VM i rally og rallycross elektrifiseres litt – men det vil fortsatt bråke
FIA har banket i bordet regler som betyr enda mer strøm i Rally-VM og Rallycross-VM.
Det ble klart under den internasjonale motorosportforsamlingen fredag. En rekke nye forslag og regler ble lagt fram på bordet samtidig som det pågår mesterskap for fullt både i Sardinia (WRC), Hell (Rallycross-VM) og Le Mans (WEC).
For det norske publikum er endringene som skjer i rally og rallycross av størst relevans og interesse. Fellesnevneren er at det nå dras i en elektrisk retning, men ikke så radikalt som mange ville trodd - og for så vidt fryktet - i første omgang. Utover at hybrid skal innføres, noe som har vært varslet og ønsket en stund, er det også mulig for større karosserier å bli noe skalert ned for å innfri regelverket når det kommer til størrelse på bilene.
– Bilene vil være utstyrt med et supplerende hybridsystem, som består av felles komponenter og programvarene de første tre årene, med et potensial for mer teknologisk frihet fra 2024. Målet er at bilene kan kjøre på ren elektrisitet i byene, med en elektrisk «boost» ute på etappene, heter det i forsamlingsdokumentet fra FIA.
Hva gjelder rallycross, så er det nå bestemt at fra 2021 skal elektriske biler innføres, men ikke som en egen klasse slik det lenge har vært jobbet mot før dette strandet i vår. Før en eventuell innføring av kun elektriske biler, skal disse samkjøres med ordinære forbrenningsmotorer. Samtidig skal det jobbes med å innføre en egen elektrisk juniorserie med biler på rundt 335 hestekrefter.
– Forsamlingen har godkjent en revidert retning for elektrifisering av Rallycross-VM i 2021. Det vil være fullt fokus mot dagens private team og bruk av eksisterende Supercars. En gradvis introduksjon vil bestå av en blanding av elmotorer og forbrenningsmotorer i minst ett år (2021). En identisk enhetsmotor og batteripakke vil introduseres for en fireårssyklus, bestående av motorer som yter mellom 530 og 670 hestekrefter, heter det fra forsamlingen.