Årets VM-finale i rallycross kjøres på gatebane i Kina

Årets elektriske sirkus avsluttes med nytt konsept på nytt sted.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Rallycross-VM i dagens format har europeisk avstamming og har lenge vært preget av europeisk og først og fremst nordisk dominanse og påvirkning over mange år. Eksempelvis er det kun verdensmestre fra Norge og Sverige siden sporten fikk VM-status i 2014, og er stort flertall av løp har befunnet seg i Europa.

Samtidig jobber mesterskapet hardt med å komme tilbake til flere kontinenter. På den andre siden av Atlanteren har både Canada, USA og Argentina vært representert, men i år er det intet løp å finne på den siden av kloden. Samtidig er sporten tilbake i Sør-Afrika og Killarney-banen som fikk rallycrosstraseen etablert i 2017, mens Tyrkia og Abu Dhabi ikke lenger representerer det asiatiske kontinentet.

Her skal VM-sesongen i rallycross avsluttes i år.

Men Asia er tilbake på VM-kalederen likevel, og nå er det Kina og Hong Kong som blir destinasjonen. Dermed fyller de inn den siste ledige plassen som er holdt av til sesongfinalen 11. og 12. november, en snau måned etter den sørafrikanske runden. Løpet kjøres også som en dobbeltrunde med kun VM-klassen, akkurat som i Sør-Afrika.

Nytt med løpet er også baneformatet. Først og fremst er rallycross blitt kjørt på permanente grus- og asfaltbaner eller med traseer inne på etablerte Formel 1- og andre racingarenaer, mens runden i Canada har vært det nærmeste en har kommet gatebane hvis man måler det i mengden med murbarrierer inntil banen.

I Kina blir det etablert en bane av gatekarakter nede ved turistområdet Central Harbourfront Event Space, langs med Victoria Harbour som skiller fastlandet fra Hong Kong Island.

– Det er tydelig at vi kommer til en spektakulær beliggenhet, med en fantastisk bakgrunn i Victoria Harbour hvor det sentrale området for næringslivet vil sørge for at mye står på spill i sesongfinalen med vårt aller første løp i byen, sier VM-sjef Arne Dirks under tirsdagens pressekonferanse.

Ingen team og førere er foreløpig bekreftet til sesongstarten som er flyttet fram to uker, fra Lånkebanen ved Stjørdal til Montalegre i Portugal

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS