I år kan Dennis bli «verdensmester» i to ulike mesterskap - slik blir 2021-programmet hans

Forholdet med Porsche virker å være bunnsolid. Dennis Olsen nøler ikke når han understreker at forventningene om å leve av bilsporten virkelig har innfridd.

Publisert

I norsk bilsportsammenheng har Dennis Olsens karriereveivalg vært en øyeåpner for generasjonen som kommer bak. Slik vi i dag kjenner til navnebror Dennis Haugers reise mot Formel 1 har svært mange likhetstrekk til Dennis Olsens karriere fra gokart og etterhvert formelbil.

Dennis Olsen, her fra da vi møtte ham under 8-timersløpet på Laguna Seca i California i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I norsk bilsportsammenheng har Dennis Olsens karriereveivalg vært en øyeåpner for generasjonen som kommer bak. Slik vi i dag kjenner til navnebror Dennis Haugers reise mot Formel 1 har svært mange likhetstrekk til Dennis Olsens karriere fra gokart og etterhvert formelbil.

Men der Hauger nå har fått denne gylne Formel 3-muligheten, så valgte Olsen å velge en annen retning. Østfoldingen kom aldri i den ultimate posisjonen til å sikre seg et Formel 1-sete uten å måtte bla opp penger han aldri ville være i nærheten av å skaffe seg.

I tro på egne ferdigheter valgte han i stedet å sjekke forholdene med bil med tak over hodet, fikk sikret seg en gyllen shootout-mulighet med Porsche - og overbevisende som han var, så var det nå GT-racingen som gjaldt for alle pengene. Dennis ville jo først og fremst leve av bilsporten, og da var det relativt enkelt å gi slipp på Formel 1-drømmen.

– Jeg tror man nå har skjønt at dette er en mer realistisk vei å gå, når man er nordmann, understreker Dennis Olsen overfor Parc Fermé.

Dette er i og for seg en historie som allerede er godt kjent i det norske bilsportmiljøet. Men når vi nå teller opp, på fjerde året etter at han fikk sin første betalte kontrakt i Porsche i 2018, så er det ikke vanskelig å forstå at han har det som plommen i egget.

Profflivet står til forventningene

Å få reise verden rundt å kjøre på noen av planetens mest kjente og spektakulære baner, i tøff konkurranse med flere av verdens beste racerførere - ja, man har kanskje ikke tall på hvor ofte man i norsk bilsportsammenheng har uttrykt at «mange sliter med å forstå hvor stort det er det Dennis er med på».

Nå kan 24-åringen også avsløre hva som blir hans program i år. Tidligere har vi forklart hvordan Olsens kontrakt med Porsche ikke er en formell fabrikkontrakt med Porsche, da motorsportavdelingen til den tyske sportsbilprodusenten har omstrukturert hierarkiet og skal redusere sine formelle fabrikkførere. Likevel betaler de utøvere, slik som Olsen og andre tidligere fabrikkførere, for at de plasseres hos lojale kundeteam for å hjelpe dem høyt opp på resultatlistene.

Og dette lever altså Olsen av, å kjøre prestisjefylte billøp for et av verdens mest anerkjente bilmerker i en sportslig setting. Han trenger ikke å tenke på verken sponsorjobbing eller andre jobber ved siden av. Rett og slett lever han livet som en toppidrettsutøver. Står det til forventningene slik man ofte drømmer om som ung og håpefull?

– Jeg vil si det, altså. Du gjør jo det du bare digger å holde på med. Selvfølgelig må man da også klare å koble av de gangene man har mulighet til det. Å ta seg fri når du er hjemme, og være ordentlig på jobb når du er på jobb. Nå som det har vært en lang «off-season», så er det viktig å bruke tid på å forberede seg, men ikke minst få vært med familien også, sier Olsen.

Slik blir sesongen hans

Her jubler Dennis Olsen over gull i Intercontinental GT Challenge, og kunne med det kalle seg uoffisiell verdensmester i GT3-klassen. Her sammen med teamkompisene Nick Tandy og Mathieu Jaminet. (Foto: Porsche / Juergen Tap)

2021 skal altså i hovedsak bestå av tre store mesterskap for Olsen:

World Endurance Championship, altså VM i langdistanseracing, hvor han plasseres som gullfører hos Team Project 1 i GTE Am-klassen. En gullfører er «lederføreren» på bilen, ofte en helprofesjonell fører, mens kriteriene for denne klassen er å ha med minst én bronsegradert fører - som ikke er like merittert, men som ofte står for budsjettene. Hvem som skal dele bil med Olsen er foreløpig ikke kjent.

I tillegg er han tilbake i manesjen i Intercontinental GT Challenge, serien som rangeres som det uoffisielle verdensmesterskapet for GT3-homologerte biler, og således noe av det mest prestisjefylte en racingfører med tak over hodet kan vinne. Og det var nettopp denne mesterskapet som Olsen vant tilbake i 2019. Fordi dette mesterskapet kjøres på tre ulike kontinenter vil Olsen plasseres i lokale kundeteam ut ifra hvor i verden han kjører.

Så blir han altså fast innslag på Nürburgring, slik han ofte har vært de siste årene der Porsche satser tungt. NLS, tidligere kjent under VLN, tiltrekker seg mange norske førere, men først og fremst også mange fabrikkførere - spesielt hos de tyske fabrikantene. Mesterskapet kjøres som kjent kun på Nürburgring Nordschleife, og den største satsingen legges i forkant av 24-timersløpet som kjøres i starten av juni. Her skal Olsen representere Frikadelli-teamet, men det er ikke sikkert at han stiller til start i samtlige løp nødvendigvis denne sesongen.

– Man ofrer mye tid. Men det er ikke nødvendigvis negativt. Det er dog en litt annen type livsstil, og man lever etter en annen kalender. Helligdager og de greiene der finnes ikke. Men det er ikke verst for meg. Det er nok verre for hun jeg bor med, sier Olsen og viser til samboeren Emma.

<strong>Dennis Olsens 2021-kalender</strong>

  • 17. april: DMV 4-Stunden-Rennen (NLS)
  • 1. mai: 6-timersløpet på Spa-Francorchamps (WEC)
  • 3.-6. juni: 24-timersløpet på Nürburgring (standalone)
  • 13. juni: 8-timersløpet i Portimao (WEC)
  • 26. juni: 52. Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy (NLS)
  • 10. juli: 61. ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen (NLS)
  • 11. juli: 44. RCM DMV Grenzlandrennen (NLS)
  • 18. juli: 6-timersløpet på Monza (WEC)
  • 29. juli-1. august: 24-timersløpet på Spa-Francorchamps (IGTC)
  • 21.-22. august: 24-timersløpet på Le Mans (WEC)
  • 11. september: ROWE 6 Stunden ADAC Ruhr-Pokal-Rennen (NLS)
  • 26. september: 6-timersløpet i Fuji (WEC)
  • 9. oktober: 45. DMV Münsterlandpokal (NLS)
  • 15.-17. oktober: 8-timersløpet på Indianapolis (IGTC)
  • 20. november: 8-timersløpet i Bahrain (WEC)
  • 2.-4. desember: 9-timersløpet i Kyalami (IGTC)

Gjensyn med 24-timeren på Le Mans

I 2021 er Olsen tilbake igjen på Le Mans, her han fikk sin ilddåp i 2019 i en av Porsche Motorsports egne biler i Pro-klassen. Det ble en syvendeplass i debuten, men siden den gang har flere team og fabrikanter hoppet av Pro-klassen. Å kjøre i amatørklassen som gullfører sammen med lavere rangerte førere er ikke nødvendigvis mindre spennende for ham i år.

Sammenlagtvinneren i Am-klassen blir ikke formelt titulert som en verdensmester, slik vinnerne av Hypercar og GTE Pro blir. Men ettersom WEC-serien kjøres med en annen type GT-biler, GTE som har et friere regelverk og mer avanserte biler enn i GT3, så kan Olsen uoffisielt kalle seg verdensmester i to ulike langdistanseserier dersom han skulle vinne både WEC og IGTC.

– Konkurransen er egentlig like høy i Am som i Pro, men det er flere faktorer som kommer inn. Jeg tror helt ærlig det faktisk er morsommere å kjøre i Am enn Pro også. I Pro er det bare 5-6 biler nå. Jeg hadde jo ikke sagt nei til å kjøre en fabrikkbil, men feltet er blitt ganske traust. Og jeg tror det blir endringer i den klassen om få år, sier Olsen.

Mye av tiden nå i sesongoppkjøringen har gått med til simulatorkjøring. Men det er først nå at Olsen har skaffet seg en egen simulator på hjemmebane, og det er heller ikke noe han har brukt mye tid på tidligere. Nå har han derimot lagt ned timesvis med kjøring hver dag, både av treningsmessige årsaker, men også sosiale årsaker.

– Man får jo selvfølgelig litt igjen for dette. Bare å komme inn i konkurransemodus, og enkelte ting på kjøreteknikk som man får vedlikeholdt. Men det er også noe med å «catche opp» med teamkameratene sine, noe jeg har fått gjort gjennom simracingen.

Resultatmessig har han også etablert seg høyt oppe i norgestoppen på bare 1,5 måned med kjøring i simulatoren sin. Denne uken vant han et virtuelt løp på Daytona i den nokså prestisjefylte serien Club Scandinavian League, som består av mange dyktige førere fra de nordiske landene.

I tillegg bråbestemte han seg for å delta i SimRacing Grand Prix, det offisielle norgesmesterskapet, hvor han sammenlagt ligger på en femteplass etter de to første løpene under åpningshelgen sist helg. Dog blir det flere løp i virkeligheten som krasjer den kommende tiden, slik at han ikke får kjørt fullt mesterskap.

– Det har gått ganske fort å komme på det tempoet jeg er på nå. Men jeg er jo ikke helt «alien» som man sier. Bare generelt fått et bra tempo, men jeg mangler litt på de siste tidelene, som går litt utenfor det jeg kan ta med meg fra virkeligheten. Men jeg kjenner at jeg har en fordel over mange andre når det kommer til fighting og strategi i løpene, sier han. 

For to år siden gjorde Dennis Olsen sin Le Mans-debut i Pro-klassen blant GT-bilene. I år er han tilbake igjen, nå som en av favorittene i Am-klassen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferrmé)

Unngikk oppslagene om førerkortbeslaget

I vinter ble det kjent at Dennis i fjor høst hadde mistet førerkort over en periode på 1,5 måned etter å ha kjørt i 77 kilometer i timen i en 50-sone. Som en profilert bilsportutøver på internasjonalt nivå skapte dette naturlig nok overskrifter i flere større medier, men Olsen hadde fått tilbake førerkortet en stund før saken ble kjent i mediene.

Å miste førerkortet er en bilsportutøvers største mareritt, både med tanke på oppslagene man får og hvilke konsekvenser det kan få utover den risikoen man allerede har skapt i det førerkortbeslaget er et faktum.

– Det var jo ikke noe kult, selvfølgelig. Det eneste man må gjøre ut av det er rett og slett å skjerpe seg enda mer. Dumt er det uansett, selv om det jo har skjedd verre ting i trafikken før enn det jeg gjorde. Likevel er det ikke noe annet å gjøre enn å være åpen om det som har skjedd, legge seg flat og legge det bak seg, sier han.

– Hva slags mottakelse og respons fikk du blant folk over det som skjedde?

– Det var litt forskjellig og litt variert, men helt klart fikk jeg mest støtte. Ellers har jeg ikke giddet å lese så mye om det. Det er jo ikke noe hyggelig å lese slike drittsaker, sier Olsen.

Hypercar foran Formel 1

Nå ser han framover og tar lærdom av det som skjedde. Karrieren lever fortsatt i beste velgående, og han har kanskje en av de tryggeste arbeidsplassene man kan ha i internasjonal bilsport. Spørsmålet er om han vil forbli i GT-verden, eller om det er andre åpninger i Porsche-systemet han vil gå gradene i.

De har allerde satsing i Formel E, det ryktes om at de kan være på vei inn i Formel E, og toppklassen i World Endurance går nå over fra prototyper til hypercar-baserte biler.

– Det mest relevante for meg er nok hypercar. Så får vi se hvordan det blir, men det er dit jeg vil.

– Formel 1, da? Den drømmen er over for godt?

– Helt ærlig så er det kun rykter man har lest, internt har det ikke vært noe snakk om Formel 1, så jeg vet ikke hvor de ryktene kommer fra. Uansett er det ikke mange i Porsche lengre med formelbilerfaring å ta av, så hvis det skulle bli en realitet så er jeg nok ikke aktuell der uansett, sier han.

Powered by Labrador CMS