Numedalsrally, her ved Anders Grøndal under årets utgave, er i likhet med flere kjente rallyløp ikke å finne med NM-status i 2023.

Enorme forandringer i Rally-NM – fem av årets løp mister statusen i 2023

Kun én av arrangørene denne sesongen får fornyet NM-status neste år. Samtidig vender flere velkjente klassikere tilbake på kalenderen.

Publisert

RALLY: Annonseringen kommer nærmest som en bombe dersom du har fulgt NM i rally de siste sesongene. Etter at søknadsprosessen er behandlet har rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund nå lagt kabalen for neste års NM-oppsett i rally, og det er mildt sagt store forandringer i sikte.

RALLY: Annonseringen kommer nærmest som en bombe dersom du har fulgt NM i rally de siste sesongene. Etter at søknadsprosessen er behandlet har rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund nå lagt kabalen for neste års NM-oppsett i rally, og det er mildt sagt store forandringer i sikte.

Ikke bare reduseres det fra syv til seks NM-runder, men nå blir også fordelingsnøkkelen annerledes; to løp på snø, to løp på grus og to løp på asfalt.

Men det betyr også at mange klassikere er borte fra kalenderen. På vinteren forsvinner både Sigdalsrally, Rally Hadeland og Numedalsrally, mens både Aurskog-Høland Rally og Rally Hedemarken heller ikke er å finne på terminlista for neste år.

I norsk sammenheng betyr det en enorm omveltning, da vi ikke har hatt en eneste terminliste uten ett eller flere av disse løpene nærmest noen gang i de siste fire tiårene.

Helt ny vinterkalender

Men det er mange gode og velkjente rallyløp i Norge som nå også får plass på bekostning av de nevne NM-rundene. Både Elverum og Kongsvinger er tilbake igjen med NM-status. Elverum hadde et NM-innslag i 2012, men har de siste årene vært mest kjent for Romjulsrally - selv om de i historisk perspektiv har vært base for populære Rally Snøfreser'n.

Kongsvinger som destinasjon trenger dog ingen nærmere introduksjon da Rally Finnskog stort sett hvert år har vært et fast innslag, enten som NM-runde eller sprintrally om vinteren.

Så til sommeren, hvor kanskje de største radikale endringene har kommet. Kun to NM-runder på grus er å finne, med Rally Sørland som er den eneste av årets NM-runder som får fornyet status neste år. I tillegg blir det et helt nytt finaleløp der de spektakulære rundt fjellandskapet ved Alvdal blir destinasjon for avslutning med sin utgave av Rally Tron i Østerdalen.

Tilbake etter dødsulykken

I tillegg økes antall NM-runder på asfalt fra én til to. Men det blir ikke noe Rally Sokndal neste år. I stedet får vi to velkjente norske løp på asfalt, der Rally Grimstad er tilbake igjen etter en pause denne sesongen til fordel for Sokndal.

Gledelig er det også for det norske rallypublikumet at Larvik er tilbake med NM-status for første gang siden den tragiske dødsulykken i 2009. Rally Larvik har i historisk perspektiv vært det største og mest kjente asfaltløpet i Norge, og skal kjøres som et sprintrally etter fellesferien.

Bilsportforbundet understreker at arrangørene av Rally Tron og Rally Larvik må levere et tilfredsstillende løp når de kjører sine sprintvarianter denne sesongen. Hvilke arrangører som kjører sine løp utenfor NM er foreløpig ikke kunngjort.

Foreløpig terminliste for Rally-NM 2023

20.-21. januar: Rally Elverum
4. februar: Rally Finnskog
5.-6. mai: Rally Sørland
19. august: Sommer Rally Grimstad
2. september: Rally Larvik
8. oktober: Rally Tron

Powered by Labrador CMS