Marius Aasen, her fra Rally Hadeland tidligere i vinter.

Marius har skaffet norsk rally nok en R5-bil i jakten på NM-gullet

På tre år har tre nymoderne firehjulsdrevne rallybiler funnet veien til Norge ene og alene på grunn av Marius Aasen og hans rallysatsing.

Publisert

RALLY: Nå sikter han seg inn på 2023-sesongen i en nyinnkjøpt Volkswagen Polo GTI R5, direkte levert fra Printsport i Finland og kjørt av den saudi-arabiske rallyføreren Rakan Al-Rashed i en rekke løp både i VM så vel som i Finland og Estland. Prossessen ble på en måte en slags blåkopi på oppskriften av hva Frank Tore Larsen gjorde i forkant av 2021-sesongen da kan skaffet seg nettopp en slik bil fra den samme finske leverandøren.

RALLY: Nå sikter han seg inn på 2023-sesongen i en nyinnkjøpt Volkswagen Polo GTI R5, direkte levert fra Printsport i Finland og kjørt av den saudi-arabiske rallyføreren Rakan Al-Rashed i en rekke løp både i VM så vel som i Finland og Estland. Prossessen ble på en måte en slags blåkopi på oppskriften av hva Frank Tore Larsen gjorde i forkant av 2021-sesongen da kan skaffet seg nettopp en slik bil fra den samme finske leverandøren.

Men Marius Aasen var ikke nødvendigvis desperat etter å skaffe seg en bil hvis navn og rykte skulle tilsi at den kanskje er feltets mest komplette bil i den internasjonale RC2-kategorien. Selv om det er denne bilmodellen som har tatt tre av de siste fire NM-gullene i rally.

– Vi har lenge tynget på en helt ny Skoda, men de sliter jo med levering. Så dukket det opp en Polo som virket ålreit. Så da gikk vi for den. Så dette gleder jeg meg veldig til. Det er vel bare akkurat så vi har fått hentet den, sier Marius Aasen til Parc Fermé.

Finished shakedown the conditions weren’t ideal with the rain and slicks, yet we managed to go through and ready for our first tarmac event! @officialwrc @rallyracc

Posted by Rakan AlRashed on Thursday, October 20, 2022

Ble lovet bil til 2023

For egentlig har han altså siklet på den helt nye RS Rally2-utgaven til Skoda, som først under Lausitz Rallye i høst ble kjørt for første gang i homologert versjon, med Andreas Mikkelsen bak spakene. Aasen var tidlig ute og ville sikre seg en slik, men produksjonsforsinkelser og store utfordringer hos Skoda-fabrikken gjør at kundene må smøre seg med tålmodighet.

– Da vi først hørte om den, så ble vi lovet en bil til 2023-sesongen. Så skjønte vi jo at det ikke kom til å skje, så tanken var å leie en bil de to første løpene i vinter. Men vi skjønte at det heller ikke ville gå. Men vi var i alle fall tidlig ute med å si at vi hadde lyst på en slik, sier 30-åringen fra Hønefoss.

Han har vært med på å sette standarden for det skyhøye toppnivået som har preget Rally-NM de siste par sesongene, og han har tidvis klådd godt på toppførerne Ole Christian Veiby, Frank Tore Larsen og Eyvind Brynildsen.

Marius Aasen.

Kjøpte utenfor markedet

Men han har kanskje manglet det siste lille ekstra for å være helt der oppe. Og da passet det seg kanskje greit å få tak i en Polo, en bil som sist ble kjørt av nevnte Al-Rashed under Rally Catalunya i høst. For det verken kryr av de bilene tilgjengelige, og uansett har Volkswagen Motorsport sluttet å produsere disse bilene - så det kommer ingen nye Polo R5-biler ut fra fabrikken i Tyskland.

Det er heller ikke mange biler ledige på markedet, så da var det ingen ulempe å ha opprettet egne kontakter.

– Først spurte jeg dem litt på vegne av Roger Rustand om noen Skodaer for en tid tilbake. Så fikk jeg plutselig en melding fra Printsport om at de hadde en Polo tilgjengelig som de skulle selge. Det passet jo veldig riktig inn å få en slik melding nå, slår han fast.

Dette er altså tredje bilen som Marius tar inn til Norge de siste to årene. Det vil si, på eiersiden av bilen får han verdifull hjelp av Erik Lynne gjennom Trysil Race Academy som de promoterer. De to forrige Skoda Fabia-bilene han tok inn ble solgt videre til henholdsvis Stian Brøderud og nevnte Rustand.

– Jeg syns det også er litt gøy. For Skodaene er solgt videre til nordmenn, og noe som er målet når man skal selge slike biler så er det å få beholdt de i Norge slik at vi får flere biler hit, sier Aasen.

Stian Brøderud kjøpte den første Skoda Fabia Rally2 som Marius Aasen tok inn til 2021-sesongen. Her fra Rally Finnskog tidligere i år.

Liker nye løp

Sammen med kona Marlene går de altså på nok en NM-sesong for fullt. Målet er helt klart å kjempe om gullet. Selv tror han at den siste lille «edgen» på de raskeste førerne handler om erfaringen fra norske etapper. Selv har Aasen hatt flere opphold og fullførte sesonger de siste årene, så det er først nå han føler han begynner å kjenne de norske veiene ordentlig godt.

Derfor tror han at en vesentlig omstokket terminliste i Rally-NM ikke er til hans ulempe. Rally Sørland er foreløpig det eneste løpet fra årets NM som er med neste år. Resten er nye på NM-kalenderen innenfor et eller flere år, mens det foreløpig ikke er klart hvem som erstatter Rally Finnskog som måtte avlyse etter plutselig datokollisjon i forhold til Rally Sweden.

– For min del, så er det ingen ulempe at et er litt nye løp. Jeg føler det passer meg godt å skrive nye noter og ikke kjøre på gamle noter og det å se på gammel onboard-video. Jeg har ikke hatt de fordelene på samme måte. Jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har ikke hatt de samme mulighetene og de samme filmene. Så må jeg innrømme at jeg har kjørt med en viss margin, men feil kan skje uansett. Jeg begynner å bli mer komfortabel, sier Aasen.

Powered by Labrador CMS