Dennis Hauger trives godt i Monacos gater, men hvordan kvalifiseringen egentlig ender til slutt er foreløpig ikke klart.
Dennis Hauger trives godt i Monacos gater, men hvordan kvalifiseringen egentlig ender til slutt er foreløpig ikke klart.

Dennis forventer at dommerne fjerner de siste rundetidene til konkurrentene

– Jeg syns vi fortjener pole position i morgen ettersom vi fulgte reglene og ingen andre gjorde det.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Det er sjeldent en kvalifisering i Monacos gater uten at det blir dramatikk, og det har ikke vært fåtall av kontroversielle hendelser så langt i år hvor Hauger ikke har vært involvert i en eller annen grad.

Og det samme skulle altså skje i forbindelse med Formel 2-kvalifiseringen fredag formiddag. Ettersom det er 22 biler i Formel 2, uten elimineringsfaser slik det er i Formel 1, så deles gruppa opp i to puljer med hver sine kvalifiseringer, hvor startgriden blir avgjort etter annenhver tid på førerne - hvor gruppa med raskeste rundetid plasseres over den andre.

Hauger var i første gruppe, hvor også raskeste runde ble satt - mens Hauger selv satte det som først var en femtetid. Det var brasilianske Felipe Drugovich som satte bestetid i utgangspunktet, før han plantet bilen i veggen på start-mål-langsiden på den aller siste runden.

Men både Liam Lawson og Ayumu Iwasa kjørte raskere enn Drugovich på den siste runden, mens også Jack Doohan forbedret tiden sin, alle tre mens det var doble gulflagg ute der Drugovich stod parkert rett før målflagget. Den mest prekære Hauger sin del er at Iwasa forbedret tiden sin under doble gulflagg, for med det skjøv han nordmannen ned til en sjettetid i gruppa.

Dennis Hauger.
Dennis Hauger.

Hovedregelen under doble gulflagg er å gå av gassen på en markant måte. Derfor skal det godt gjøres å forbedre tidene sine. Hauger var selv på en raskere runde, og før siste sektor lå han an til en tid cirka 18 hundredeler bak Drugovich sin bestetid, men i siste sektor skal han ga gitt fra seg nærmere sekundet da han gikk av gassen i gulflaggsonen.

Om den tiden skulle stå seg vil det bety en 11. plass på startgriden, som vi alle nå vet er den sureste startposisjonen man kan ha ettersom det betyr at man ikke får muligheten til å starte i pole position når rekkefølgen snus for sprintløpet lørdag.

Derfor balanserer Hauger nå på en knivsegg på om hvorvidt dommerne vil godta de siste rudnene som ble satt eller ikke, hvor det er møter med juryen gjennom ettermiddagen før det er ventet en avgjørelse om ikke altfor lenge i skrivende stund.

– Jeg blir overrasket om rundetidene ikke blir slettet. Vi får bare se. Jeg ble mest irritert og trodde nesten det var med vilje, ettersom han ledet. Neida, litt uheldig akkurat det der. Men jeg syns vi fortjener en pole position i morgen ettersom vi fulgte reglene og ingen andre gjorde det, sa Hauger til Viaplay etter kvalifiseringen.

Riktignok blir det andre startposisjon dersom spesielt Iwasa får tiden sin slettet, da Hauger vil havne på en niendeplass ettersom Drugovich primært har den beste tiden under forutsetning av at Lawson og Doohan også får slettet tidene sine.

Dog kan det også være en risiko for gridstraff dersom man har holdt helt full gass gjennom gulflaggsonene. Det kan i så fall bety enda bedre startposisjon til søndagens hovedløp, men da noen plasser til lenger bak til lørdagens sprintløp.

Oppdatering: Dommerne har omsider tatt en avgjørelse. Les mer i saken under.

Powered by Labrador CMS