Dette er tre av mange biler som har fått store juridiske oppdateringer bak seg den siste tiden. Sjekk ut rallybasen.no for enda mer informasjon.

Ny, stor oppdatering - 1533 norske rallybiler er loggført og oppdatert

Ny oppfriskning i Parc Fermés særskilte databaseprosjekt som omhandler rallybiler med norske skilt.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Prosjektet «Rallybasen» startet allerede i 2019, og har pågått med oppdateringer med ujevne mellomrom helt siden. For cirka ett år siden gjorde vi en storstilt lansering med egen nettside og ny layout, for å skape enda bedre oversikt og brukervennlighet over bilene.

På grunn av kapasitetsproblemer er ikke databasen blitt ordentlig oppdatert siden i fjor høst, mye på grunn av prioriteringene med å rekonstruere og relansere Parc Fermé. Nå har vi imidlertid kommet oss godt på bena, og med det var det på tide å ta fatt på en ny stor oppdatering.

Nesten 100 oppdateringer er blitt gjort bare i løpet av denne onsdagen. Det innebærer en oppdatering på registreringsstatus, eierskifter og ikke minst tilfang av nye biler. Siden juni i fjor er det kommet inn fem nye biler med sorte skilt, ifølge tall fra Statens vegvesen som vi får fullt innsyn i. I tillegg har vi bokført flere nye rallybiler med hvite skilt, men disse har en eldre registreringsstatus fra sitt tidligere liv som ordinær personbil.

Før du hopper videre over til Rallybasen, så kan vi komme med noen kjappe tall og statistikker.

Statusen for registrering per 26. januar viser at 575 rallybiler er registrerte, 655 norske rallybiler er avregistrerte, 256 rallybiler er vrakede og 31 av dem har en ukjent status.

Norske rallybiler kan kjøres med både sorte og hvite skilt. Sorte skilt ble innført på midten av 90-tallet, blant annet med fordeler ved at man slipper engangsavgift på bilen ved førstegangsregistrering. Biler med hvite skilt må eksempelvis ha ordinær EU-kontroll, men vil også kunne ha bruksbegrensninger grunnet tilpasningen til å bli løpsbil. Uansett. 595 av rallybilene er registrert med sorte skilt, 932 har hvite skilt.

I vårt arkiv spenner årsmodellene på bilene seg helt fra 1956 til og med 2022. Altså et aldersspenn på hele 66 år. Likevel er det årsmodellene på biler fra 70- og 80-tallet som dominerer. Topp fem er 1976 (98 biler), 1975 (96), 1977 (86), 1987 (60) og 1986 (56). Forøvrig verdt å nevne at år 2000 er på sjetteplass blant årsmodellene med 51 biler.

Det aller mest interessante for dere er kanskje hvilke bilmerker det er flest av i den norske rallybilfaunaen. Ikke overraskende er det Volvo som troner øverst her med 336 biler. Videre har vi Ford (277), Opel (217), Subaru (90) og Mitsubishi (73).

Så til slutt, bare litt raske tall og fakta på registreringsaktiviteten i 2021:

• Nyregistrerte: 7 biler (kun sorte skilt)
• Omregistrerte: 63 biler (kan inkludere flere eierskifter)
• Avregistrerte: 10 biler
• Vrakede: 3 biler

Vi minner om at vi får automatiserte oppdateringer fra Statens vegvesen. Rallybiler med hvite skilt må oppdages og registreres manuelt hos oss. Dersom du oppdager at en rallybil med hvite skilt mangler, så er vi veldig takknemlige hvis du har informasjon som registreringsnummer, bilder og eventuell annen relevant informasjon utenom dataen vi kan hente fra vegvesenet.

Slik kan du støtte driften av Rallybasen

I motsetning til den ordinære journalistikken til Parc Fermé, så vil innholdet på Rallybasen alltid være åpent og søkbart. Denne siden driftes på fritiden og med ledig kapasitet, og har derfor per nå litt ujevne oppdateringer da alt dette gjøres manuelt.

Rallybasen er helt og holdent underlagt og i eie av Parc Fermé med moderselskapet Simedia AS. Dersom du setter pris på denne tjenesten, og ønsker at databasen skal holdes godt oppdatert i framtiden, så kan du hjelpe oss på to måter:

• Støtte med et valgfritt beløp til Vipps-nummer 122517

• Tegn abonnement på modersiden Parc Fermé her

Powered by Labrador CMS