Herjet i Romjulsrally: – Jeg har alltid høye forventninger til meg selv

Han fortsatte der han slapp. Selv i rallysporet under Romjulsrally var ingen i nærheten av Johan Kristoffersson.

Publisert

Han totalvant samtlige fartsetapper, og i mål var han ett minutt og 11 sekunder foran Frank Tore Larsen.

Johan Kristoffersson og Stig Rune Skjærmoen inne på bilcrossbanen på Starmoen. (Foto: Sondre H. Sundstuen/SHS Motorfoto)

Han totalvant samtlige fartsetapper, og i mål var han ett minutt og 11 sekunder foran Frank Tore Larsen.

Tredjeplassen gikk til Kenneth Johnsrød i sitt aller første løp med en Ford Fiesta R5, mens Anders Kjær var tilbake i manesjen og var «best of the rest» med fjerdeplass totalt sin forhjulsdrevne Volkswagen Golf i nasjonale klasser.

Etter avgangen fra rallycross er det baneracing og rally som står i høysetet for Kristoffersson. Ilddåpen i sin nye Volkswagen Polo GTI R5 kom på Romjulsrally etter en todagers test på Dagali før jul, og planen er å kjøre en rekke rallyløp - deriblant Rally Sweden - denne vinteren.

– Jeg har jo sett på tidene at det ser bra ut, men jeg har faktisk ikke tenkt så mye på kjøringen ellers. Det var ikke slik at det gikk så mye bedre enn hva jeg kunne forvente, men jeg har alltid høye forventninger til meg selv og prøver alltid å gjøre så godt jeg kan, sier Kristoffersson, godt fornøyd med seieren, til Parc Fermé.

Johan Kristoffersson. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Til å være en fører med det meste av sin kjøreerfaring fra bane, kan det enkelt tenkes at det å kjøre rally er en helt annen verden for Kristoffersson, selv om dette var hans niende løp bak rattet i en rallybil.

https://parcferme.no/racing/matte-slutte-med-rallycross-for-han-innsa-hva-han-har-oppnadd/

Mer notetrening

Og han kjenner at selve notetreningen også er vel så viktig som kjøretreningen. Spesielt nå hvor han har med seg norske Stig Rune Skjærmoen, på hjemmebane for anledningen, i høyrestolen.

– Jeg hadde fokus på å komme igjennom i dag, og det fungerte veldig bra med Stig Rune. Men det gjelder å trene mye å noter for min del og få notene til å stemme bra. Selv om man har sine forberedelser, så skal det gjøres i praksis, sier den 30-årige Arvika-mannen.

Volkswagens R5-satsing har fått mye oppmerksomhet, både nasjonalt og internasjonalt, og dette var også første gangen bilen var å finne i et norsk løp. Ifølge nettstedet eWRC-results.com var dette også den første totalseieren til denne bilmodellen.

Skryter av bilen

Ellers huskes også tredjeplassen til Petter Solberg i WRC 2-klassen i Spania tidligere i høst. Men nå har de 15 første bilene etterhvert blitt levert ut til sine kunder, deriblant familieteamet til Kristoffersson - KMS - og det er liten tvil om at Volkswagen har laget en vinnerbil.

– Jeg har ikke nok erfaring fra rally til å si hvor stor forskjell det er mellom denne bilen og andre, da jeg kun har Skodaen å sammenlikne med. Men jeg er veldig fornøyd med hvordan bilen fungerer. Den er tatt rett ut av fabrikken uten at vi har gjort så store endringer, og det er ikke noe tvil om at Volkswagen har god historikk på å lage gode rallybiler, sier årets verdensmester i rallycross.

– Tror du at denne bilen er så god at du har en vesentlig fordel kontra andre R5-biler?

– Hehe, folk skal få tenke hva de vil om det. Det har vi vel fått høre de to siste årene. Men det er klart at bilen er bra, ja, flirer Kristoffersson.

Tenkte kun gjennomkjøring

Man skulle kanskje tro at Frank Tore Larsen burde hamlet opp med Kristoffersson med tanke på rallyerfaringen han sitter med, men selv er ikke Ford-føreren overrasket over at han ble frakjørt lørdag.

– Dagen ble litt som forventet da jeg ikke har sittet i bilen på et par måneder. Det var også uvant med bredere dekk på snø, så i utgangspunktet var dette kun en gjennomkjøring for oss. Nå vet jeg litt om hva som må jobbes med mot Sigdalsrally, så jeg gleder meg til å komme i gang med testing, sier Larsen til Parc Fermé.

Kenneth Johnsrød kunne ikke annet enn å smile fra øre til øre etter å ha fått kjørt sitt første løp i toppklassen av norsk rally. Han har tatt over R5-bilen til Christian August Selmer, og den regjerende norgesmesteren for eldre firehjulsdrevne rallybiler kan ikke vente på å komme i gang for fullt.

– Dette var helt rått! Veldig mye nytt å lære seg med tanke på grep, bremsestrekninger og attakk gjennom svingene, men det kom seg etterhvert så vi er veldig fornøyde med dagen testløp. Det var viktig for oss å få så mange mil i bilen som mulig nå, sier en smørblid Johnsrød til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS