Dennis Hauger, her fra finaleløpet i Abu Dhabi i november i fjor.

Dennis er Red Bulls lengstsittende junior – dette er hans utfordrere for 2023

Her er alt du trenger å vite om de 11 andre som prøver å gå akkurat samme vei som Dennis Hauger på vei opp til Formel 1.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Onsdag ble Red Bulls juniorsatsing for 2023 offentlig gjort. Siden 2018 har Dennis Hauger vært et heldig medlem av en relativt eksklusiv klubb, hvor alle fasiliteter og tjenester er lagt til rette for at man kan stige i formelbil-gradene. Og på denne måten er Red Bull blitt Formel 1-sportens svar på Ajax, altså en talentfabrikk med stor anerkjennelse internasjonalt.

Red Bull-juniorer 2023

• Liam Lawson (20), New Zealand, Super Formula

• Jak Crawford (17), USA, Formel 2

• Isack Hadjar (18), Frankrike, Formel 2

• Dennis Hauger (19), Norge, Formel 2

• Ayumu Iwasa (21), Japan, Formel 2

• Enzo Fittipaldi (21), Brasil, Formel 2

• Zane Maloney (19), Barbados, Formel 2

• Sebastian Montoya (17), Colombia, Formel 3

• Souta Arao (17), Japan, GB3
• Arvid Lindblad (15), Storbitannia, Formel 4
• Enzo Deligny (14), Frankrike, Formel 4
• Enzo Tarnvanichkul (13), Thailand, gokart

FORMEL 2: Onsdag ble Red Bulls juniorsatsing for 2023 offentlig gjort. Siden 2018 har Dennis Hauger vært et heldig medlem av en relativt eksklusiv klubb, hvor alle fasiliteter og tjenester er lagt til rette for at man kan stige i formelbil-gradene. Og på denne måten er Red Bull blitt Formel 1-sportens svar på Ajax, altså en talentfabrikk med stor anerkjennelse internasjonalt.

Fem år etter at Hauger signerte, så er han fortsatt en del av denne staben. Allerede under pressekonferansen i november, der han annonserte at han forlater Prema til fordel for MP Motorsport i 2023, så tydet alt på at han ville beholde Red Bull-støtten - og senere ble det også kjent at han kommer til å kjøre en bil med fullverdig Red Bull-dekor. Dette signaliserer at han får en betydelige støtte fra energidrikk-selskapet, det vil si rundt halvparten av budsjettet som anslås å ligge rundt 20 millioner kroner.

Førere som eksempelvis har Red Bull kun på kjøredress og hjelm, noen kun hjelm også, har vesentlig mindre økonomisk støtte - men fortsatt tilgang på en del tjenester og fasiliteter. Dette har vært tilfelle for Hauger i både 2019- og 2021-sesongen, men for første gang i formelbilkarrieren beholder han samme interne status for andre sesongen på rad.

Fem ut og fem inn

12 førere er presentert fra Red Bull denne sesongen. Samme antall som i fjor. Syv av de var med i 2022 mens fem nye har kommet inn i forkant av 2023. Samtidig er halvparten, altså seks av disse tilknyttet Formel 2, henholdsvis Hauger, Ayumu Iwasa, Jak Crawford, Isack Hadjar, Enzo Fittipaldi og Zane Maloney. De to sistnevnte er forøvrig nye i Red Bull, og det er verdt å nevne av tre av disse (Crawford, Hadjar og Maloney) også rykker opp fra Formel 3. Det er også disse fem som Hauger fortrinnsvis bør slå i 2023, i tillegg til at han generelt bør tilhøre toppen, dersom en Formel 1-sjanse i 2024 skal være reelt.

– Jeg tror Dennis vil kjempe helt i toppen i år, sier Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen til Formel-1.no.

For Red Bull har kun én junior i Formel 3 denne sesongen, nemlig Sebastian Montoya, som er en av disse fem nye. Han er fra Colombia, og etternavnet er ikke tilfeldig. Han er nemlig sønn av tidligere Formel 1- og IndyCar-stjerne Juan Pablo Montoya, som har syv løpsseire i F1, to bronsemedalje og to Indy500-seire på CVen.

På den andre siden sender Red Bull en ny profil over til Super Formula, som på mange måter kan er en slags mellomdestinasjon dersom man har gjort sitt i Formel 2 uten helt å få Formel 1-sjansen. Dette er de nest raskeste bilene i verden, og Liam Lawson sendes nå til Asia for å utvikle seg videre. Så ved siden av Formel 2-rivalene er også Lawson en mann som Hauger skal se litt opp for i kampen om et eventuelt ledig sete neste år. Lawson er den som sammen med Hauger har vært lengst i juniorsystemet. New Zealanderen signerte til 2019-sesongen, året etter Hauger.

Disse blir rivalene

De som Hauger enn så lenge ikke trenger å bekymre seg for mye for, foruten nevnte Montoya, det er japanske Souta Arao (17) som skal kjøre det britiske GB3-mesterskapet som kan sammenliknes med Formel 3. Det er svensk-britiske Arvid Lindblad (15) som skal kjøre sine første fulle sesonger i arabisk og italiensk Formel 4, mens nykommerne Enzo Deligny (14) fra Frankrike i spansk Formel 4 og hans thailandske navnebror Enzo Tarnvanichkul (13) i Gokart-VM- og EM ikke er noen som er i utfordrerposisjon til Hauger riktig enda.

Ser vi nærmere på Haugers Formel 2-rivaler, så må nordmannen finne seg å være blinken som de andre sikter mot. Hans kanskje aller største utfordrer internt blir Ayumu Iwasa, som tok et jafs av dimesjoner i 2022. Han debuterte i Formel 3 i 2021 og var en fører helt midt på treet, mens han i fjor viste - om en noe ustabilt - men likevel høyt tempo og flere imponerende resultater. At han er japansk i tillegg skaper en ekstra dimensjon i kampen om et AlphaTauri-sete i framtiden, ettersom Iwasa også er tilknyttet motorprodusenten Honda.

Ellers er Enzo Fittipaldi den andre som var med i Formel 2 i fjor, mens både Zane Maloney og Isack Hadjar også er å regne som potensielt sterke nybegynnere i Formel 2 basert på innsatsen deres fra fjoråret, der de endte på henholdsvis andre- og fjerdeplass i mesterskapet.

– Dennis har som mål å kjempe helt i toppen, og det må han også for å beholde Red Bull-støtten. Om Dennis vinner, og en av Formel 1-førerne i Red Bull-systemet ikke innfrir, så kan i beste fall Dennis få sjansen i Formel 1 i 2024. Men det kan også skje at han for eksempel blir sendt til Japan for å kjøre Super Formula, slik Liam Lawson blir i år, forteller Viaplay-kommentatoren.

Dennis Hauger selv var ikke tilgjengelig for en kommentar til Parc Fermé onsdag.

Powered by Labrador CMS