De finske Ford-gutta sliter med å forstå hvorfor de mangler toppnivå

Både Esapekka Lappi og Teemu Suninen har tidligere vist topptempo i Rally Sweden. Men hittil i år er det åpenbart noe som mangler.

Publisert

For både i Rally Monte-Carlo og under Rally Sweden har ikke Ford-bilene fra M-Sport vist tegn til å være i nærheten av Hyundai og Toyota på ren fart. For selv om konkurrentene i motsetning til M-Sport har massiv fabrikkstøtte, så har ikke Fiesta WRC-bilen nødvendigvis vært milevis bak på fart - selv om de ikke har vunnet siden Sebastien Ogier kjørte for dem i 2017 og 2018.

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

For både i Rally Monte-Carlo og under Rally Sweden har ikke Ford-bilene fra M-Sport vist tegn til å være i nærheten av Hyundai og Toyota på ren fart. For selv om konkurrentene i motsetning til M-Sport har massiv fabrikkstøtte, så har ikke Fiesta WRC-bilen nødvendigvis vært milevis bak på fart - selv om de ikke har vunnet siden Sebastien Ogier kjørte for dem i 2017 og 2018.

Likevel er det altså noe som mangler for Esapekka Lappi og Teemu Suninen. I fjor ble Lappi nummer to i Rally Sweden, og Suninen ledet tidvis Rally Sweden i fjor før førerfeil satte ham ut av spill. Men hvor er dette tempoet blitt av?

Få oppgraderinger

Teemu Suninen. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
Teemu Suninen. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Nei, jeg aner ikke, sier Esapekka Lappi til Parc Fermé, og understreker at han kjører helt på grensen av hva som er innenfor.

Teemu Suninen vil ikke skylde på bilen så langt i årets Rally Sweden.

– Nei, det er vanskelig å si. Det er mange steder jeg kunne vært bedre også. Det er jo et raskt løp i år, og jeg liker raske veier, sier Suninen til Parc Fermé.

– Er det noen forskjeller på bilen i år kontra i fjor?

– Ingen store forskjeller, vil jeg si. Bilen er så å si den sammen. Men vi er jo helt klart skuffet over farten vi har hatt hittil, men det er slik ståa er nå, sier den unge finnen.

Vil ikke sammenlikne med Citroën

Esapekka Lappi, her i intervju med Parc Fermé etter lørdagens etapper. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
Esapekka Lappi, her i intervju med Parc Fermé etter lørdagens etapper. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Esapekka Lappi ser fram til nye motoroppgraderinger om kort tid. Dog tror han ikke motoren i seg selv er et problem for M-Sport, men han mener at alle bilene har helt ulik motorkarakteristikk. Selv har han erfaring fra både Toyota og Ctiroën.

– De andre bilene har nok flere oppgraderinger enn oss, sånn generelt. Men hvor mye vi mangler, det vet jeg ikke. Det er lenge siden jeg kjørte Toyota, for eksempel, så det blir vanskelig å sammenlikne. Og spesielt i forhold til Citroën så har vi også en helt annen type motor, sier Lappi.

– Men kjørefølelsen er bedre i en Ford enn Citroën for deg?

– Åja, det er helt sikkert, konstaterer Lappi.

– Kan du beskrive med ord forskjellen på Ford og Citroën?

– Hehe, nei det vil jeg faktisk ikke, smiler finnen.

Powered by Labrador CMS