
Derfor henger en Nürburgring-triumf høyere enn Le Mans for Dennis Olsen
Etter nedturen på Le Mans kan Dennis Olsen vende blikket mot et nytt 24-timersløp hvor en eventuell seier faktisk henger enda høyere.
RACING: Etter seieren i 24-timersløpet på Daytona gikk det ikke like bra i sesongens andre 24-timersløp for Dennis Olsen. På Le Mans var det hele over allerede den første kvelden etter at en hjulmutter sa takk for seg.
Heldigvis for Olsen kommer det raskt nye muligheter. Allerede denne helgen er det duket for 24-timersløpet på Nürburgring, og dette var noe han så frem mot kort tid etter nedturen i Frankrike.
– Jeg hadde et klart mål om å vinne Daytona, som jeg vant, og komme hit å vinne det her også dra på Nürburgring helgen etterpå å vinne det også. Den streaken er allerede borte, men klarer vi Nürburgring så er det også bra så vi skal kjøre på der, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.
Rask omstilling

Dennis har vært vant til et hektisk racingliv, og derfor oppleves det ikke så ekstremt som det kanskje høres ut å hoppe rett fra det ene 24-timersløpet til det neste.
– Jeg har gjort det mye, så jeg har blitt veldig vant til det. Det er egentlig bare nullstilling. Så fort jeg kommer meg på flyet er jeg nullstilt og et nytt løp i vente, forteller han.
Seieren på Daytona tidligere i år var viktig av flere grunner, noe blant annet Ford-sjef Jim Farley har fortalt om. Sesongens store høydepunkt var av flere grunner Le Mans, men som fører henger faktisk en eventuell triumf på Nürburgring enda litt høyere.
Olsen, som har svært god erfaring fra banen, trekker frem banens krevende karakteristikk som en årsak til at dette løpet betyr så mye.
– Det er en ekstremt krevende bane, og et løp hvor du som på Le Mans må pushe hele veien og du har ikke tid til å gjøre en tabbe, bare at Nürburgring er veldig mye mer krevende. Vi har også den raskeste bilen, så trafikken er også veldig avgjørende i forhold til hvor mye vi pusher og risikerer, forklarer Olsen.
Godt forberedt
På Le Mans var samtlige førere godt fornøyde med Mustangen og oppsettet av den, selv om de ikke satte like stor pris på tildelingen av BOP. Nå skal Olsen videre til en ny bane hvor bilen også drives av et annet team, men også der mener nordmannen at de et godt forberedt.
– Jeg tror det ser ganske bra ut. Vi hadde en god test der ting så bra ut. Løpene etterpå var ikke noe særlig, men det handlet mer om forberedelser og vi hadde førere i bilen som ikke skal kjøre i 24-timeren. Jeg tror vi skal ha en god mulighet, men som vi så her i helgen så kan du få noen uhyggelige overraskelser også så vi må bare se hva som kommer.
Dog er det knyttet spenning til hva Ford egentlig kan få til i sin første sesong på banen. Olsen selv kjørte løpet senest i fjor, men det var som innbytter i Porsche.
– Vi føler vi er så godt forberedt som vi kan være, men det er første gangen bilen konkurrerer der så det kan jo komme nye ting som vi ikke har forutsett. Alt som vi lærer her, alt som læres i IMSA og ellers globalt for Mustang-programmet deles oss imellom, så vi kommer til å ta med oss alt det vi har lært til Nürburgring også for å optimalisere pakken der.
Dennis Olsen skal kjøre Fords bil nummer 64 sammen med Arjun Maini, Frank Stippler og Jusuf Owega. Utover Dennis Olsen skal også Christian Krognes forsvare det norske flagget i toppklassen, hvor han kjører for Aston Martins bil 34 og 35, og i bil 35 får han selskap av Anders Buchardt. Ellers skal Niklas Abrahamsen kjøre en Walkenhorst-drevet Hyundau i30N nummer 466, og Oskar Sandberg en Adrenalin Motorsport-drevet BMW M240i nummer 651.
Kvalifiseringen kjøres torsdag og fredag, før løpet ruller i gang lørdag. Se alle sendetider med direktelink til TV-sendingene i vår helgeplanlegger!