Ekström frykter at fabrikkdominansen kan ødelegge framtiden til Rallycross-VM

Utviklingen i verdensmesterskapet skremmer Mattias Ekström.

Publisert

Det innrømmer den svenske Audi-føreren i et åpent og ærlig intervju sammen med Andreas Bakkerud og den profilerte bilsportreporteren Molly Pettit som i tillegg til WRC også jobber med videoproduksjon for EKS-teamet.

Det innrømmer den svenske Audi-føreren i et åpent og ærlig intervju sammen med Andreas Bakkerud og den profilerte bilsportreporteren Molly Pettit som i tillegg til WRC også jobber med videoproduksjon for EKS-teamet.

Selv er Ekström og EKS en del av «de tre store», altså de tungt fabrikkstøttede lagene som dominerer VM i rallycross både på førersiden og teamsiden. Selv har Ekström også vært i nettopp den dominerende posisjonen gjennom 2016 da han ble verdensmester, og de to siste årene er det PSRX Volkswagen - anført av Johan Kristoffersson - som har toppet det meste av lister.

Stort gap

Dette er en utvikling Ekström ikke nødvendigvis er like glad for. I år har Kristoffersson vunnet seks av syv løp, og de siste fire løpene har han scoret maksimalt 30 poeng per løp som er mulig å oppnå.

– PSRX har gode førere og gode biler. Man kan ikke si at de ikke fortjener det de gjør. Det er ikke det at de vinner så mye som bekymrer meg. Det er gapet fra oss fabrikkstøttede team til de private teamene. Gapet har vokst dramatisk de siste to årene, og det er ikke bra for sporten, sier Ekström ærlig i intervju med eget team.

Hele intervjuet kan du forøvrig se øverst i denne saken!

Fra EKS-teamet, som er på tredjeplass i mesterskapet, til det private Hyundai-teamet GRX på fjerde, skiller det 132 poeng. Altså har Audi-teamet nesten dobbelt så mange poeng som «best of the rest»-teamet GRX.

Frykter flere forlater sporten

Ekström understreker at de rent privatdrevne teamene er viktig for å holde sporten i balanse, og at de bør kjenne på muligheten til å hevde seg, til tross for at budsjetter og ressurser ikke er i nærheten av de tre største teamene.

Dette har også vært mye av grunnmuren i hvordan FIA har formet det tekniske regelverket for elbilene fra 2020, og at flere elementer på bilene skal standardiseres og følge et strikt regelverk - deriblant leverandøren på batteriet, samt selve grunnchassiset på bilene.

Uansett - det siste Ekström ønsker er at privatteamene forsvinner fra sporten.

– Framtiden bekymrer meg dersom de private teamene tenker at «det var det», og at de kan ikke kjempe om seire, pallplasser og generelt ikke føler at de tar del i sporten. Da ender det med at de pakker bagen og drar, frykter 40-åringen.

Powered by Labrador CMS