Ford Mustang vender tilbake til den spektakulære australske racingserien

Verdensberømt Ford-ikon erstatter lokal bilmodell i årets sesong i Supercars.

Publisert

Selv om det først og fremst er et nasjonalt mesterskap som kjøres og sendes på ugunstige tider for den europeiske tidssonen, så har likevel Supercars-serien i Australia - tidligere kjent som V8 Supercars - en stor internasjonal interesse for sine spektakulære løp og flere store førerprofiler.

Scott McLaughlin under første Mustang-test på senhøsten i fjor. (Foto: Ford Performance)

Selv om det først og fremst er et nasjonalt mesterskap som kjøres og sendes på ugunstige tider for den europeiske tidssonen, så har likevel Supercars-serien i Australia - tidligere kjent som V8 Supercars - en stor internasjonal interesse for sine spektakulære løp og flere store førerprofiler.

Ofte kjemper flere førere på samme hundredelet på enkeltrundene, og baneracing til tross så er verken flerfoldig aggressiv kjørestil eller platekontakt av dimensjoner sjeldent noen mangelvare under løpene. 

Tre merker

De siste årene har merkene Holden, Ford og Nissan dominert mesterskapet fordelt på ulike team, hvor de to førstnevnte merkene har byttet på å ha mesterne i serien. Men tilbake til 2016 hadde også Volvo egne biler på startstreken, med svenske Robert Dahlgren som eneste europeer på griden.

I flere tiår har Ford kjørt med Falcon som modell, en modell som har stor lokal forankring i Oseania, men ikke av de mest solgte i Europa. Nå skal Falcon byttes ut med Mustang, en Ford-modell av langt større internasjonal omfang og interesse - og det er rundt 30 år siden sist Ford og deres støttespillere utviklet en slik modell til det australske mesterskaået.

– Det er en ære å få kjøre de første rundene med den nye Mustangen. Ikke bare ser og høres den bra ut, men den føles veldig bra, med tanke på balanse og oppsett. Dette er en god base for videre utvikling til sesongen som kommmer, sa regjerende Supercars-mester Scott McLaughlin, som blir én av seks førere i nye Mustang denne sesongen.

Fabrikkstøttet

Man kan på mange måter si at bilen er fabrikkstøttet og fabrikksutviklet, selv om disse er homologert kun for ett nasjonalt mesterskap «down under». Teamene DJR Team Penske og Tickford Racing har utviklet bilen i tett samarbeid med Ford Performance og Ford Australia.

Ford Performance er samme sportsavdeling som blant annet har bidratt til utvikling WRC-bilen for M-Sport, rallycrossbilen som Ken Block og Andreas Bakkerud kjørte med i 2016 og 2017, og også delvis bidratt til Olsbergs MSE sin nye Fiesta for fjorårssesongen i rallycross.

– Dette er et merkbart steg mot en spennende 2019-sesong. Mustang er en bil som tilhører racerbanen, og teamene har gjort en fantastisk jobb med å forsikre seg om at Mustang ikke bare står på griden, men også er svært konkurransedyktig med en sterk totalpakke, sier Kay Hart, president for Ford Australia og New Zealand.

Har du sett denne? Ett av de mest kjente kvalik-rundene på Bathurst-banen Mount Panorama av Peter Brock under kvalifiseringen i 1991:

https://www.youtube.com/watch?v=SWOq94g2HB0

650 hestekrefter

Sesongåpningen i Supercars skjer første helgen i mars, under tradisjonsrike Adelaide 500, som er en hybridbane av gate og permanent sløyfe. De siste sesongene har de gått vekk fra et fast reglement på kun selvpustende V8-motorer, der turboladede fire- eller sekssylindre også er tillat i regelverket - og derav er V8 fjernet var seriens navn.

Bilene har cirka 650 hestekrefter, bakhjulstrekk, sekvensiell girkasse og en standard og relativt forenklet aerodynamikk. Det mest kjente Supercars-løpet i sesongen er Bathurst 1000 som kjøres i oktober.

Powered by Labrador CMS