Fernando Alonso beholder tredjeplassen fra Saudi-Arabia Grand Prix.

Alonso beholder likevel pallplassen: – Amatørmessig

Alonso har søndag kveld rukket å feire sin hundrede pallplass, mistet den og omsider fått den tilbake igjen. Viaplay-ekspert Atle Gulbrandsen reagerer på vinglingen.

Publisert

FORMEL 1: Fernando Alonso stilte seg litt for langt til venstre på startgriden før søndagens Saudi-Arabia Grand Prix. Det førte raskt til en fem sekunders straff, som Alonso senere sonet som en del av sitt pitstopp.

Men så startet problemene. I ettertid viste det seg at en mekaniker berørte bilen mens Alonso sonet sine fem sekunder, noe han fikk en ekstra ti sekunders straff for. Den straffen førte til at han ble flyttet ned til fjerdeplass, og at den siste pallplassen gikk til George Russell.

På dette tidspunktet hadde allerede Alonso vært oppe på pallen og mottatt hyllesten for det som var hans hundrede pallplass i Formel 1. Men så viste det seg at det hele ikke var over likevel. Aston Martin protesterte på dommernes avgjørelse, og etter en ny gjennomgang vant de til slutt frem.

– Etter å ha gjennomgått de nye bevisene, konkluderte vi med at det ikke var noen klar enighet, slik det ble antydet til dommerne tidligere, som kunne stoles på for å fastslå at partene har blitt enige om at en jekk som berører en bil ville tilsvare å jobbe på bilen, heter det i dommernes siste avgjørelse.

Mange reagerer nå på at regelverket er såpass vanskelig å tolke, og at det tok flere timer fra Alonso krysset mållinjen til den endelige resultatlisten var klar. Viaplay-ekspert og kommentator Atle Gulbrandsen mener det hele fremstår amatørmessig.

– Ikke bra med en sånn vingling, selvsagt. Virker amatørmessig. Samtidig viser det hvor komplekst regelverket i Formel 1 er. Kanskje noe å tenke på for alle Twitter-eksperter som kritiserer oss kommentatorer de gangene vi ikke har helt oversikt. I dag ser vi nok et eksempel hvor verken teamene eller dommerne har full oversikt over reglementet, uttaler Gulbrandsen til Parc Fermé.

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS