte jeg bare at nå har denne sesongen gått skikkelig ræva, så nå må jeg bare gjøre et eller annet. Jeg får bare skru av mobilen, så får folk bare ringe og skrike og være så sure de bare vil.

Det resulterte i en sterk andreplass i Ungarn, før andreplass i kvalifiseringen i finalerunden i Polen endte med exit i topp 16 grunnet tekniske problemer. I år har han igjen vært med i toppen, og det endte altså med en ny andreplass i Finland.

Høyt nivå

Drift Masters regnes sammen med Formula Drift som de absolutt gjeveste mesterskapene i internasjonal drifting. Her finner du verdens beste førere, eksempelvis James Deane som ved siden av å kjempe mot Fredric Aasbø om nok en tittel i Formula Drift kjører mot Kvia og co. i Drift Masters. 

Tor Arne Kvia er stolt over hva han får til sammen med sitt eget private team, bestående av lidenskapelige og frivillige bidragsytere. 

– Du blir veldig ydmyk over hva man har fått til med et lite team med stor lidenskap for det vi holder på med. De er med fordi de syns det er gøy, og da får vi en veldig bra dynamikk med at de bryr seg like mye om det går bra eller ikke som meg. Da blir der mye enklere å fokusere på å kjøre mens de tar hånd om det rundt. Det er sykt kult at et lite team fra Jæren kan hevde seg mot førere som har fabrikkstøtte, et stort antall mekanikere, semitrailer og reservebil, sier Kvia. 

Han sammenligner situasjonen i driftingen med rallycrossen for 30-40 år siden 

– Drifting i dag er kanskje der rallycross var fra 1985 til 1995 med at du fortsatt har noen som bygger bilene selv, og som fortsatt hevder seg mot de som kommer med fabrikkstøtte. 

I tillegg til Kvia representerer også Espen Rohde og Ørjan Nilsen de norske fargene i mesterskapet. I tillegg er Formula Drift-fører Simen Olsen på plass i Irland kommende helg som en wildcard-fører. Kvia er spent på forholdene de vil møte. 

– Jeg har kjørt flere ganger i Irland. Det er en dritkul bane, kanskje en av favorittene mine. Jeg har ikke hatt så god uttelling der tidligere, og det er en vanskelig bane med et sammensurium av vær me flere årstider på noen tider. Jeg tror vi har en fordel med dekktypen vi kjører på, også blir det litt som i Finland hvor mye avhenger av å ikke gjøre feil i «lead-runet». 

NM-helg

Samtidig som Kvia er i aksjon i Irland kjøres årets NM i drifting i Kristiansand. Han har også i år vært sterkt involvert, men nå er hodet skrudd om til konkurransen han selv skal kjøre. 

– Jeg har vært med på planleggingen og jeg har ordnet litt med påmeldinger og sånne ting, men nå har jeg gitt fra meg alt og gitt beskjed om at de kan ringe meg til klokken 9 torsdag morgen. Etter det blir ingenting besvart, slår han fast.

Årets NM har blitt kuttet ned til en enkelt løpshelg. Der er deltakelsen til gjengjeld god. 

– Jeg har det ganske godt med det at folk står på og styrer på for å få til et NM i år. Det var ikke en selvfølge når det så ut som det gjorde, men nå er det vel 65 påmeldte totalt og topp 32 i begge klasser, så det blir kjempebra. Det viser at det er interesse for å delta i et NM.

Likevel er det et tankekors at drifring-NM kuttes ned mens det stadig leveres toppresultater internasjonalt. Kvia peker på de høye kostnadene. 

– Sett fra min side har kostnadene gått litt løpsk. Veldig mange har brukt litt for mye penger på utstyr. Drifting er litt kjent som den grenen der man først kjøper et telt med logoen sin på og så begynner man å kjøpe det som betyr noe. Man ser fortere en tilpasset kjøredress i drifting på lavt nivå enn hos norgesmestere i andre grener. For mange som kjører drifting er «looken» mye viktigere. Så kostnadene har gått litt løpsk, og mange sponsorer i drifting har trekt seg litt ut fordi det er selskaper som livnærer seg på folk sine overskudd ved dill og dall folk kjøper når de har god råd. Vi er nede i en liten dal, men jeg tror nok at det vil snu så fort det blir bedre økonomiske tider for folk. 

Se alle helgens sendetider i drifting og all annen bilsport med direktelink til TV-sendinger i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS