Dragracing byr på en rekke ulike biler og motorsykler på startstreken.

Dragracing:

Fire sekunders krafttak

Norsk dragracing fostrer opp verdensstjerner, og på hjemmebane går det unna i alle klasser.

Publisert

DRAGRACING: På under fire sekunder er det over, og det går unna i hundrevis av kilometer i timen. Det norske dragrace-miljøet skaper både action og internasjonale stjerner.

DRAGRACING: På under fire sekunder er det over, og det går unna i hundrevis av kilometer i timen. Det norske dragrace-miljøet skaper både action og internasjonale stjerner.

– Jeg vil påstå at det er den mest ekstreme formen for motorsport, i alle fall med tanke på belasting, forteller Bjørn Erik Jensen til Parc Fermé.

Jensen har vært engasjert i dragracing i en rekke roller siden det første møtet med sporten tilbake i 1975, og har vært involvert i det meste i Norsk Dragracing Gardermoen opp gjennom årene. Han beskriver et åpent miljø. 

– Jeg vil si at det som kanskje er litt unikt i dragracing og i norsk dragracing er at man er veldig vennlig innstilt overfor konkurrenter, og man er vennlig innstilt til publikum med åpne depoter sånn at du som tilskuer kan prate med førere og team. Man blir godt ivaretatt uansett hvilken klasse du kjører.

Lynraske damer

Bilene ser svært ulike ut fra klasse til klasse.

Et unikt element i dragracing er den store andelen kvinner høyt oppe på resultatlistene. 

– Det er en av få sporter hvor menn og kvinner konkurrerer på like vilkår, og hvor damene ofte er de flinkeste, sier Jensen. 

De største stjernene i sporten er kvinner, og det reflekteres også i de beste norske utøverne. Blant annet Linn Fløysvik som har imponert i EM, og Julie Nataas som kjører proft i USA. 

Nataas vant i 2023 mesterskapet i klassen Top Alkohol Dragster, og ble for det hedret som «Årets Bisportutøver» av Norges Bilsportforbund. 

– Det å vinne de løpene som nordmann er omtrent som at det skulle kommet en dame fra Saudi-Arabia og slått Therese Johaug i langrenn. Det er egentlig ganske spektakulært, for det er krevende og det er mye som skal på plass, sier Jensen. 

Sesongens høydepunkt

Hjemme i Norge er det Gardermoen som er det store samlingspunktet, og neste punkt på kalenderen er Drag Challenge fra 1. til 3. august. 

– Drag Challenge er det største stevnet i løpet av året her i Norge, slår Jensen fast. 

Som del av stevnet gjennomføres det en rekke konkurranser. Løpet er blant annet en an fire NM-runder, en del av det nordiske mesterksapet og en del av EM i enkelte klasser, selv om det ikke er en fullverdig EM-runde.

Her setter Brittany Force ny rekord!

– Fullverdige EM-runder går stort sett bare i England, Sverige og Tyskland. Det koster fryktelig mye så klubben har foreløpig ikke råd til det, men vi kan ha noen klasser som går i EM, forklarer Jensen. 

Gardermoen Raceway er 402,33 meter lang. Blant de mange klassene kjører de fleste hele distansen, men junior-førere kjører 200 meter og de svært raske Top Fuel- og Funny-bilene kjører 305 meter. De raskeste bilene trenger rett og slett de 900 meterne som gjenstår til nedbremsing med svært høye hastigheter. Nylig satte Brittany Force ny rekord i Top Fuel med 550,15 kilometer i timen.

– Jeg tror nok ikke det blir 550 kilometer i timen her, men det vil gå unna og det er mange som bikker 300 kilometer i timen også i lavere klasser. 

Powered by Labrador CMS