Sjekk ut vår podkast-episode med Karl Peder Nordstrand, hvor forøvrig opptaket ble gjort få dager etter at han hadde startet sitt første rallyløp her hjemme i Norge. Et løp som skulle vise seg å bli selve symbolet på hans vintersesong.

Karl Peder (16) sikter mot utlandet igjen etter krevende norsk vinter:

– Jeg har møtt veggen litt

Hans første vinter med norsk rally ble en krevende men lærerik realitetssjekk. Nå ser Karl Peder Nordstrand frem mot nye løp i Latvia - og kanskje også i Finland. 

Publisert

RALLY: Denne vinteren har Karl Peder Nordstrand for første gang kjørt rally hjemme i Norge. 16-åringen som tidligere har vært for ung til å kjøre her til lands og derfor har vært å finne på latviske veier har i vinter kjørt fire rally på hjemmebane. 

RALLY: Denne vinteren har Karl Peder Nordstrand for første gang kjørt rally hjemme i Norge. 16-åringen som tidligere har vært for ung til å kjøre her til lands og derfor har vært å finne på latviske veier har i vinter kjørt fire rally på hjemmebane. 

Men det var kun i årets andre NM-runde at Hamar-gutten kom til mål. De tre andre gangene har det endt med brutt løp. 

– Jeg har møtt veggen litt og følt det at du har jo ikke fått yte det du kanskje ønska når du kom på hjemmebane og skulle vise deg litt fram, forteller Nordstrand til Parc Fermé.

PS! Ukens podkastepisode av «Av med hjelmen» er med nettopp Karl Peder Nordstrand. Det opptaket ble gjort rett etter Sigdalsrally. Du kan både se podkasten øverst i denne artikkelen, men også lytte til den der du hører dine podkaster! 

Ny erfaring

Karl Peder Nordstrand utfordret grensene også unde Rally Hadeland, men denne gangen ble det fullført løp.

Det har vært en ny opplevelse for Karl Peder å ikke komme til mål. På de 14 løpene unggutten hadde kjørt frem til debuten på hjemmebane hadde han kommet til mål hver gang, men på norsk jord har det altså vært en annen opplevelse. 

Under Sigdalsrally og Numedalsrally ble han hindret av tekniske problemer, og Rally Hadeland ble dermed den eneste NM-runden hvor han kom til mål. Nordstrand kjørte også Rally Finnskog, men der gjorde han selv en feil som førte til at løpet endte i brøytekanten. Det var nok ekstra irriterende ettersom han der viste godt tempo målt opp mot Steve Røkland, som er en tydelig målestokk i klassen her til lands. 

– Nå fikk jeg vist meg fram på Hadeland, men jeg følte fortsatt ikke at det ble noe optimalisert løp. Og på Finnskogen var jeg jo rask men der gjorde jeg en feil sjøl. Det var kanskje det løpet der jeg følte jeg klarte få fram det beste den sesongen her da. Da var vi jo raskere enn Steve på ren fart. Og Finnskogen er jo hans hjemmeløp, så det var veldig bra, oppsummerer han. 

– Det er jo ikke det at man har kjørt noe rabbagast eller kjørt over alle støvelskaft. Jeg har lagt meg på akkurat samme tempo følelsesmessig som jeg har gjort nede i Latvia, fortsetter Nordstrand som samtidig utrykker takknemlighet overfor SRT-teamet i Latvia som altså har hjulpet han gjennom så mange løp uten tekniske problemer.

God konkurranse

Selv om vinteren ikke har bydd på like mye kjøring og like gode resultater som ønsket har det som nevnt vært en ny erfaring for Nordstrand, og sånt lærer man av. 

– Det er klart man har jo lært noe av det. For å sette det helt på spissen så sto jeg vel og grein de første 20 bilene på Sigdalsrally når jeg brøt etter fire-fem kilometer. Mens jeg var mye mer forberedt på at det kunne skje under for eksempel Hadeland eller Numedal. Jeg var vel egentlig ikke forberedt mentalt på at det er mer normalt å bryte med teknisk enn det man skulle tro, da. Eller som jeg trodde. Og det er klart, det ble jeg jo litt mer kjent med da, forteller unggutten. 

Og samlet sett har det uansett vært en positiv opplevelse å kjøre hjemme i Norge. 

– Jeg har jo syntes det har vært veldig gøy å kjøre i Norge, møtt på mye kjentfolk. Og det er jo veldig gøy. Også er det jo noe eget med vinterrally her i Norge. 

Karl Peder Nordstrand har blitt vant til å komme til mål når han stiller til start, og ofte feire seier etterpå. Vinterens løp i Norge har bydd på en litt annen opplevelse.

Han er samtidig imponert over tempoet nasjonalt. Både ved Steve Røkland som den etablerte mannen å slå i klassen, men også Sindre Backe som denne vinteren har vist et imponerende tempo. 

– Konkurransen hjemme er veldig høy med Steve som kjenner alle rallyene, og det står stor respekt av tempoet hans. Og egentlig til Sindre Backe også. Jeg er positivt overraska over hvordan Sindre kjører. Så det er veldig positivt.

– Når ser vi deg til start her i Norge igjen?

– Vet du hva, det kan jeg rett og slett ikke svare på enda. Hvis du har en gammel kjenning som sitter på en bil, så kan jeg godt kjøre, men vi må se på hva som gjør oss best. Det er veldig viktig for oss å få kilometer i bilen. Og hvis det er noe som kan gjøres, så gjør vi det vi kan for å få kilometer i bilen, og at man ikke ender med brutt løp. Det er så viktig med kilometer ikke bare på test, men i løp. For det er noe helt annet når du får nye etapper på nye etapper. Det er noe helt eget, slår han fast. 

Nye utfordringer utenlands

Karl Peder Nordstrand i aksjon i det latviske mesterskapet i fjor.

Grunnlegger og primus motor for EVEN Management, Erik Veiby, hanket inn Nordstrand som 12-åring sammen med Roy Snellingen som sportssjef. Han er imponert over hva hamarsingen har vist i vinter. Og det at han har møtt på motgang, både med førerfeil men først og fremst uforutsette tekniske feil, det mener EVEN-sjefen bare er et sunnhetstegn i det store bildet, selv om det er tungt der og da.

– Du blir alltid sterkere av litt motgang. Så det er ikke feil det. Men det er synd. Motorsport og rally er jo en materialsport. Ting må fungere, så sånn sett syns vi det er synd, sier Veiby.

EVEN-sjef Erik Veiby og sportssjef Roy Snellingen, her fra da de presenterte deres ungdomssatsng Next Generation for litt over fire år siden, der Karl Peder Nordstrand var en av de fire som ble plukket ut innledningsvis.

Budsjettet består i hva Nordstrand selv hoster opp, samtidig som EVEN investerer en god del selv i at Nordstrand skal opp og fram og kanskje en dag kjempe om en VM-tittel på øverste nivå. Derfor har de stor påvirkning i hvilken vei de velger å ta.

Nordstrand har lyktes godt i Latvia, og de sikter mot å fortsette der. Samtidig kan det bli finsk sisu hvis alt går etter planen.

– Planen er å kjøre mer i Latvia igjen. Så vi gjør nok egentlig det. Så er det muligheter i Finland. Esapekka Lappi har et eget team og litt forskjellige biler i Finland, så det er alltid interessant å matche seg i Finland. Så det er noe vi vurderer, sier Veiby, som forøvrig er far til rally- og rallycrossprofil Ole Christian.

For ordens skyld er også Esapekka Lappi tilknyttet EVEN, noe han har vært nå i mer enn ti år - og følgelig managementets største profil om dagen som fabrikkfører for Hyundai og nylig totalvinner av Rally Sweden.

Nordstrand sier i alle fall ikke nei takk om en finsk mulighet byr seg.

– Sommerrallyene der er jo veldig spesielle, med alle disse krønene. Det samme gjelder jo Latvia. Der har jeg allerede blitt kjent, men det går jo vesentlig fortere i Finland. Men samtidig så er det en blanding av knot og store veier, eller breie veier, da. Og det går fort. Så jeg tror ikke det er noe ufornuftig, slår han fast.

Powered by Labrador CMS