Nye oppdateringer og endringer fra FIA – slik påvirkes blant annet Rally-VM og Formel 1
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

BILSPORT: Fire ganger i året har det internasjonale bilsportforbundet (FIA) sine motorsportforsamlinger hvor store vedtak fattes enten det er snakk om regelverk eller terminlister, og under årets første forsamling er det kommet flere nye bekreftelser og endringer på dette feltet.
Av det som omfatter to av de største grenene og verdensmesterskapet, fortrinnsvis da rally og Formel 1, så er det nå vedtatt en rekke ventede endringer.
For Formel 1 er det nå bekreftet at Pirelli fortsetter sin avtale med det største kommersielle verdensmesterskapet innenfor bilsporten, og med det har sikret seg dekkrettighetene til og med 2024-sesongen, altså ytterligere ett år forlenget fra den opprinnelige avtalen. Pirelli tok over avtalen til Bridgestone fra og med 2011 og har vært fast leverandør siden. I utgangspunktet skulle de nye 18-toms dekkene bli introdusert denne sesongen etter at Formel 2 var prøvekaniner i fjor, men det er tidligere bestemt at dette skal utsettes til 2022, noe det også nå bekreftes.
Ellers bekreftes det at Portugals Grand Prix blir en del av Formel 1-terminlisten og erstatter med det den åpne kalenderposten 2. mai som ble etterlat etter at både Kina og Vietnam uteble også denne sesongen. Dermed returnerer sirkuset tilbake til Portimao langs Algarve-kysten sør i Portugal for andre året på rad etter at fjorårets reserveløp på mange måter ble ventet å være det eneste Formel 1-løpet på dette anlegget i all overskuelig framtid.
For rallysporten bekrefter FIA nå endringer fortrinnsvis for Rally-VM og Rally-EM fra og med 2022, med utspring i den nye Rally3-klassen som er det nye mellomleddet mellom det vi fram til i dag har kjent som R2 og R5 (nå Rally2). Rally3-bilene utgjør omtrent den samme effekten som en R2-bil, så kalt Rally4, men får firehjulsdrivt i stedet for tohjulsdrift. I grafikken under er det illustrert hvordan FIA vil strukturere mesterskapene framover, hvor tallene på mesterskapet også følger tallene som defineres i rallyklassen.

I Rally-VM er det nå slik at WRC 2 er forbeholdt fabrikanter og team med Rally2-biler, mens WRC 3 er forbeholdt privatførere. Fra 2022 skal WRC 2 bestå av Rally2-biler og WRC 3 av Rally3-biler, også med egne juniormesterskap for førere under henholdsvis 30 og 29 år - i tillegg til egne teammesterskap. WRC-bilene døpes som kjent om til Rally1 fra 2022.
Rally2-bilene forblir dog toppklasse i EM, mens ERC3 vil bestå av Rally3-biler, og ERC4 med Rally4 og Rally5-biler, også her i oppdelte junior- og teammesterskap ved siden av ordinære førermesterskap.
Det er forøvrig verdt å nevne av verdenscupen i Formel 3 fortsetter under det legendariske Macau Grand Prix i Kina. Det er ventet å tro at Dennis Hauger vil ta del i dette prestisjefylte stand-alone-løpet.