George Russell under Emilia-Romagna Grand Prix på Imola, der han kjørte inn til det som nå kan kalles en sterk fjerdeplass i Mercedes sine øyne.
George Russell under Emilia-Romagna Grand Prix på Imola, der han kjørte inn til det som nå kan kalles en sterk fjerdeplass i Mercedes sine øyne.

Nå antyder Mercedes at det kan løsne for dem – kanskje allerede i Miami

Mye tyder på at Mercedes har kommet nærmere en løsning på hva som forårsaker problemene til W13, og kan ha en løsning klar allerede i Miami om en uke.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Store problemer med porpoising, har gjort at Mercedes har vært nødt til å kjøre med en betydelig høyere bil enn det de har ønsket, noe som også har bidratt til problemer med dekktemperaturene.

I en video med Andrew Shovlin som Mercedes-teamet har sluppet, varsler han at de vil komme med forbedringer av bilen til løpet i Miami.

– Vi beveger oss fremover, vi har lært mye og forhåpentligvis, kanskje allerede i Miami, kan vi bruke nye komponenter som vil vise om vi er på vei i riktig retning. Vi forventer ikke at vi kan løse dette over natten, men om vi kan forstå om vi går i riktig retning, så kan vi også komme til bunns i problemene – og det vil selvsagt være svært tilfredsstillende å se at vi er på rett vei.

Større høyde enn ønsket

Under løpet på Imola, gjentok Toto Wolff at han var sikker på at det finnes stort potensial i W13, men at de manglet nøkkelen som kunne hente det frem.

Shovlin sier at de har sett oppmuntrende tegn på at de har funnet frem til forbedringer.

– Det er litt klisje, men sannheten er at vi ikke får kjørt årets bil slik den skal. Vi må kjøre med større markhøyde – og det gir automatisk dårligere ytelser. Sånn er det for alle biler på griden, mange av dem sliter med samme problem, og har måttet løfte bilen for å redusere det.

Andrew Shovlin, sjefsingenior i Formel 1-teamet til Mercedes.
Andrew Shovlin, sjefsingenior i Formel 1-teamet til Mercedes.

Steg for steg

Han sier at teamet i Brackley har gjort en stor jobb, både med å forstå problemet, og definere hva de kan gjøre for å unngå det.

– Når Toto snakker om å finne nøkkelen, så snakker ham om det finnes en aerodynamisk løsning som kan fjerne problemet. Helt realistisk er dette noe vi må innføre stegvis, vi vil neppe kunne ta alt i en stor oppdatering der hele problemet forsvinner.

Mercedes gjorde noen små endringer på bilen før Imola, blant annet endringer på luftinntaket på sidepod, diffusoren og endeplatene på deflektoren. Så langt har man imidlertid ikke gjort noen store oppgraderingen siden man kom med de såkalte «zero-podene» til testen i Bahrain.

Så langt denne sesongen har Mercedes bare to pallplasser og ligger langt bak Red Bull og Ferrari i konstruktørmesterskapet.

Powered by Labrador CMS