Per Magne Svardal har kjørt denne bilen i en årrekke, men da i Klasse 1. Motorvolumet er økt noe, men bilen er omtrent den samme som før - men nå har han valgt å hoppe opp en klasse. Og det er han ikke alene om med disse forutsetningene.

Gnagerne har inntatt bikkjeslagsmålet

I toppklassene kjemper turboene mot sugemotorene. Men i Supernasjonal klasse 2 blir det drakamp mellom fram- og bakhjulstrekkerne.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: At startfeltet i Supernasjonal klasse 1 har raknet, altså bilene som fortrinnsvis er 1,6-litere med forhjulstrekk, det ser ut til å være todelt. Det ene er parkerte biler hvor eierne ikke lenger ønsker å satse på rallycross, det andre er at det også fins muligheter til å økt konkurranse på relativt like vilkår i klassen over.

RALLYCROSS: At startfeltet i Supernasjonal klasse 1 har raknet, altså bilene som fortrinnsvis er 1,6-litere med forhjulstrekk, det ser ut til å være todelt. Det ene er parkerte biler hvor eierne ikke lenger ønsker å satse på rallycross, det andre er at det også fins muligheter til å økt konkurranse på relativt like vilkår i klassen over.

Det er relativt gammelt nytt at en Klasse 1-bil er konkurransedyktig mot, for ikke å si titt og ofte raskere enn, en Klasse 2-bil. Forskjellen her er motorvolumet der man kan dra den helt opp til to-liters volum i Klasse 2.

Men ulempen av mindre motor og dårligere forutsetninger på startplatia i Klasse 1, den hentes inn igjen i effektivitet ute på banen. Det viste spesielt Per Magne Svardal og Mats Marthinsen under sesongåpningen på Lånkebanen sist helg, begge i hver sin Volkswagen Polo.

Også ringreven Johny Sandmo var tilbake igjen, også han i en Volkswagen Polo som datteren Lise Marie har kjørt tidligere. Sandmo har forøvrig herjet i denne klassen med forhjulsdrift tidligere, da i en Opel Kadett. Ellers er det viden kjent at både Bjørn Olav Jøranli og Sebastian Høidalen også er ferske eksempler på førere som har prøvd lykken med forhjulstrekk i klassen.

– Så lenge man kommer i vei i starten, så har vi absolutt tempo rundt resten av banen, sier Svardal til Parc Fermé.

Klarte ikke unngå smellene

Det var unge Markus Skomedal som endelig tok sin første A-finale-seier i Supernasjonal klasse 2 i Rallycross-NM. Her flankert med Per Magne Svardal og Roar Presthus.

Han vant egentlig A-finalen i klassen denne helgen, og beviste med det at man er fullt ut konkurransedyktig i en bil som egentlig er klasset ett hakk under. Men Svardal fikk tidsstraff på tre sekunder for å kjørt på Petter J. Fuglestveit, og falt med det ned til andreplass til fordel for Markus Skomedal som fikk sin første seier.

Men Svardal slapp foreløpig unna straff for sammenstøtet han hadde med Ole Henry Steinsholt midtveis i finalen etter at Steinsholt også slet med en ødelagt forstilling, men Steinsholt har appellert denne avgjørelsen som konkluderte hendelsen som en «race incident» fra juryen.

– Nei altså, jeg følte jeg hadde gjort alt for å unngå de situasjonene, men det er begrenset hva man klarer å unngå. Det var en intens finale, og det skjedde ting hele tiden. Men selve kjøringen er jeg kjempefornøyd med, sier Per Magne Svardal.

Så skal det sies at han har økt motorvolumet til rundt 1,9 liter, og hevder at det bare gir litt mer moment og mer margin i registeret på bilen, men at selve effekten og farten ned i bakken ikke er noe raskere selv med økt motorvolum.

Og årsaken til at han valgte å gå opp i Klasse 2, framfor «å redde skinnet» i Klasse 1, handler kun om konkurranse.

– Det er fordi dette er den bilen jeg hadde. Jeg prøvde å selge den i fjor, og ville ta en pause, men fikk ikke solgt den. Også fant jeg ut at vi ville kjøre litt likevel, men med flere biler. Også har jeg kjørt Klasse 2 tidligere med suksess, sier Svardal, og viser til seieren på Momarken i covid-sesongen 2020 der han kunne stille til start i begge klasser gjennom løpshelgen.

Gøy å jage

Mats Marthinsen vant NM i Klasse 1 i fjor, og har ikke gjort noen forandringer på bilen før årets sesong. Nå viser han seg også like konkurransedyktig i Klasse 2.

Samme holdning som Svardal har også fjorårets norgesmester Mats W. Marthinsen. Han legger ikke skjul på at han savnet den store og brede konkurransen da han tok NM-gullet i Klasse 1 i fjor, og i likhet med Svardal fikk han heller ikke solgt bilen.

Derfor holder han den nå varm i Klasse 2, selv om planen er å få solgt denne bilen slik at han kan få kjøpt seg en bakhjulstrekker i klassen for å prøve noe nytt.

– Det er såpass få i Klasse 1 nå, at da er det moro å prøve noe annet. I stedet for å bare kjøre mot fem andre. Så er det gøy når det går såpass bra, sier Marthinsen, som sammen med Svardal hadde los på Steinsholt i starten av A-finalen.

Men Marthinsen mistet etterhvert bremsene, tapte tid og til slutt seilet han av banen uten noe kraft på kaliperne. Likevel var det oppløftende å se at de klarte å være konkurransedyktige fra første meter.

– Du vet jo at når du starter med disse bilene, så havner du bakerst og må jage. Noe som  også gjør det litt gøy. Men det kommer an på banene og hvor alternativsporet her. Konsmo og Flisa virker å være perfekte baner for oss. Men du må nesten ha bakhjulstrekk skal du komme deg av gårde. VI merket spesielt i første omgang at det er helt forskjellige kjørestiler, og at du må kjøre etter de andre. Men der de bremser, bremser normalt ikke vi, sier Marthinsen.

Sammenlåing eller ei?

Begge Polo-førerne blir utfordret på om dette er et tegn på om man bør slå sammen Klasse 1 og Klasse 2. Begge klarer ikke helt å svare kategorisk på det den ene eller andre retningen.

– Jeg tenker jo at det er fordeler og ulemper med det. Helst vil jeg ikke kommentere det. Men det er jo greit å ha en egen klasse så lenge det fortsatt er Super 1600-biler i EM. Men det er noe annet for bare for oss som vil kjøre her hjemme, sier Svardal.

– Det er nok ikke det dummaste, men det ideelle er å ha to ulike klasser, syns jeg, svarer Marthinsen på spørsmål om man skulle slått sammen klassene eller ikke.

Svarene fra sesongstarten er likevel oppløftende for dem begge, selv om de er forsiktige optimister inn mot resten av sesongen. Begge førerne er utvilsomt medaljekandidater basert på tidligere CV og resultater i rallycrossen.

– Akkurat i Klasse 2 har vi ingen forventning om medalje, men vi har forhåpninger. Jeg er avhengig av mer flaks i denne klassen i den andre, med tanke på at man har ulempen i starten, sier sørlendingen.

Norgesmesteren fra Larvik istemmer omtrent det samme, men er forsiktig.

– Vi må jo prøve, men det kommer til å bli vanskelig, sier Marthinsen om egne medaljesjanser.

Ståa etter første løp er altså at Ole Henry Steinsholt leder klassen med 25 poeng selv om det var Markus Skomedal som vant A-finalen. Men Steinholt hadde full pott etter innledende omganger (10 poeng), bestetid i fjerde omgang (3 poeng) og 12 poeng for femteplassen i A-finalen. Svardal innehar andreplassen med 22 poeng, etterfulgt av Skomedal med ett poeng bak.

Powered by Labrador CMS