Frykter ikke rattrust tross fire måneder på sidelinja

Steve Røkland går for seier i legendariske South Swedish Rally, selv med 19 andre tøffe konkurrenter i R2-klassen.

Publisert

Han har ikke kjørt sin Peugeot 208 R2 siden Rally Finnskog, hvor han tok en overlegen, med forventet, klasseseier. Siden er bilen blant annet blitt leid ut til Håkon Sveen Frøslid, og Røkland har i mellomtiden tjent til livets opphold som taxisjåfør i Hedmarken-tratene.

Foto: Morten Kristiansen Larsen

Han har ikke kjørt sin Peugeot 208 R2 siden Rally Finnskog, hvor han tok en overlegen, med forventet, klasseseier. Siden er bilen blant annet blitt leid ut til Håkon Sveen Frøslid, og Røkland har i mellomtiden tjent til livets opphold som taxisjåfør i Hedmarken-tratene.

Men.

Som sjåfør foretrekker nok Røkland heller å sitte med kjøredressen, hjelmen og sekspunkten på, og omsider er Kongsvinger-gutten og hans britiske kartleser Tom Woodburn tilbake på startstreken.

LES OGSÅ: Dette tenker Steve Røkland om framtiden i rallysporten

Prioriterer utlandet

I stedet for at budsjettet skal brukes til å kjempe om nok et NM-gull, vil Røkland heller høste erfaring i utlandet som et steg mot målet og drømmen om å kunne leve av rallykjøring å internasjonal basis. 

– Selv om jeg ikke har kjørt på en stund, så håper jeg å komme fort inn i det og kunne kjøre om seier. Men konkurransen er hard med 20 R2-biler til start, sier Røkland til Parc Fermé om tankene om helgens South Swedish Rally.

Det legendariske sydsvenske rallyløpet har base i Karlskrona helt syd i Sverige - naturlig nok - og kjøres både fredag og lørdag med totalt 125 SS-kilometer. South Swedish Rally har høstet mange nordmenn oppigjennom årene, og har også hatt internasjonal status i flere år tidligere.

LES OGSÅ: WRC-muligheten dukket opp etter Citroën-dialog i lengre tid

Foto: Simen Næss Hagen

Krevende etapper

Røkland gjennomførte nylig en test på Elverum og fikk godfølelsen umiddelbart. Men han innrømmer at det ikke blir noen lett oppgave å kjempe mot et ganske så høyt nivå denne helgen.

– Den største rusten var borte etter første turen, men det er alltid annerledes og komme på rally, konstaterer Røkland, som mener det svenske løpet har mye godsaker å by på for en rallyfører. 

– Etappene er veldig tekniske, og mye løs grus som gjør dekkvalg interresant med tanke på at det også er en del asfalt på etappene. Det er stor forskjell på etappene i forhold til de vi kjører på i Norge, sier 24-åringen.

Røkland er ikke alene med norsk pass denne helgen. Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen stiller til start i den øverste klassen, og Larsen deler Røkland oppfatninger om utfordrende veier.

– Etappene er fantastisk fine, samtidig som de er veldig krevende, så vi gleder oss masse, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Vil kjempe om totalseier

Kroppen hans fikk virkelig gjennomgå under den aller siste etappen i Rally Sørland tidligere denne måneden, da han feilberegnet hoppet på publikumsprøven, hvorpå den kraftige landingen sendte ham og kartleseren til sykehus - samtidig som bilen fikk store skader i frontpartiet.

– Vi har jobbet døgnet rundt siden vi fikk igjen bilen fra Lyseng (Trond, journ.anm) søndag kveld og rakk akkurat å komme til start. Kroppene er ikke helt 100 prosent ennå, men tror ikke det skal hindre oss noe inne på etappene, sier Larsen, og er klar på at også han ønsker å kjempe om totalseieren.

Foto: Simen Næss Hagen

I tillegg stiller Petter Fausko til start i sin eldre Opel Kadett, med Leif Arne Neset i kartleserstolen. South Swedish Rally er forøvrig den tredje runden i det svenske mesterskapet.

LES OGSÅ: Monsterhoppet på Sørlandet forsvares etter massiv kritikk

Powered by Labrador CMS