Ben-Philips store revansje: – Det ble litt nervepirrende

Sesongstarten var et mareritt. Derfor smakte det godt med pallplass på Spa-Francorchamps.

Publisert

Ben-Philip Gundersen er eneste norske påmeldte for full RX2-sesong, og av totalt 13 fører var han den eneste som ikke fikk semifinalebillett i Spania for to uker siden.

Ben Philip Gundersen på pallen sammen med Oliver Eriksson og Jesse Kallio. (Foto: Jan Kåre Rafoss)

Ben-Philip Gundersen er eneste norske påmeldte for full RX2-sesong, og av totalt 13 fører var han den eneste som ikke fikk semifinalebillett i Spania for to uker siden.

Men på den nye rallycrossarenaen på Spa-Francorchamps i Belgia så holdt Gundersen seg unna dommeravgjørelsene og fikk satt sitt eget preg på resultatlistene. Spesielt lørdag, da det regnet og var vått og krevende, så kjørte Gundersen solid, og la grunnlaget for det som ble en tredjeplass totalt etter omgangene.

Måtte forsvare seg

Han ble nå nummer to i semifinalen før han avsluttet med tredjeplass i finalen, og dermed var årets første pallplass i boks.

– Ja, der fikk vi en god revansje der! Vi kjørte ganske bra på vått i går, men slett når det nå ble tørt. Vi fikk ikke til oppsettet helt og var ikke helt trygg med bilen. Så jeg må jo si meg godt fornøyd med tredjeplass, sier Gundersen til Parc Fermé.

Det var regjerende Oliver Eriksson som stakk av med seieren foran finske Jesse Kallio. Selv hadde Gundersen mer enn nok med å holde unna for Sami-Matti Trogen, mens Eriksson og Kallio stakk fra i front.

– Jeg fikk beskjed på øret at han lå tett på. Speilene på bilene er så dårlige at du egentlig bare kan kaste dem, så det er umulig å se hvor tett konkurrentene er på. Men han var på bakfangeren hele tiden, så det blei litt feig og defensiv kjøring på slutten der. Det hadde jo vært surt å miste en tredjeplass, sier Gundersen.

Mistet finalesjansene

(Foto: Jan Kåre Rafoss)

En som mistet finaleplassen sin var Marius Bermingrud i Super1600-klassen. Han kjørte meget godt innledningsvis og kvalifiserte seg til en semifinale.

Der ble det en smell etter første svingen på banen, der Bermingrud fikk revet av bakhjulet sitt. Fordi dette var venstre bakhjul, så var bilen i så måte i kjørbar nok stand til at han kunne fullføre, men på grunn av rødflagg fikk han også startnekt.

– Jeg hadde en veldig sterk posisjon og hadde høyere tempo enn de to foran meg. Så det var en bonus at de knivet litt. Men jeg blir truffet hardt av en konkurrent som regelrett plukker av bakhjulet, forteller Bermingrud til Parc Fermé om hendelsen som sendte ham ut av finalekampen.

Selv er han fornøyd med tempoet han har opparbeidet seg i sin nye Skoda Fabia, så nå er det opp til flaks og litt rutine for å holde seg unna uhell og andre hendelser som preger løpene negativt.

Slik så bilen til Marius Bermingrud ut etter semifinalen. (Foto: Privat)

– Ting gikk litt mer min vei denne helgen, og det er så tett at det er småting i heatene som utgjør mye. Banen passet meg bra, og jeg følte meg ganske så komfortabel på regn også, sier Bermingrud.

I Super1600-klassen gikk det også dårligere for de to andre norske. Ole Henry Steinsholt endte til slutt på en 17. plass, mens Guro Majormoen ble nummer 21.

Powered by Labrador CMS