Christian Krognes i sin Aston Martin, side om side med Max Verstappen i sin Ferrari for anledningen. Et øyeblikk som nordmannen håper vil gjenta seg ved mange anledninger i framtiden.

Dette tenker norske Christian om besøket han får fra Max Verstappen

– Erfaringen hjalp meg på kvalifiseringen, men den vil jo han også få etterhvert, sa nordmannen som havnet i pole position da han slo Formel 1-stjerna.

Publisert Sist oppdatert

RACING: De to siste rundene av det tyske langdistansemesterskapet har fått en helt annen global oppmerksomhet enn normalt. Det er nemlig ikke så rart, for det er ikke dagligdags at Formel 1-førere - spesielt de aller mest profilerte - nå kombinerer dette med kjøring i andre racingserier.

Christian Krognes.

RACING: De to siste rundene av det tyske langdistansemesterskapet har fått en helt annen global oppmerksomhet enn normalt. Det er nemlig ikke så rart, for det er ikke dagligdags at Formel 1-førere - spesielt de aller mest profilerte - nå kombinerer dette med kjøring i andre racingserier.

Men det gjelder ikke for bensinhodet til Max Verstappen. Han har i mange år hatt sin elsk på ringen, og i år begynt å lefle mer om tanken om å kjøre mer GT3-racing i langdistanseformat, noe han også bekreftet overfor Parc Fermé tidligere i sommer.

Denne helgen fikk Verstappen sin etterlengtede debut i toppklassen på verdens lengste racerbane. Og en av de han må overliste der er norske Christian Krognes, Aston Martin-fabrikkfører og en av verdens raskeste førere på denne banen.

– Klassisk Nürburgring

Under kvalifiseringen lørdag morgen var det dog Krognes som var raskest. Verstappen måtte nøye seg med en tredjetid, tre sekunder bak nordmannen rundt den 24,3 kilometer lange banen som strekker seg over deler av Grand Prix-banen pluss den 20,8 kilometer myteomspunnende Nordsløyfa.

– Vi hadde egentlig ikke forventet å være konkurransedyktige i dag, sånn egentlig. Derfor var det ekstra gøy å sette pole position. Forholdene hjalp nok litt, hvor man måtte kaste kortene litt opp i lufta. Så var det også Max sin første erfaring med regn og fuktighet på Ringen. Det var mye tåke, det var bløtt og det tørket sakte opp. Klassisk Nürburgring, sier Krognes til Parc Fermé.

Hans mangeårige erfaring på banen og med disse forholdene talte til hans fordel. Krognes tror nemlig Verstappen på mange områder allerede er like rask, om ikke raskere, og skjemmes ikke over det. Men farten på en enkeltrunde og erfaringen med banen er to forskjellige ting.

– Jeg har jo mye erfaring, og erfaringen hjalp meg på kvalifiseringen. Og den erfaringen får jo han etterhvert. Men på klare forhold og så videre, så er det nok litt lettere å komme inn i det. Men vi skal ikke ta noe bort fra Max, han har allerede kjørt og testet og kjørt masse simulator, som er verdifullt fordi den modellen er så bra. Men totalt sett så har han imponert. Han hadde veldig god fart, er Krognes sin dom over Verstappen.

Se starten hvor Max Verstappen jager Christian Krognes nedover starten, før det holder på å gå ordentlig galt for nordmannen.

Fikk skade i første sving

For det endte altså med totalseier til Verstappen og hans teamkamerat Chris Lulham, som han egenhendig har rekruttert gjennom sitt simracinglag Team Redline. Disse kjører en Ferrrari 296 GT3 på Nürburgring, selv om Verstappens GT3-team også eier en Aston Martin tilsvarende Christian Krognes sin bil, som benyttes i GT World Challenge.

Krognes fikk Verstappen side om side ned mot første sving, og ble forbikjørt av nederlenderen her. Samtidig ble de også sneiet av en Porsche som mistet kontrollen i innbremsingen. Dette skulle få følger for resten av løpet.

I tillegg kjørte Krognes med lavere rangerte førere, deriblant landsmannen Anders Buchardt sin har bronselisens, samt Mateo Villagomez som hadde sølvlisens. Verstappen og Lulham har på sin side begge profflisenser, så Krognes hadde uansett ikke regnet med å holde følge med dem over hele løpet.

– Skaden fra første sving kunne vært mye verre. Han mista kontrollen helt bak meg, og traff diffusoren, og traff siden bak, så karosseriet ble dyttet inn i hjulet slik at den ble satt ut av vinkel. Vi hadde enormt mye understyring etter dette. Det gikk greit i 1,5 runde, så ga fordekkene opp, sier Aston Martin-føreren fra Hamar.

Max Verstappen drar med seg en uhorvelig mengde oppmerksomhet hvor hen han befinner seg, og med den åpenheten som hele NLS-mesterskapet tufter på, så er det heller ikke overraskende at folk pakker seg rundt Formel 1-stjernen.

Kun stas med mye folk

Rammen rundt løpet har dog endret seg kraftig. Og spesielt rundt Verstappens vesen. Krognes har alltid kunnet gå rundt relativt uforstyrrende, men det er helt andre scener som nå utspiller seg.

– Det har vært ganske annerledes. Det er ett sted det alltid er mye folk, og det er én boks det er sinnssykt «crowded». Så det er ganske spesielt å se fra utsiden hvor lite han kan bevege seg, sier Krognes, som selv ikke har rukket å ha noen spesiell ordveksling med sin nye konkurrent.

Han ser på det som utelukkende positivt at det blir et såpass stort trøkk rundt løpene på grunn av Formel 1-stjernen.

– Jeg har aldri sett noe tilsvarende som nå. Vanligvis er det mye folk på griden, men i dag - altså, det gikk nesten ikke an å kjøre bilen ut på griden. Jeg stod jo rett foran Max, og det å komme seg inn foran på plata... Det tok noen minutter, bare for å få folk unna. Og Max holdt seg inne i bilen hele tiden. Forståelig nok.

– Er det litt irriterende og plagsomt også? Eller er det først og fremst bare stas?

– For oss er det veldig stas. Kjempegøy. Det er kjempebra for oss. De siste løpene er vanligvis lite prestisje og lite som skjer, og det er mer testfokus. I dag var 12 grader på Ringen, iskaldt, og likevel over halvfullt bare på hovedtribunen. Det er det aldri utenom 24-timeren, konstaterer han.

PS! Ytterligere to biler hadde nordmenn med bak rattet denne helgen. Møller Bil Motorsport var på plass som vanlig, denne gang kun med Kenneth Østvold og Anders Lindstad bak rattet. De ble nummer to i TCR-klassen. Emil Christian Gjerdrum fikk også prøve seg i VT2-RWD-klassen med en BMW 330i, og ble her nummer ti.

Powered by Labrador CMS