Gus Greensmith, her fra Numedalsrally i fjor som han brukte som oppvarming til Rally Sweden.
Gus Greensmith, her fra Numedalsrally i fjor som han brukte som oppvarming til Rally Sweden.

Ny ex-Rally1-fører rømmer til WRC 2 i Skodas nye Rally2-bil

Nivå to i Rally-VM er i ferd med å nå nye høyder når de stadig tiltrekker seg førere fra rallysportens toppklasse.

Publisert

RALLY: Torsdag ble det kjent at M-Sport-eksilen Gus Greensmith forlenger rallykarrieren sin ved å satse på WRC 2 denne sesongen.

RALLY: Torsdag ble det kjent at M-Sport-eksilen Gus Greensmith forlenger rallykarrieren sin ved å satse på WRC 2 denne sesongen.

I likhet med en rekke andre førere han har sikret seg en plass i Skoda-teamet Toksport WRT som er ett av Skoda Motorsports aller viktigste kundeteam.

Disse får levert flere av Skodas nye Fabia RS Rally2-doning, og i en av dem skal altså Gus Greensmith sitte i et WRC 2-program for 2023-sesongen.

Starter i Mexico

Dermed blir han teamkamerat med både Oliver Solberg, Nikolay Gryazin, Emil Lindholm og Sami Pajari - fire svært sterke navn på hver sin måte.

– Etter åtte år i en Ford er det endelig på tide med noe nytt, og det blir en Skoda FAbia RS Rally2. WRC 2-mesterskapet i år vil uten tvil bli den klart tøffeste noen sinne, så jeg er veldig glad for programmet som er satt sammen med Toksport og Skoda. Jeg kommer til å få mye tid i setet dette året, det er helt sikkert. Så nå fokuserer jeg på testingen fram til vi begynner sesongen i Rally Mexico i mars, uttaler Greensmith torsdag.

Med norske briller lurer man da på hvorvidt det egentlig er noen plasser igjen til Andreas Mikkelsen. I en tekstmelding til Parc Fermé torsdag forteller Mikkelsen at det ikke er noe nytt å melde, men at såfremt Greensmith er inne med et fullfinansiert budsjett så påvirker ikke det de eventuelle sjansene som fortsatt fins for Mikkelsen - da han primært forhandler med Skoda Motorsport framfor Toksport som team.

Flere sterke kandidater

Utenom de nevnte Toksport-førerne så er det også klart at Adrien Fourmaux tar et steg ned igjen etter to år i toppklassen med blandet hell. Franskmannen vil fortsatt være tilknyttet M-Sport og vil sammen med luxembourgiske Gregoire Münster bli M-Sports frontfigurer i WRC 2 for 2023-sesongen.

I Hyundai er det ikke noe hundre prosent spikret opplegg enda, men Hayden Paddon signaliserte først at han ville satse på WRC 2 sammen med fabrikanten han har vært tilknyttet både i Rally-VM og nasjonalt hjemme på New Zealand. Men før jul ga han overfor DirtFish at det er et budsjettspørsmål og at Rally-EM kan være et alternativ for han å holde karrieren varm i.

Finske Teemu Suninen har heller ikke annonsert et konkret program for 2023, men Hyundai har tidligere sagt at han kommer til å sitte i en av deres biler denne sesongen. Ettersom samtlige seter i Rally1 nå er tatt så er det med andre ord all grunn til å tro at han blir deres frontfigur i WRC 2.

Powered by Labrador CMS