Valter Jensen og kartleser Erik Pedersen.

Evigunge Valter Chr. Jensen feiret bursdagen med kruttsterk start på EM-sesongen

Tre norske førere tok tempen på den historiske rallyeliten i Europa under Rally Costa Brava denne helgen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: For mens snøen er i ferd med å forsvinne var det mer sommerlige temperaturer i de nordøstlige deler av Spania sist helg, og intet mindre enn tre norske ekvipasjer hadde tatt turen til de sydlige strøk for sesongstarten i europamesterskapet for historiske biler.

RALLY: For mens snøen er i ferd med å forsvinne var det mer sommerlige temperaturer i de nordøstlige deler av Spania sist helg, og intet mindre enn tre norske ekvipasjer hadde tatt turen til de sydlige strøk for sesongstarten i europamesterskapet for historiske biler.

Med et mangfold av rallybiler fra både tre, fire og fem tiår tilbake i tid så blir det dertil mange klasser og kategoriseringer basert på både bilens alder og motorstørrelser. De tre norske utøverne, Valter Chr. Jensen, Kenneth Johnsrød og Trond Lyseng, stilte forøvrig opp i tre ulike motorklasser - og det skulle også ende best for førstnevnte.

For den store ringreven Jensen har kjørt historisk EM i flere år med en rekke ulike biler han har i sin samling, og denne gangen var han på plass i en helt nybygd Ford Escort RS1800 MK2. Den kategoriseres i kategori 2 for alder, det vil si biler inntil 1975-årgangen, samt motorklasse C1 som betyr motorer inntil to liter.

Jensen kjørte godt og ledet motorklassen fra start til mål, og fra SS3 og ut holdt han også andreplassen i alderskategorien for sin bil. Sammen med sin faste kartleser Erik Pedersen endte de da også opp på en tiendeplass totalt av 121 startende biler. Slettes ingen dårlig måte å feire 74-årsdagen sin på heller for den norske rallylegenden.

Game over…🤬

Det ville seg ikke. Det som så ut som en soleklar P2 i vårt første EM rally, tok brått slutt pga en liten del som gav seg…😑 vi økte til P3 på de 2 første etappene idag men på SS10 så stoppet bare motoren. Men vi får ta med oss veldig respektable tider til tross for at det er andre gang vi kjører bilen og faktisk bare 3.de gang vi kjører bakhjulstrekk. Så får vi hjem og rette opp i feilene og prøve igjen😊

Posted by Johnsrød Racing on Saturday, March 18, 2023

Det skulle dog ikke gå like godt for de to andre ekvipasjene.

Kenneth Johnsrød har selv vært en kjent skikkelse i norsk rally i flere år, først og fremst med litt raskere biler, der han også de seneste årene forsøkte seg i toppklassen med en R5-bil. Men nå er det historisk rally som gjelder etter at han fikk en smakebit på dette under Rally Legend i fjor.

Johnsrød og kartleser Dyre Erling Fredriksen kom ti etapper da det plutselig var sluttkjørt med deres Ford Escort RS1800 MK2 i alderskategori 3 til og med 1981, med motorklasse D1 inntil to liter. De holdt andreplassen i motorklassen sin da en fordeler sa takk for seg, og en liten simpel del likevel kunne velte en stor tue. Med tre etapper igjen var det spanske eventyret over for Johnsrød og Fredriksen.

Et annet ikon i norsk rally, Trond Lyseng, var på plass med kartleser Pål Iversen sin BMW M3 i den nyeste aldersklassen inntil utgangen av 1990, i den største motorklassen R3 for Gruppe A-biler over ti liter. Lyseng lå på en fjerdeplass i begge sine klasser, men ble etter etter målgang utelukket fra løpet da det viste seg at innsuget på motoren var to millimeter over maksgrensa i henhold til de svært strenge homologeringspapirene som bilene følger i historisk klasse.

Trond Lyseng (høyre) og kartleser Pål Iversen i en BMW M3 eid av sistnevnte.

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS