Mads om Citroën-oppdateringene: – Nå består frontpartiet av litt mer bygde-botox

Men det var fortsatt mangler for Mads Østberg og Citroën Racing når de presenterte det som skulle vært en helt nyutviklet Rally2-bil.

Publisert

Han berget til slutt en pallplass i Portugal. Seiersjansene røk med punkteringen på den tredje fartsetappen, og lørdagen var heller ingen god dag for Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. Mangel på komfort og ellers like å kjøre om, annet enn å spare bil og dekk til Power Stage søndag, gjorde at de helt store etappetidene uteble.

Mads Østberg og Torstein Eriksen over det berømte Fafe-hoppet helt på tampen av Power Stage søndag. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Han berget til slutt en pallplass i Portugal. Seiersjansene røk med punkteringen på den tredje fartsetappen, og lørdagen var heller ingen god dag for Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. Mangel på komfort og ellers like å kjøre om, annet enn å spare bil og dekk til Power Stage søndag, gjorde at de helt store etappetidene uteble.

Men for den regjerende WRC 2-mesteren tar det seg likevel greit ut å berge en tredjeplass i det som på papiret var ett av de tøffeste startfeltene i et enkeltløp i WRC 2 denne sesongen. Dog uten koronasmittede Andreas Mikkelsen og Ole Christian Veiby. I front var det en lynrask finne på plass igjen, der Esapekka Lappi nærmest var i det umulige hjørnet. Østberg erkjenner at det svir vel så mye over at han ikke fikk gitt ham en reell utfordring, og tror Lappi kommer til å kjøre flere WRC 2-løp senere i år enn det finnen selv gir uttrykk for.

– Jeg tar høyde for at han skal kjøre alt og score fullt med poeng. Så da er det jævlig irriterede at han slår oss her. Det skulle ikke ha skjedd, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Lappi og Østberg har kjempet mot hverandre på toppnivå i Rally-VM tidligere, og disse førerne er to av flere toppførere som har tatt steget ned ett hakk for å bevise at de fortjener en ny plass i toppklassen i WRC. Målestokken for førerne i WRC 2 kunne knapt vært bedre, og prestisjen for å være best i denne klassen henger derfor svært høyt.

Mads Østberg. (Foto: Citroën Racing)

– Det blir jo spekulasjoner på hvordan vi hadde stått i forhold til hverandre. Og det er frustrerende for meg, for jeg skulle ønske jeg hadde et godt løp for å bevise at vi har tempoet inne. Samtidig virket det som at Poloen var ekstremt sterkt, men jeg er fornøyd med at vi klarte å sette opp et godt tempo nå på siste dagen, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Biltrøbbel har vært en del av utviklingsprosessen for Østberg og Citroën, all den tid de hadde relativt færre problemer i fjor enn da samarbeidet i 2019 startet. Men denne helgen var VM-debuten for det de kaller for evo-utgaven, eller C3-modellen som formelt tituleres som Rally2, som på papiret er en vesentlig oppgradering fra den forrige modellen. Østberg lister opp oppgraderingene med følgende:

– I grove trekk snakker vi om et nytt bremsesystem, nye differensialer, ny frontfanger, nytt motorfeste, ny eksosmanifold, ny brakett i bakstillinga som er forsterka, og ny kjøling til bremsene. Men forsinkede leveranser gjorde at Citroën ikke rakk å homologere alle delene i tide. Så vi kjørte med noen nye deler som skal være bedre, men fundamentet var ikke godt nok. Det blir det når vi får alle delene på plass, sier Østberg.

Ny aerodynamikk har stått høyt på Østbergs ønskeliste, og det utgjør også den største synlige forskjellen på den nye C3-utgaven kontra førstegenerasjonen R5-bil som de kom med i 2018. Dette er nå løst med en fem centimeter større «frontleppe», så forandringene er likevel minimale.

– Nei, den leppa har ikke akkurat blitt fylt opp etter standarden man ser på vestkanten i Oslo. Denne består nok av litt mer bygde-botox, slår 33-åringen fast.

Powered by Labrador CMS