Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen sparte ikke på kruttet over den berømte showkulen inne på Rødbyvannet-etappen som utgjorde sprintløpet på Hurumhalvøya.
Frank Tore Larsen og kartleser Torstein Eriksen sparte ikke på kruttet over den berømte showkulen inne på Rødbyvannet-etappen som utgjorde sprintløpet på Hurumhalvøya.

Kongen av norske sprintrally: – Hver eneste meter skal være høy kvalitet

Det er liten tvil om at innsatsen i de korte norske rallyløpene veier like tungt som NM-rundene for Frank Tore Larsen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Under Hurumsprinten var han totalt uslåelig, denne gang også i konkurranse med NM-rivalene Eyvind Brynildsen og Marius Aasen som alle brukte det 15 kilometer lange sprintløpet mellom Drammen og Asker til å forberede seg til helgens NM-runde på Sørlandet.

RALLY: Under Hurumsprinten var han totalt uslåelig, denne gang også i konkurranse med NM-rivalene Eyvind Brynildsen og Marius Aasen som alle brukte det 15 kilometer lange sprintløpet mellom Drammen og Asker til å forberede seg til helgens NM-runde på Sørlandet.

Tre etapper á fem kilometer ble gjennomført over Rødbyvannet mellom Klokkarstua og Filtvedt, og Larsen vant samtlige etapper med en totalmargin på over 10 sekunder ned til Brynildsen og 13 sekunder til Marius Aasen. Det tilsvarer en fartsdifferanse på henholdsvis 0,68 og 0,92 sekunder på kilometeren, som indikerer at han var relativt overlegen over sine likesinnede konkurrenter.

– Feelingen i bilen er veldig god, spesielt på grus som alltid har vært mitt favorittunderlag. Jeg jobber hele tiden med de små detaljene og føler jeg blir litt og litt bedre hele tiden, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

Holder Veiby som favoritt

Han står med et brutt løp for Sigdalsrally, seier fra Rally Hadeland og andreplass fra Numedalsrally etter årets tre første NM-runder, og er nummer to i sammendraget, 17 poeng bak Brynildsen og ett poeng foran Ole Christian Veiby.

Til helgens Rally Sørland er han naturlig nok å regne som en av de store favorittene før løpet, og han har også vist tidligere at han trives godt i de sydligere strøk i Norge.

Men noen ekstraordinær favorittstatus ønsker han seg ikke.

– Magefølelsen før Rally Sørland er god, men i mine øyne er Ole Christian alltid favoritt når han stiller opp i NM, sier Larsen.

Torstein Eriksen og Frank Tore Larsen i kjent stil når de sanker en løpsseier.
Torstein Eriksen og Frank Tore Larsen i kjent stil når de sanker en løpsseier.

Verdifull testkjøring

Som tittelen til denne saken indikerer, så tituleres han som «Kongen av norske sprintrally». Enkelt og greit fordi han har vunnet alle sprintløpene han har stilt opp i de siste to sesongene, riktig nok ikke alltid med like sterk konkurranse i toppen.

I år vant han Smådølsprinten overlegent som testløp før vintersesongen, og allerede for to uker siden åpnet Vårsleppet på Lista på Sørlandet portene, hvor Larsen igjen hadde full kontroll på konkurrentene.

Men han stiller opp i småløpene med viktige testformål, og «mindsetet» i et sprintløp er ikke noe annerledes enn når han stiller opp i NM.

– Fordi Rally Sørland kommer så tidlig på våren, så er det vanskelig å få til testing på østlandet. Så disse to småløpene har vært viktige for å komme inn i modus før Sørlandet. Jeg har svært begrenset med kilometer i bilen bilen så hver eneste meter skal være med høy kvalitet, konstaterer 31-åringen.

Se flere bilder fra Hurumsprinten her:

Flere markerte seg i sekundstrider

Hurumsprinten er som tidligere nevnt ett av de mest populære sprintløpene i Norge. Makstaket på 80 deltakere ble raskt fylt opp, og mange ser på dette som god og billig testing og konkurransetrening til sommersesongen.

Med kort etappe som man raskt lærer seg betyr det også at marginene ofte blir mindre. Derfor er det ikke unaturlig at det blir tett kamp om sekundene og tidelene når de samme fem kilometerne skal kjøres tre ganger.

Foruten de tre store NM-konkurrentene, så var det også tett i kampen om «best of the rest» blant førerne i R5-biler. Håkon Sveen Frøslid tok denne gang det lengste strået med sin fjerdeplass totalt, men det skilte kun 1,79 sekunder ned til Lars Martin Stensbøl. Og Kongsvinger-gutten var ikke mer enn bare 53 hundredeler totalt foran Roger Rustand, som igjen bare var 1,49 sekunder foran Olav Fredriksen. Mellom disse fire skilte det altså i underkant av fire sekunder.

Det skulle bli en tett kamp om seieren blant R2-bilene, i NM klassifisert som nyere tohjulsdrevne biler. Marius Bermingrud åpnet raskest, men Sindre Backe tok raskt igjen på SS2 og hadde en ledelse på et halvsekund til den siste etappen.

Hadelendingen klinte til, til tross for et enormt tilbud over showkulen, og sikret klasseseieren med fattige 1,37 sekunder på Bermingrud. Tom Vidar Belgen tok tredjeplassen i klassen, ikke mer enn 7,45 sekunder bak han heller.

I nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler ble det seier til Andreas Hvambsahl, drøye fem sekunder foran Tom Kristian Lien som igjen hadde 3,8 sekunder å gå på ned til Heine Rudi. Blant de eldre firehjulstrekkerne var det NM-leder Martin Nygård som hadde full kontroll, og tok Petter Sæves Waskass med intet mindre enn 13,25 sekunder og 16,47 sekunder til Tony Caspersen på en tredjeplass.

Full resultatliste kan du se her!

Powered by Labrador CMS