Friskusen fra Kvinesdal er tilbake bak rattet: – Jeg tror mange vil sende meg opp i jordhaugen

Han har egentlig aldri satset i NM, men utlandet er blitt for stort. Guttorm Lindefjell er i alle fall seg selv lik når han trer på seg kjøredressen igjen til helgen.

Publisert

– Så lenge det er liv, så er det håp. Kan man sykle, så holder man i alle fall balansen, sier Guttorm Lindefjell til Parc Fermé.

Guttorm Lindefjell, her fra VM-runden på Lydden Hill i 2015. (Foto: Jan-Kåre Rafoss / irafoss.no)

– Så lenge det er liv, så er det håp. Kan man sykle, så holder man i alle fall balansen, sier Guttorm Lindefjell til Parc Fermé.

Et godt etablert navn for den norske rallycrossinteresserte, der han fargela Rallycross-EM med både gode resultater og generelt mye action både på og utenfor banen i sine glansdager gjennom 2000-tallet.

Foruten et par smakebiter på den moderne rallycrossen det siste året, så var karrieren godt nedtrappet for friskusen fra Kvinesdal, som ellers til daglig har nok å styre med gjennom sin entreprenørvirksomhet LH Anlegg AS. Men når 2021-sesongen av Rallycross-NM starter opp på Gardermoen til helgen, så byttes gravemaskinen bort med rallycrossbil.

Har fyrt opp stemninga i miljøet

Og han innrømmer at det har vært et lite savn å være aktiv på banen igjen, for med en nyinnkjøpt Mazda RX8, tidligere kjørt og vunnet med av Sivert Svardal, så ser han frem til ratting og herjing igjen.

– Det handler kort og greit om å få litt adrenalin. Det er mye jobb og stress om dagen, så det er greit å få koblet litt av. Og få ut aggresjonen på banen, tenker jeg. Så de andre får passe seg nå. Nå må de sørge for at de har gode mekanikere, mye plast tilgjengelig, humrer Lindefjell, som ikke legger skjul på at det fyrt opp både her og der blant sine nærmeste i miljøet.

Det mentale spillet er i alle fall igang. På Facebook har Lindefjell de siste dagene delt flere videoer av seg selv i kontroversielle situasjoner på banen i Rallycross-EM. Preben Mykebust hadde blant annet sendt bilde av bakenden på bilen sin på Snapchat til Lindefjell, hvor han bare måtte vende seg til dette synet. Lindefjell var ikke snau med å svare.

– Jeg spurte om han hadde flere karosserier liggende.

Aldri satset på NM før

Ambisjonene er dog ikke lave, selv om det er mange år siden han kjørte aktivt - foruten et og annet bilcrossløp. A-finale er det soleklare målet, selv om nivået i klassen er høyt blant førere og biler.

Derfor det psykiske spillet igang allerede i forkant. Det gjelder å ha en god start på sesongen, for ambisjonen er full NM-sesong for europamesteren fra 2003 i Divisjon 2.

– Egentlig har jeg aldri kjørt NM, utenom et par løp på 90-tallet kanskje. Det har stort sett gått i EM. Nå skal jeg i alle fall kjøre et løp eller to for å se om mann og bil fungerer. Men jeg hadde ikke giddet å stille opp om jeg ikke skulle prøve å få til noe. Nå har jeg fått opp stemninga, så det er nok mange som vil sende meg opp i jordhaugen, sier 50-åringen.

I den sammenheng har selvfølgelig en av hans sponsorer tatt sine forholdsregler.

– Han skulle ha en reklameplass på fronten av bilen, samt på bånnplata, med hensyn til bildene som blir tatt av meg inn i første sving før jeg deretter ligger på taket, konstaterer den karismatiske sørlendingen.

Powered by Labrador CMS