Derfor valgte Dennis å ta bilen fatt ned til Nürburgring to helger på rad

De siste par ukene har Porsche-profilen Dennis Olsen tilbakelagt mer enn 6000 kilometer for å delta i to løpshelger.

Publisert

I kraft av sin posisjon hos Porsche plasseres Dennis Olsen som vanlig ut til hardtsatsende kundeteam innenfor GT-racing, og nå er det oppladningen til 24-timersløpet på Nürburgring for alle pengene. For mens store deler av bilsportverdenen fortsatt står stille over store deler av kloden som følge av covid-19-situasjonen, så er det tyske langdistansemesterskapet ett av få bilsportmesterskap som nå har kommet igang hvor startfeltet består av førere fra mange ulike land.

Dennis Olsen på én av mange bensinstopp som må til når 150 mil skal gjennomføres, én vei, for å komme til Nürburgring. (Foto: Privat)

I kraft av sin posisjon hos Porsche plasseres Dennis Olsen som vanlig ut til hardtsatsende kundeteam innenfor GT-racing, og nå er det oppladningen til 24-timersløpet på Nürburgring for alle pengene. For mens store deler av bilsportverdenen fortsatt står stille over store deler av kloden som følge av covid-19-situasjonen, så er det tyske langdistansemesterskapet ett av få bilsportmesterskap som nå har kommet igang hvor startfeltet består av førere fra mange ulike land.

De siste to ukene har tre VLN-runder, nå kalt for NLS, blitt kjørt på Nürgburgring. Olsen har stilt opp sammen med KCMG, som er et nytt kundeteam for Porsche dette året. Men der de fleste har tatt fly til Frankfurt eller Düsseldorf, så har Olsen valgt å ta bilen hjemme fra Sperrebotn utenfor Moss.

– Jeg gidder ikke bli smittet på flyet. Det sies at de har vært relativt fullpakkede til Tyskland nå. Så jeg gidder faktisk ikke ta den sjansen. Jeg tar heller bilen ned, sier Dennis Olsen, mens 1500 kilometer venter ham på hjemturen fra Nürgburgring sør-vest i Tyskland til Moss og Sperrebotn i gamle Østfold.

– Blir jævlig god til å synge

Som de fleste andre har Olsen hatt måneder på måneder med ufrivillig pause og ferie. Endelig er han tilbake bak rattet for fullt igjen. Da føles det ikke noe problem å bruke 15-20 timer med kjøring én vei. Enkel matematikk tilsier at han nå har tilbakelagt over 6000 kilometer, alene, i en privatbil til og fra Tyskland.

– Motivasjonen min for å kjøre billøp er på topp etter å ha sittet måneder igjen hjemme. Det er jo ikke bare en jobb dette, men det er en livsstil. Da er det rart plutselig å ha så mye fri og kunne leve et nokså normalt liv her hjemme. Men man har godt av å koble av litt. Det er blitt mer tid til venner og familie enn det man er vant til, sier 24-åringen.

– Hvordan får du tiden til å gå med så mye kjøring alene til og fra Tyskland?

– Nei, det blir mye telefoner, selvfølgelig. Og mye podcast og musikk. Man later jo som man er på Idol-auditioner der man blir jævlig god til å synge etterhvert. Snart har jeg runna hele Spotify. Man blir ganske lei spillelistene sine, sier Olsen, som syns det har gått nokså radig nedover «autobahn· som kan skilte med fri fart og mange felt.

Det meste han har dratt på mener han er 280 kilometer i timen, som få andre land enn Tyskland tillater på åpen motorvei. Men da går også kilometerne fort, spesielt når man kjører på natta uten særlig trafikk

– Da er det slik at man plutselig er i Flensburg, så er man i «Køben», så er man i Malmö og plutselig føler du at du snart er hjemme, sier Olsen.

Raskeste Porsche-fører

Men nok pendlerprat. Av de to norske som kjørte GT3-bil på Nürburgring sist helg måtte Olsen se seg slått av Christian Krognes som havnet på andre- og fjerdeplass i dobbeltløpet som hadde nærmere 30 biler i toppklassen. Selv ble det niende- og tiendeplass for Olsen og hans lagkamerater Patrick Pilet og Romain Dumas.

Nordmannen er godt fornøyd likevel, og først og fremst glad for å være igang.

– Ikke minst med tanke på at farta mi også var ganske bra. Jeg har stort sett vært raskeste Porsche-fører i helgen, men jeg har kjent på at det er lenge siden jeg har kjørt. Farta kommer med en gang, og det føltes som det gikk jævlig fort første runden man kjørte. Så gjorde det egentlig ikke det. Men det kom seg fort. Jeg har også fått mye igjen for å ha coachet litt på Rudskogen i mellomtiden, sier Dennis, som over to dager har tilbakelagt cirka 800 kilometer i fullgass på Nürburgring og da 6000 kilometer på norske, svenske, danske og tyske motorveier.

For å ta de andre norske resultatene i VLN også på søndag så ble det andreplass til Sindre Setsaas i Pixum Team Adrenalin i BMW M240i-cupen, mens Einar Thorsen endte på syvendeplass i samme klasse. Oskar Sandberg og hans Pixum Team Adrenalin måtte denne gang nøye seg med fjerdeplass i V5, raskeste runde til tross, mens Inge Hansesætre var uheldig og brøt VT2-klassen sammen med FK Performance.

Powered by Labrador CMS